Van Guernsey naar Guernsey - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Maria en Lex - WaarBenJij.nu Van Guernsey naar Guernsey - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Maria en Lex - WaarBenJij.nu

Van Guernsey naar Guernsey

Door: Maria

Blijf op de hoogte en volg Maria en Lex

26 Augustus 2010 | Nederland, Amsterdam

Vrijdag 20 augustus 2010
Guernsey

We blijven nog een dagje liggen. Er is 5 tot 7 voorspeld en moderade to rough voor de zee. Lex en ik hebben daar niet echt zin in met die stromingen rond Alderney en windgolven, alhoewel het er niet naar uitziet dat het de komende dagen beter wordt. Ik had gehoopt dat we op tijd in Wight zouden zijn want dan zouden Jeroen met Kate en Stanley een paar dagen aan boord komen. Hij heeft de 26e alweer afspraken. We moeten dan nog 2 trips maken van 20 en 70 mijl. Zo zie je maar dat je ook moeilijk afspraken kunt maken als je met de boot onderweg bent.
We hebben wat boodschappen gedaan bij een grotere supermarkt, de prijzen zijn een verademing na Frankrijk, alhoewel het pond 10% gestegen is t.o.v. vorig jaar.
Later hebben we de chandlery (watersportzaak) bezocht en twee nieuwe reddingsvesten gekocht voor zwaarder weer op zee. Hier kan ook de lifeline aan zodat het harnas niet meer hoeft. Lex wil eigenlijk geen reddingsvest dragen, een lifeline is belangjker. Kan wel zijn, maar dan heb ik toch liever dat z’n kopje boven water blijft en dat-ie kan fluiten waar hij uithangt. Het is dan natuurlijk nog maar de vraag of ik hem aan boord krijg, maar de kans is groter.
Naast ons hebben Engelsen afgemeerd en we kunnen weer converseren.

Zaterdag 21 augustus 2010
Guernsey

We zijn om 5.30 uur opgestaan om de buurman mee los te gooien en zelf aan de steiger gaan liggen. Natuurlijk weer meteen naar bed gegaan.
Paar wandelingetjes gemaakt, kan nog steeds niet lang lopen, m’n knie speelt nog op.
Het is afwisselend weer, vooral zonnig met heel fijne motregen die het zicht op zee zwaar belemmert.
Morgen vertrekken we naar Alderney. Daarna naar Wight. De weersberichten zijn niet erg zomers voor Zuid-Engeland, maar in Nederland ook niet hebben we gezien.
We liggen hier nogal te schommelen in de haven. De boten schommelen allemaal anders en precies het tegenovergestelde van ons.

Zondag 22 augustus 2010
Guernsey

We vertrekken niet! Plotseling komt er een stormwaarschuwing met hoge golven. Gisteren zag het er nog redelijk uit, alhoewel het een onrustig nachtje zou gaan worden op Alderney, maar nu is het niet te doen. Wordt waarschijnlijk maandag of dinsdag. Moeten wel voor vrijdag in de Solent zijn, dan is er weer storm aangekondigd.
Nu is de BBC wel een beetje voorzichtig met z’n waarschuwingen, maar stel dat ze gelijk krijgen! Bovendien wordt er op alle andere sites ook aangegeven dat er zeer harde wind verwacht wordt met hoge zeeën. Dus.... we gammelen hier maar een beetje rond, het is nu donker weer. Boeken lezen, beetje klussen en filmpje kijken. Als het droog is even wandelen. Ik heb gisteren een knieband gekocht en die werkt goed, gelukkig.

Maandag 23 augustus 2010
Guernsey

Blijven nog liggen. De voorspellingen zijn niet goed.
Weer onze dagelijkse wandelingetjes gemaakt, winkels kijken etc. Alles is hier belastingvrij, maar de zaken zijn hier zo duur (juweliers, elektronica, merkkleding enz.) En zelfs 1.000 pond korting op een horloge of een diamanten ring brengt ons toch niet in bekoring.

Dinsdag 24 augustus 2010
Guernsey

Het ziet er naar uit dat het pas vrijdag wordt voordat we vertrekken. Er zijn maar korte periodes dat het minder waait, de zee is erg ruw en bij Alderney aan een boei is erg onrustig, je kunt dan ook niet van de boot af. En de periodes zijn te kort om meteen naar Engeland over te steken. Door de Alderney race naar Cherbourg vinden we ook niet zo’n goeie optie, dus het blijft nog even Guernsey.
Vanmorgen heeft een boot hier buiten op zee een elektrische storing gekregen waardoor er een alarmoproep uitging van de boot Ann. Hun marifoon was ook opgeblazen dus er was geen contact te krijgen. Reddingsboot uitgevaren, helikopter in de lucht. Hebben ze toch nog –via een mobiel nummer- te pakken gekregen, maar ze bleken gewoon door te varen, zich van geen kwaad bewust. Zijn in ieder geval geen ongelukken gebeurd.
Nog een tijdje naar een optimistenles (kleine oefenbootjes) gekeken in een groot soort van zwembad. Leken dus net botsbootjes.
Naast ons liggen een paar gezellige Belgen die vanavond op ’n pilsje komen. Wij vermaken ons wel!

Woensdag 25 augustus 2010
Guernsey

Het regent en waait hard. De haven ligt bomvol en iedereen wacht af. Er blijven stormwaarschuwingen komen met rough seas, maar voor vrijdag ziet het er alweer beter uit. Waarschijnlijk loopt dan de haven weer leeg. We hebben hier wel internet, maar die valt vaak uit.
Het was gisteren gezellig met die Belgen. Twee mannen die een paar weken met elkaar varen in een snel bootje. Eddie gaat me uitleggen hoe ik ’t beste vis kan vangen. Dan moet ik ze nog wel op de kop slaan en slachten en daar zie ik toch nog wel een beetje tegenop. Even doorzetten denk ik.
De buurman Dahlio heeft 3 maanden sabbatical. Dat is in België goed geregeld. Je hebt daar recht op totaal 5 jaar in je carriere. Het eerste jaar krijg je van de staat 500 euro per maand. Dat jaar kun je ook in 4 keer 3 maanden opnemen. Je baan wordt dan vrijgehouden voor jou. Het is de bedoeling om zo meer mensen te reïntegreren wat natuurlijk ook niet lukt. De werkgevers verdelen het werk dan over de overige collega’s of nemen een freelancer aan.
Maar de regeling is wel lekker toch?

Donderdag 26 augustus 2010
Guernsey

Het blijft poeieren, regenen en misten. Proberen toch morgen te vertrekken. Dat wordt Alderney of Cherbourg, door de Alderney-race. Dat is een beetje tricky. De stroom is daar enorm.
Ben net met de Belgische buurman een vishengel gaan kopen en hij heeft ‘m in elkaar gezet. Heeft ook laten zien hoe je een vis ‘slacht’.
Heb er de ballen verstand van. Ben benieuwd, maar ik hou jullie op de hoogte.
Tot de volgende keer, hopelijk uit een andere plaats.

Lex en Maria

• 26 Augustus 2010 - 20:49

Bauke Koudenburg:

In 1991 hebben we ook met de anaconda meer dan een week in Guernsey gelegen, toen de voorspelling wat beter werd zijn we uitgevaren, met een forse stroom mee door de ÁlDerney race, richting Cherbourg, na een uurtje of zo kregen we een imminent gale warning, force 8 van de BBC. van het ZW. teruggaan was geen optie, snel de kleine fok er op een flinke rif in het grootzeil, leuk was het niet, maar we zijn veilig in Chebourg aangekomen, de eerste de beste lege box zijn we toen binnen gevaren, erg blij dat we binnen waren!

• 26 Augustus 2010 - 21:17

Leslie:

Bonjour Maria et Lex! Succes met de oversteek morgen met hopelijk niet teveel stromingen...en Maria ,die vis gewoon op zijn kop slaan!! Wij hebben met Ron, op major Tom ,heerlijk gezeild van Den Bosch naar Oostende!! Het was super, geweldig genoten...Een week samen op een zeilboot en Juud is ook meegegaan de laatste dagen, zij vond het ook een super mooie ervaring! We hebben het heel gezellig gehad saam en veel gelachen...
    Dus (wat Ivo en mij betreft)...toch maar een zeilbootje kopen in de toekomst?groeten Leslie&Ivo

• 29 Augustus 2010 - 12:27

Gaby & Stefan:

Hi
    Sailcompanjeros
    Wir sind nun eine Zeit schon in Galizien und fühlen uns sauwohl. Unheimlich nette Leute schönes Wetter und eine atemberaubende Landschaft.
    Wir ankern sehr viel und lernen trotzdem viele Leute kennen da man immer wieder die selben trifft.Isla cies ist unser absoluter Favorit es ist schon ein bischen wie in der Karibik.
    Letzte Woche waren wir in Cangas in der Marina und sind mit dem Bus nach Santiago de Compostella gefahren.Sehr schön doch auch voll und comerziell.
    Unser Problem mit der Gps mouse haben wir auch gelöst uns haben unglaublich nette Leut zu einem Spezialisten gefahren und der hat es gerichtet und nur 30 Euro genommen obwohl er 2std gearbeitet hat.
    Wir hoffen es geht euch gut und ihr genießt eure Tour.Wir reden öfter von euch und haben die Zeit mit euch genossen.Freuen uns wenn wir mal von euch hören,bis dann
    Liebe Grüße von der Pas de Deux
    Gaby& Stefan