Samenvatting reis - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Maria en Lex - WaarBenJij.nu Samenvatting reis - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Maria en Lex - WaarBenJij.nu

Samenvatting reis

Door: Maria

Blijf op de hoogte en volg Maria en Lex

27 September 2009 | Nederland, Amsterdam

Samenvatting reis:

Engeland
Het oosten van Engeland kende ik al van de voorjaarstochten die we ieder jaar maken.
Ik vind het zuiden van Engeland erg mooi, speciaal vanaf de Solent. naar het westen toe.
Vooral het binnenvaren bij Dartmouth was een hoogtepunt. Heel idyllisch tussen die rotsen met het groen en de oude bouwsels.
Ondanks het slechte weer hebben we ons daar best vermaakt en erg veel gezien.

Frankrijk
We hebben alleen Normandië gedaan en dat was mooi vanaf St. Valerie en Caux. De steden daarboven hebben me niet echt kunnen bekoren, behalve de oude binnenstad van Boulogne. Zuidelijk van Dieppe begint het interessant te worden. Ik zou graag de rest van de kust nog eens gaan verkennen.

Ontmoetingen onderweg
Een hemelsbreed verschil met vorig jaar! Met de Engelsen is het gemakkelijk contact te maken. Ik vind ze veel toegankelijker dan de Denen en erg aardig. Ook kwamen we veel bekenden tegen, vooral in Frankrijk.

Boodschappen
In Engeland was het heel goed boodschappen doen. Ze hebben alles en het is erg betaalbaar. Nu staat het pond laag en dat maakt natuurlijk wel wat uit. Vorig jaar kostte een pond 1,5 euro en nu onder de € 1,20. Tabak (12 pnd per 50 gram) en alcohol zijn er beduidend duurder. Er waren (in de aanbieding) eenpersoonsmaaltijden voor 1 pond en een volledig keuzediner (wel zelf koken) met wijn voor nog geen 10 pond!
Frankrijk is te vergelijken met Nederland, alhoewel ik de boodschappen er toch wel een beetje duurder vond. Wijn is er weer goedkoop.

Uit eten:
Hebben we niet veel gedaan. In Engeland wel veel fish en chips, dat is ook Lex’s favoriet. Dat is er erg goedkoop (+/- 5 – 6 pond) en meestal ook goed. De rest van de restaurants zijn ook veel goedkoper. Verschillende keren goed gegeten voor 10 pond met tweeën, zoals biefstuk of halve gegrilde kip met friet of aardappels en sla.
In Frankrijk is het eten iets duurder, maar beduidend goedkoper dan Nederland: Bijv. Mosselen met friet onder de € 10.

De havens
In Engeland over het algemeen erg duur, vooral in het zuiden vanaf Dover betaal je vaak rond de 40 pond (bijna 50 euro). Er zijn wel goedkopere havens, maar vooral de grote marina’s zijn duur en dikwijls kun je niet anders omdat er geen alternatief is.
Zelfs voor ankeren werd er soms geld gevraagd en voor een boei hebben we zelfs een keer 23,50 pond betaald. Steigers zonder contact met de wal (bijbootje of watertaxi nodig) zijn een stuk goedkoper. Je hebt dan echter geen elektriciteit en water.
De havenmeesters (of meesteressen(?)) zijn heel erg vriendelijk en behulpzaam.
In Frankrijk zijn de havens niet erg veel goedkoper. Gemiddeld 30 euro per nacht en daar zijn ook geen ankermogelijkheden of boeien.
Heel goede ervaring met de havenmeester van St. Valery.
Toch komen we gemiddeld maar op 20 euro per nacht. Paar keer geankerd, gratis (stiekem) aan boeien gelegen, in Zeeland vaak gratis.

Pech onderweg
- Als eerste begaven de hydraulische slangen van het stuursysteem het. Lex heeft daar veel zwaardere ingebouwd, maar het sturen is nog steeds een crime.
- De wielstuurautomaat begaf het op de Thames. We hebben echter (thuis) reserveonderdelen zodat Lex ‘m weer zelf kan maken.
- De aanhechting onder de giek is afgebroken. Dat is met een strop gerepareerd en houdt goed. Daar hoeven we voorlopig niks aan te doen.
- Het zeil is twee keer gescheurd, maar tegen een redelijke prijs weer gemaakt.
En nog een paar kleine pechjes die voor Lex geen probleem vormden.
Weer m’n volste bewondering voor Lex die bijna alles gerepareerd krijgt.

Wat missen we nog (lees klussenlijst, c.q. aankopen)
- Meer stroom (windgenerator en beter laadsysteem op de motor);
- Nieuw stuursysteem;
- Stuurautomaat die strakker stuurt;
- Betere ontvangst weerberichten (kwestie van antennes);
- De boiler op de motor zodat we niet afhankelijk zijn van walstroom;
- Andere genua;
- Grotere kajuittafel;
- Kuiptafel
en natuurlijk moeten er nog veel meer dingen gebeuren. Wanneer is een boot klaar?

Het zeilwater
Het is daar heel anders zeilen dan in het noorden. Er is getij, droogvallende havens en vaak veel stroming. Dus hier moet je wel rekenen om niet vast te lopen en met de stroom mee gaat natuurlijk een stuk sneller. Maar het programmaatje TotalTide werkt geweldig en hebben we als betrouwbaar ervaren.
De golven zijn vaak rauwer maar langer dan in het noorden. Onder Engeland worden ze ook vlug hoog als de wind toeneemt en je hebt weinig beschut water om te varen .

Het weer
Vooral in juli in Engeland naatjepet. Erg veel regen, veel stormwaarschuwingen en harde wind. Kachel aan in juli en blij zijn als ‘t 20 graden is en niet regent! Maar we hebben ons toch prima vermaakt. Slecht weer verbroedert.
Later in Frankrijk kregen we beter weer.
De weersberichten heb ik als erg onbetrouwbaar ervaren, zelfs de korte termijnberichten. Wanneer er voor die dag een 3-4 besteld is, je vaart uit met geen wind en komt in de haven aan met een kleine 7!
Aangekondigde stormen die niet kwamen en veel wind die niet voorspeld is.
Volgend jaar ga ik de berichten aan de hand van het werkelijke weer vergelijken.
Als je aan het varen bent ben je doorlopend met het weer bezig, de navtex, computer, radio en wat hangt er bij de haven. Twan laadt iedere dag met zijn mobieltje Filo in. Dat is een klein bestandje dat je uitpakt op je laptop. Heel weinig telefoonkosten en erg uitgebreid, een verzameling van verschillende stations. Gaan we volgend jaar ook doen.

Afstanden
Alles is in dagtochten te doen. De havens liggen daar vaak dicht bij elkaar. Soms eens een oversteek van 75 mijl maar ik merk dat m’n grenzen zich verleggen.

Internet
Maar een of twee keer een open wifi opgevangen. Iedereen beveiligt ‘m nu. Wel bijna overal betaald internet. Een abonnement in Engeland was niet duur (15-20 pond per maand), die providers waren echter maar in een paar havens te ontvangen zodat je dan weer verschillende abonnementen nodig had of nog uren moest kopen.
In Frankrijk was er een mooi systeem: Netabord. Daar kocht je 24 uur voor 14 euro, te gebruiken binnen 60 dagen. Daar kun je goed mee vooruit voor de weerberichten, mail en de site.
Van de nieuwe router (Ad!) hebben we veel plezier gehad. Hij versterkt beter en we kunnen tegelijk op internet. Zelfs de hele haven kon dan met ons meesurfen.

Verveling?
Niet bepaald. Sommige dagen met veel bewolking of regen waren wat triest, maar we hadden 150 boeken meegenomen en 300 speelfilms en detectives. We konden ons dus best vermaken.
Als het niet regende (en er was bijna altijd wel een droge periode op een dag) gingen we wandelen en de omgeving verkennen.
Dus, het was best vol te houden.

Teleurstelling:
We hebben geen dolfijnen gezien! Bijna onmogelijk, iedereen die we tegenkwamen hadden ze gezien. We hadden zelfs een kaart van de Lymebay waar de verschillende soorten op stonden, maar nada! De enige dolfijn (bruinvis) die ik ooit in het wild heb gezien was op de Grevelingen. Lijkt onze boot misschien teveel op een walvis en schrikt die dolfijnen af? Hopelijk volgende keer, want Eileen zegt: ‘To see dolphins is magic’.

Diesel
In Engeland is alleen rode diesel te koop en dat is verboden in Nederland. De boetes bij controle zijn niet misselijk.
Maar in Engeland moeten jachten nu ook belasting betalen op de rode Diesel: Als je een dieselkachel hebt 60% voor de motor en 40% voor de kachel. Nu, er is voor de kachel aardig wat brandstof gebruikt. In Falmouth kostte een liter 1,24 pond; normaal zo rond 1 pond per liter.
We hebben de bonnetjes met de belasting erop bewaard ingeval we gecontroleerd worden in Nederland

Engeland, Frankrijk, Duitsland en Denemarken zijn mooi, maar we beseffen iedere keer weer dat Nederland ook erg mooi is. En een geliefd (beschut) vaarwater voor overige varende naties.

Dit was een korte samenvatting van onze reis.
We weten nog niet waar we volgend jaar heengaan: Frankrijk, West Engeland of Zweden.

Maar, bij leven en welzijn: Tot volgend jaar!

P.S. De reacties waren erg leuk en door ons zeer op prijs gesteld. We waren iedere keer weer zeer benieuwd. Ze komen ook in het boek dat we van de site laten drukken.

• 27 September 2009 - 16:18

Jony Van Beers:

Wauw, het moet toch een goed gevoel geven om op jullie mooie reis terug te kijken! Jullie verslagen waren erg leuk. Net als een soap, je wil elke keer weer weten hoe het verder gaat..
    Zal wel weer even wennen zijn nu, succes!
    Liefs Jony

• 28 September 2009 - 17:30

T&T:

en nu maar hopen dat je snel weer aan het walleven gewend raakt.....
    Mooie verhalen en heel leuk om te lezen.
    Misschien tot ziens!

Tonnie en Twan Kuis.

• 28 September 2009 - 19:37

John:

Maria en Lex, bedankt voor jullie mooie reis en dito verslag. Hoop jullie gauw weer te zien.

Huidoe!

Groet,

John

• 29 September 2009 - 19:49

Shirlee:

So sorry you didn't see any dolphins. We didn't either until the Bay of Biscay. John just posted an amazing photo of a Portuguese dolphin on Facebook. Check it out. Miss you. You'd love Portugal.

• 27 April 2010 - 14:25

Jacqueline:

Hoi Maria,
    Van harte gefelicteerd met jouw verjaardag vandaag. Fijne vakantie.
    Groetjes Jacqueline Indenkleef