Van Yarmouth naar Weymouth - Reisverslag uit Weymouth, Verenigd Koninkrijk van Maria en Lex - WaarBenJij.nu Van Yarmouth naar Weymouth - Reisverslag uit Weymouth, Verenigd Koninkrijk van Maria en Lex - WaarBenJij.nu

Van Yarmouth naar Weymouth

Door: Maria

Blijf op de hoogte en volg Maria en Lex

05 Juli 2009 | Verenigd Koninkrijk, Weymouth

Maandag 29 juni
Yarmouth

Dat ‘soort van barbecuen’ wat we bij Jos en Lilian hebben gedaan was ‘cobben’. Een cobb is een barbecue waarmee je kunt barbecuen, grillen, roken (vooral roken is lekker), bakken en koken. Een alleskunner dus (zie foto’s). Je doet wat blokjes onderin en steekt ‘m aan. Geen open vuur en het werkt fantastisch! Nadat je gegeten hebt kun je ‘m als kacheltje gebruiken. Je kunt ’t ook overal doen, zelfs binnen, hij wordt onder niet heet. We hebben heerlijk gegeten: zalm, hamburgers, kip en heel veel groenten. Ik was erg enthousiast en watersporters: Als je een jaarabonnement neemt op de waterkampioen krijg je ‘m gratis. Normaal 139 euro en het abonnement kost nog geen 90 euro. Koopje dus. Ik heb ‘m ’s nachts meteen besteld via internet. Kon niet op internet betalen en Stefan gaat op vakantie. Ik hoop dat ’t allemaal goed gaat met de levering. We zullen er volgend jaar een plekje voor moeten vinden op de boot.
Jos heeft vol trots z’n nieuwe computersysteem met elektronische navigatie laten zien: Stroomtabellen, kaarten, alles geïntegreerd. Maar het voornaamste: AIS. Hiermee kun je alle schepen in de buurt op je kaart zien. De boot die te dichtbij komt varen wordt rood. Stilliggende boten niet. Als je met de muis op het bootje gaat staan zie je de naam van het schip, bestemming, koers en snelheid. Voor schepen boven een bepaald gewicht is het verplicht, maar jammer genoeg niet voor vissersboten die alle richtingen uit gaan. Het zal trouwens erg druk worden op je scherm als alle bootjes er een gaan installeren.
We hebben dus heerlijk gegeten, geborreld (Heineken uit de tap) en gekletst.

Dinsdag 30 juni
Yarmouth
We wilden Jos en Lilian ’s morgens nog uitzwaaien maar ze waren al vertrokken. Ze hadden nog een hele tocht voor de boeg.
’s Middags bij Tony op de boot gekeken (was een beetje druilerig weer), maar die waren niet aan boord. Een paar buurmannen die achter ons lagen waren een hele tijd onze boot aan ’t bekijken; ze wilden graag binnenkomen. Een van hen had ook heimwee naar de hippietijd, was toendertijd in Amsterdam en ook Christiania in Kopenhagen kende hij. Hij pakte een boek uit de kast: ‘Sell up and sail’. Daar staan allerlei vragen in of je geschikt bent om je zekerheden op te geven en met een zeilboot weg te gaan. Ik was daarvoor glansrijk geslaagd.
Hij vond ’t erg interessant en had ook plannen in die richting; jammer dat z’n vriendin het niet zo zag zitten. Na een paar Heineken’s uit ’t vaatje zijn ze weer vertrokken. Ze hebben nog via ons kunnen internetten. Was weer een leuke ontmoeting.
We zijn ’s middags nog naar ’t stadje geweest, een heel mooi, oud kneuterig plaatsje, erg toeristisch. Middeleeuws slot, oude kerk en huisjes. Leuke kroegen etc.
Om acht uur voor de eerste keer geskyped met Erik en de kindertjes. Hartstikke leuk om ze weer eens te zien.
’s Avonds naar Tony en Leonie. Met tonnetje bier want Tony lust er wel pap van. Dan is het de moeite waard om het vaatje ‘aan te slaan’. Zelfs Lex drinkt dan bier.

Woensdag 1 juli
Yarmouth
Tony en Leonie zijn op de koffie geweest (Tony een paar biertjes) en we hebben ze uitgezwaaid om 12.00 uur. Daarna hebben we nog een nacht bijgeboekt aan een andere steiger waar we stroom hadden en naar de kant konden. Kostte 29 pond en dan was er 10 pond korting af. Aan de andere steiger kostte ‘t 10,50. Toch maar zorgen dat we zelf meer stroom kunnen gaan genereren, dat is echt de moeite waard. Hoeven we niet zo vaak in Marina’s te liggen. En met ’t bijbootje varen is best leuk.
Nog een wasje gedraaid in het havenkantoor.
Het is hier wel een erg gastvrije en vriendelijke haven. De havenmeesters zijn in de Shell Pilot uitgeroepen tot beste van de hele regio, ze zijn het meest relaxt en klantvriendelijk. Je wordt ook meteen met een bootje opgewacht en begeleidt naar je plaats. Ze houden veel rekening met je wensen, komen zelfs vriendelijk vragen of je er bezwaar tegen hebt dat iemand bij je aanlegt (zal in de vakantieperiode wel anders zijn).
Later paar boodschapjes gedaan en ’s avonds nog een wijntje op het terras van de Yachtclub en naar de zonsondergang gekeken. Was weer een prachtige zomerse dag..
Morgen Portland of Weymouth (40 mijl), dus een eindje varen. Weer bijna geen wind voorspeld. Wel mooi weer.

Donderdag 2 juli
Portland Harbour
Gedeelte gezeild, toen motor bij (wind viel weg), toen weer gezeild. Om 15.40 uur zijn we Portland Harbour binnengevaren. Dat is een oude marinebasis waar vroeger helemaal geen plezierjachten mochten komen. Halverwege de 90er jaren is de Navy daar weggegaan en nu is er een jachthaven en er liggen veel boeien. Het is een erg grote, beschutte baai. De bedoeling is dat er voor driekwart marina’s gebouwd gaan worden. Hartstikke jammer.
We hebben daar een boei opgepikt (een privé), maar we zijn niet weggestuurd. Hebben daar 2 nachten voor niks gelegen. Wel veel schommelen op een boei, maar dat went. Lex heeft de motor goed nagekeken en wat boutjes aangedraaid etc.
Van het uitzicht en zonsondergang genoten en verder eigenlijk geluierd.

Vrijdag 3 juli
Prachtig weer!
Was maar een paar mijl varen van Portland Harbour en we kwamen meteen in een heel andere wereld. Groot, drukbezocht strand, boulevard en heel veel restaurants, eettentjes, kroegen en winkeltjes. Er is nu een soort festival met ieder uur een andere band op het strand en live muziek op terrassen. We liggen hier midden in de stad aan de kade en het is hartstikke leuk. We zijn meteen naar het strand gegaan en hebben daar wat rondgewandeld. Nog even boodschappen gedaan in een Tesco; die was nog voordeliger dan de Liddl met z’n aanbiedingen. We hadden dus een hele wieltjestas vol.

Zaterdag 4 juli
Weymouth
Weer naar het strand geweest, stadje bekeken, fish en chips gegeten. Het is hier erg druk, wel leuk ter afwisseling van zo’n rustige baai. Veel gezinnen met kinderen, ook een hoog tatoogehalte. Het is hier erg goedkoop, je hebt al een volledig Engels ontbijt: -gebakken ei, toast, gebakken champignon, gebakken tomaat, witte bonen in tomatensaus, worstje en gebakken ham- voor 2,95 pond.
’s Avonds begon de olielamp te walmen (stond te hoog) en overal roet. De plafonds zijn zwart, roetdeeltjes op boeken etc. Dat wordt morgen weer poetsen (en dat had ik pas nog gedaan). Jonge, wat baal ik daarvan.

Zondag 5 juli
Weymouth
Eerst dus de roet weggepoetst. We houden de lamp nu wel beter in de gaten.
De winkels zijn hier ook op zondag open en we hebben weer een 0,99 pondswinkel gevonden. Onvoorstelbaar wat ze daar verkopen. Ook veel merkartikelen. De Action is er duur bij. Expres geen tas meegenomen om niet in de verleiding te komen, maar weer sjouwen natuurlijk.
’s Middags weer stadje bekeken; in een oude brouwerij waren heel veel leuke winkeltjes en ik heb daar een mooie nieuw tasje gekocht voor m’n shag. Helemaal gelukkig.
We hebben besloten hier nog een nacht te blijven liggen en morgen weer een boei op te pikken. Er is erg slecht weer voorspeld met ruwe zee, windkracht 6-7 en heavy rain. Daar hebben we even geen zin in. Het wordt nu opeens donker en het gaat regenen. Als de depressie voorbij is gaan we weer verder.

Tot na de depressie!

• 05 Juli 2009 - 20:01

Maria En Lex :

Hi Maria & Lex

It was really good to meet you in Yarmouth, I hope your cruise to UK and France goes well and that we may meet up again.

Regards

Tony & Leonie

• 06 Juli 2009 - 15:46

Mary:

Hoi Maria en Lex.
    Hier is het ook mooi zomerweer wel een beetje te warm,het heeft net erg hard geregend en het is nu gelukkig wat afgekoeld.Morgen en de komende dagen word het een stuk frisser nog maar 19 graden.Ons mam is zaterdagmorgen vertrokken voor 12 dagen.Volgende week woensdag gaat Ria van Tonny ze weer ophalen in amsterdam.Verder gaat hier ook alles zijn gangetje,zijn nog een paar dagen naar eurodisney geweest.Nou nog veel vaarplezier en tot de volgende keer groetjes van ons allemaal.

• 06 Juli 2009 - 18:55

Sonja En Mario:

Hoi, ik heb net ullie reis verslag gelezen , zo te lezen gaat het goed met jullie reis. En mooie foto's
    Houwe zo
    Groeten uit Vught

• 08 Juli 2009 - 18:43

Fam Melchers:

Lieve Maria en Lex,

Eindelijk een berichtje van ons...sorry dat jullie er zo lang op hebben moeten wachten!! Heerlijk dat jullie het zo geweldig naar jullie zin hebben, dan zitten wij maar in een strak keurslijf van werken, koken en verplichtingen!
    Nog veel vaar plezier en tot weerziens op de webcam
    groetjes en knuffels
    Erik, Linda, Matthijs en Eva

• 09 Juli 2009 - 20:41

John:

Prachtig. Engelser kan het bijna niet.

• 10 Juli 2009 - 14:28

Willeke:

Hoi Lex en Maria,
    Leuk verslag van een mooie reis. Ook wij zijn bijna aan vakantie toe; waarschijnlijk is de Beaufort op tijd klaar. We kijken er naar uit.
    Misschien tot dan....
    knuffel van Bob en Willeke