Van Guernsey naar St. Malo - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Maria en Lex - WaarBenJij.nu Van Guernsey naar St. Malo - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Maria en Lex - WaarBenJij.nu

Van Guernsey naar St. Malo

Door: Maria

Blijf op de hoogte en volg Maria en Lex

10 Juli 2010 | Frankrijk, Parijs

Zondag 04 juli 2010
Guernsey

Hebben vannacht getracht te ankeren. Het anker ging 2 keer krabben (teveel wier) en hebben een vrije private boei opgepikt. Opgehaald door watertaxi van Pas de Deux. Gegeten bij Stefan en Gaby. Ze had een geweldige pasta ovenschotel gemaakt.
De nacht was geen echt succes. Er stond zoveel swell (deining) dat ik op de bank geslapen heb. Ik viel nog net niet op de grond. Toch maar slingerzeiltjes maken op de banken zodat je er niet af kunt rollen. Vooral als het hoog water werd was het erger. Maar slapen kon ik toch wel al was het een gebroken nacht.

Maandag 05 juli 2010
Guernsey

’s Middags naar Jersey gevaren. Was weer een fantastische tocht alhoewel het niet snel ging. We hebben de hele tocht gezeild. Weinig wind, maar genoeg om in de zeilen te houden. Gemiddeld 4 knopen. Maar, zonnetje er bij, beetje swell, geen echte golven.
Aangemeerd om 20.40 uur aan de wachtponton in de voorhaven. Er stond niet genoeg water boven de drempel om de haven in te gaan. Maar we lagen goed. Pas de Deux naast ons. We hebben hier stroom en water. Ook internet bij hoog water.
’s Avonds met Gaby en Stefan fish en chips gegeten.

Dinsdag 06 juli 2010
Jersey

Met Gaby boodschappen in de stad gedaan en ’s avonds hier aan boord gecobbd. Zij hadden er ook een, dus er stonden er 2 op ons achterdek.
Nederland heeft gewonnen! Dus ons oranje vaantje kan nog blijven hangen, minimaal tot zondag. Engelsen kwamen naar onze boot om verslag te doen van de wedstrijd. Ze vertelden dat in de kroeg waar ze gekeken hebben veel Engelsen in het oranje waren. We zijn hier duidelijk favoriet.
Afgesproken met onze vrienden dat we zondag samen kijken als Duitsland tegen Nederland speelt (als Duitsland wint).

Woensdag 07 juli 2010
Jersey

We hebben een dagbuskaart gekocht om het eiland te verkennen. Alhoewel verschillende vrienden gehoord te hebben dat er niet veel aan was vind ik Jersey het meeste hebben. Het is het grootste kanaaleiland en heeft alles: een grote stad, prachtige baaien en we hebben ook nog een mooie boswandeling gemaakt (gelukkig bergaf).
Er waren weer –zoals gewoonlijk in Engeland- zeer smalle weggetjes waar soms niet gepasseerd kon worden. Ook fietsen en wandelen is daar levensgevaarlijk. De bus toeterde bij iedere scherpe bocht.
Achter ons in de haven ligt een groot, nieuw motorschip van 26 meter. Daar zijn altijd 2 bemanningsleden op. De eigenaar komt eenmaal per maand een week. Lex heeft met een bemanningslid staan kletsen: Er kan 12.000 liter diesel in. Bij 10 knopen gebruikt ze 120 liter per uur. Op volle kracht hebben ze een actieradius van 200 mijl. Asociaal! Zoveel verspilling van diesel voor je plezier.
Gaby en ik hebben een pondswinkel gevonden! Hebben daar een paar dingen gekocht. Ik heb nu nog 4 pond over die we alleen op de Kanaaleilanden uit kunnen geven. We moeten dus terug......
Later op de dag hebben we losgegooid en zijn naar een baai vlakbij de haven gevaren. Geankerd (het anker houdt!). Fantastisch hier, een plaatje en lekker rustig; er staat niet veel wind en we liggen beschut. Op deze manier kunnen we ook nog de dure havengelden ontlopen. Dus dubbele pret.
Duitsland heeft verloren. Maar we willen toch zondag naar de wedstrijd kijken. Gaby en Stefan zijn nu natuurlijk voor Nederland.
We blijven dus nog voorlopig hier in de buurt. Schiet niet echt op zo, maar we hebben ’t nu zo leuk samen en daar gaat ’t toch om?
Lex z’n Duits wordt steeds beter. Hij kwebbelt er vrolijk op los of ’t Duits of Engels is, hij is niet te stoppen. Weet hij een woord niet dan zegt hij ’t in het Engels of Nederlands. Stefan verstaat hem toch wel. Zal straks wel wat minder worden in Frankrijk (alhoewel?). We zullen daar ook wel weer verstaanbare zeilers vinden. Of zou z’n Frans dan beter worden?

Donderdag 08 juli 2010
Jersey

We liggen hier rustig te schommelen. Is prachtig weer. Heb een handwasje gedaan en nog een beetje gepoetst.
Stefan is met zijn computer aan boord gekomen; had nog wat vragen over z’n navigatieprogramma. Die twee kunnen ´t samen heel goed vinden, zoals ik met Gaby.
Ook nog een zalmsalade gemaakt voor zaterdag als we aankomen in St. Malo.
Later nog met het bootje naar het strand, schelpjes en stenen zoeken (net kleine kinderen). Motortje slaat regelmatig af. Moet een keer nagekeken worden.
Ankeren bevalt me wel als ’t niet te ruw is.

Vrijdag 09 juli 2010
St. Malo

Pas om 13.00 uur vertrokken. We hebben (weer) een prachtige zeiltocht gehad! In het begin weinig wind, later een 4. De zeilen bleven goed staan, er was geen swell en bijna geen golfslag, zonnetje er bij. Ik zou zo wel heel lang door willen gaan. We hebben dit jaar al meer mooie zeiltochten gehad dan vorig jaar de hele zomer. We hebben ook nog geen pech gehad.
Om 21.10 uur afgemeerd in een (iets te kleine) box en met ons viertjes de zalmsalade soldaat gemaakt.

Zaterdag 10 juli 2010
St. Malo

De dag begon een beetje bewolkt, maar voor de middag alweer zonnig. Lex en Stefan hebben stokbrood en croissantjes gehaald. We gaan straks de stad in en morgen weer verder. Dat wordt Grandville of Lezardrieux. Onze vriendjes gaan naar Granville.. Dan zouden we niet samen naar het voetballen kunnen kijken. We zien nog wel, we hebben vakantie.

Heel veel groetjes vanuit een zonnig Frankrijk

Lex en Maria

• 10 Juli 2010 - 13:01

Judith Van Grinsven:

Hey Lex en Maria,
    Wij hebben hier ook nog steeds mooi weer. Eigenlijk zouden wij volgende week met de vrachtwagen naar Ibiza gaan maar nu wordt het Algaciras (Spanje). Toch dus nog een zonnige vakantie....
    Groetjes Judith

• 10 Juli 2010 - 16:15

Remko:

Let it be Let it be!!

mooi weer, geen storm en geen pech, nu Nederland nog en laat het zo zijn wanne! Ik geniet weer van jullie op afstand, heul mooie foto's, dikke kussen, en in db is het zinderend...werrum dus!
    Houdoe, XxX

• 10 Juli 2010 - 19:04

Mary Vd Bosch:

Niet te veel praten over geen pech hebben.Hebben hier erg warm weer 35gr beetje te veel van het goede.Nog veel plezier en goede vaart en eet niet al de zalmsalde op!Groetjes van ons.

• 10 Juli 2010 - 22:23

Hans & Anja:

Gaat lekker met jullie, mooie tocht en lekker zeilen. Wat wil een mens nog meer? Gaan jullie door "Le chanel du Four?" Mooi en scheelt een dag buiten om varen. Geniet er van en we volgen jullie. gr hans & anja

• 11 Juli 2010 - 12:13

Anja En Hans:

Hoi Maria en Lex,

We hebben jullie leuk geschreven verhaal gelezen.
    En realiseren ons dat jullie het zeer goed hebben.
    Geniet ervan.

Liefs en dikke kus.

• 13 Juli 2010 - 10:18

Ron:

Dag beste mensen,

Als ik jullie verslag lees dan doe ik dat met een beetje gemengde gevoelens.Aan de ene kant hebben jullie het uitstekend naar je zin en aan de andere kant moet ik dan weer denken aan een bloedstollende nacht die ik met Karen samen heb doorgebracht terwijl we wacht moesten houden in de mist achter een krabbend anker in een stroom van 7 knopen aan een ankerlijn van 80 meter op een plek waar het 60 meter diep was.Ik ben toen de nacht in gegaan met een tiental brandblaren op mijn handen omdat de lijn door mijn handen slipte toen het anker eindelijk pakte.Als het anker niet zou houden waren we geheid op de rotsen geklapt die achter het eiland lagen. Dit alles omdat ik de kapitein vertrouwd had toen hij zei dat alles in orde was voor de tocht van wight naar olderney. Alles ja, behalve voldoende diesel en een kapitein die kon navigeren.Navigatiesysteem en marifoon was toen nog een ongekende luxe op een 25 voeter Ik geloof dat ik die nacht mijn eerste grijze haren heb gekregen.Er zouden er nog vele volgen ....
    veel plezier en knuffels uit een snikheet den bosch

• 15 Juli 2010 - 14:43

Ageeth:

Hai Lex en Maria,
    Als niet voetballiefhebbers mogen jullie toch de vuvuzela ('n hoorn wat 'n enorm kabaal maakt)opruimen!...
    Heerlijk om jullie verslagen weer te lezen, geeft mij het gevoel dat ik ook 'n beetje meevaar.
    Groetjes uit een nog steeds tropisch DB.
    Liefs X