Van St. Malo naar Lezardrieux - Reisverslag uit Lézardrieux, Frankrijk van Maria en Lex - WaarBenJij.nu Van St. Malo naar Lezardrieux - Reisverslag uit Lézardrieux, Frankrijk van Maria en Lex - WaarBenJij.nu

Van St. Malo naar Lezardrieux

Door: Maria

Blijf op de hoogte en volg Maria en Lex

16 Juli 2010 | Frankrijk, Lézardrieux

Zaterdag 10 juli 2010
St. Malo

Naar de stad geweest, erg mooie oude vestingstad met (weer) prachtige zeevergezichten. Gaby wilde fricadellen maken (soort platte gehaktballen) maar we hebben geen supermarkt gevonden. We hebben toen mosselen gegeten op een terrasje. Mosselen met friet, wijn en een crêpe na voor 9 euro!
Hebben toch besloten alle 4 hier te blijven morgen. Ook een café gezocht waar ze tv hadden, maar daar stond de muziek aan en het geluid van de tv uit. Trok ons niet echt.
Op de terugweg was er nog een erg leuk cafeetje waar een man iets op het bord schreef. Hij sprak heel goed Engels en wilde net opschrijven dat daar morgen de voetbalwedstrijd te zien is.
Dat lijkt ons wel wat!

Zondag 11 juli 2010
St. Malo

Vanmorgen een supermarkt gezocht; kleintje gevonden. Stikduur! Dus we hoefden niet veel te sjouwen. Bovendien hadden ze geen gehakt zodat die frikadellen niet doorgaan. Ik heb nog worsten liggen die gebakken moeten worden. Bovendien nog allerlei blikvoer, wij komen van de honger niet om.. Ik heb ook nog een (Frans) brood gebakken en in plaats van gist heb ik boter toegevoegd. Je kunt er iemand z’n kop mee inslaan. Lex heeft ’t buiten gegooid, maar de meeuwen krijgen er niet eens een stuk af. Het zal zich vol water zuigen en dan lukt ’t wel.
Ik probeerde ’t opnieuw, met gist en dat is goed gelukt. We hebben tot nu toe 2 keer brood gekocht tijdens de vakantie.
’s Avonds zijn we naar het voetballen gaan kijken. Gaby en Stephan hadden allebei nog iets oranjes gevonden en Lex had een Bavariajurkje aan; dat zat mij te strak. Ik moest het doen met een oranje wimpel. We hebben ook nog de kroeg versierd met onze vlag. Het heeft niet mogen baten, maar ze hebben zich goed geweerd.
In de kroeg zaten 2 handenvol Nederlanders, wat Fransen, Engelsen en één Spanjaard. Een heel aardige man die we later op de avond hartelijk gefeliciteerd hebben en een borrel mee hebben gedronken. Gelukkig sprak-ie perfect Engels.

Maandag 12 juli 2010
Lezardrieux

Om half negen hebben Gaby en Stephan nog koffie gedronken en ons losgegooid. Doet toch wel een beetje zeer. Misschien zien we ze nog wel onderweg, anders gaat dat lang duren. Het was ontzettend leuk. We konden erg goed met elkaar overweg.
We gaan op weg naar Lezardrieux
Het was regenachtig en erg bewolkt. Ik had er helemaal geen zin in, maar morgen wordt het ook niet beter.
Er stond helemaal geen wind, dus alles op de motor. Prachtige invaart bij de rivier. Deed me een klein beetje aan Dartmouth denken.
Het regende dat het goot toen we aan wilden leggen en de stroom was zo sterk dat we hard opzijgezet werden. Was ook voor gewaarschuwd in de pilot. Vooral een langkieler is dan moeilijk manoeuvreren. We liggen nu aan een steiger zonder verbinding met de kant (kost ook nog 22 euro, evenals een boei). Dat wordt morgen het rubberbootje. Mag de stroom niet te snel zijn anders pikt ons motortje het niet en roeien is dan helemaal geen optie.

Dinsdag 13 juli 2010
Lezardrieux

We zijn vanmorgen in de haven gaan liggen toen een boot wegging. Liggen nu aan een vaste steiger. Lezardrieux is een klein schilderachtig plaatsje met huizen op de heuvels tussen de bossen.
Het stadje ingegaan en later wat boodschappen gedaan. Een grote supermarkt met goede prijzen. Het viel niet mee om het karretje van de trap af te krijgen. Het was laag water. Later heeft Lex nog foto’s gemaakt van het hoge water. De auto’s stonden met de wielen in het water. Ook stroomde het hard onder de steiger door.
Lex wil altijd bootjes kijken en mij van alles laten zien. Soms wordt ik er wel moe van maar ik zie wel steeds meer. Hij wees mij op een oude Jeanneau die hij vroeger ook gehad heeft. Ik zag dat de verbinding aan de voorstag afgebroken was. Lex heeft de man gewaarschuwd en zijn vrouw zei meteen dat ze geen meter meer mee wilde varen. Hij had nog een extra voorstag voor een stormzeil en die heeft hij nu bevestigd. Dat heb ik toch maar mooi gezien!

Woensdag 14 juli 2010
Lezardieux

We hebben nog steeds internet en ik zit nu veel beschrijvingen van mijn e-books op te zoeken. We kunnen toch niet naar buiten. Het waait hier erg hard in de buien! En dat lijkt nog extra hard door onze windmolen. Die maakt nu overuren. Het is ook spannend boten te zien binnenkomen. Eentje heeft al tegen ons anker gezeten. Ook is de reddingsboot (les sauveteurs en mer) uitgevaren om kleine bootjes binnen te halen.
De elektriciteit is zojuist uitgevallen en alle FM zenders. Waarschijnlijk de bliksem. Een buurman zit nu ook op ons internet omdat ons signaal sterker is. Lex heeft een heel goede ontvanger in de mast gezet en we hebben en een router.
Het is vandaag 14 juli, nationale feestdag in Frankrijk en overal vuurwerk. Ook hier vanavond om 11.00 uur. Vlak bij onze steiger, dus weer eerste rang.
Het vuurwerk was indrukwekkend met mooie muziek bij een beetje miezerregen. Het hele dorp was uitgelopen. Ook de kleinste kinderen.

Donderdag 15 juli 2010
Lezardrieux

Weer regen met afwisselend zon. Harde wind, vlagen van 43 knopen (BF 9) en dat op de beschutte rivier. We willen nu niet op zee zijn, dus we wachten totdat die wat rustiger is geworden.
Is wel grappig die schepen hier aan de boeien. De stroom vecht tegen de wind dus ze worden dan weer door de stroom en dan weer door de wind gepakt. Ze varen dus op en neer aan hun boeienketting. Wij liggen lekker vast aan onze steiger en kunnen nog afstappen.
We lezen hier de kranten en zien dat er groot noodweer is geweest in Nederland. We leven dus met jullie mee. Ook die abnormaal hoge temperaturen lijken me niet fijn.
We hebben ’s avonds nog met de hele familie geskypt. Leuk iedereen weer eens te zien.

Vrijdag 16 juli 2010
Lezardrieux

Regen en afwisselend zon en niet echt warm. Beetje herfstig weer.
We bekijken nu wat onze volgende stop wordt. Lastig varen hier op ’t getij met al die (vaak onderwater) rotsen. Daar willen we niet op varen. Dan houdt onze supersterke boot het zelfs niet. Heb lekker lang in bed gelegen en het is dus weer een lambaldag.

Wederom de groetjes uit een herfstig Bretagne.

Bemanning Anaconda

• 16 Juli 2010 - 16:35

Hans & Anja:

Hoera, we zijn de eerste lezer? Groetjes uit NL.

• 16 Juli 2010 - 17:58

Shirlee On Solstice:

Nice post! We really liked Tregier, another town up the river. Groetjes vanuit Croatia (I don't know the Dutch for that one.)

• 21 Juli 2010 - 13:25

Jan Van Maanen :

Hoi Maria en Lex,

Ben wel jaloers op jullie belevenissen als ik alle verhalen lees. Jullie maken meer mee als kampeerders maar toch gaan we dat vanaf dit weekend maar weer doen. Hadden evt. plannen richting Bretagne maar als ik jullie zo over het weer hoor....
    Goede vaart verder en ik lees wel weer verder bij terugkomst.
    Jan

• 23 Juli 2010 - 16:51

Greetje En Jan Houdijk:

hallo daar, ik was en ben jullie mail adress kwijt, doet er natuurlijk niet zoveel toe, ik heb heb het nu ook gevonden, jullie zijn ook al ver gekomen zeg, en prachtige fot'os !wat hebben we toch veel mooi weer en nog, soms een beetje veel wind,blijf je toch gewoon even liggen,
    Groetjes Jan en Greetje.veel plezier,