Van Falmouth naar Salcombe - Reisverslag uit Salcombe, Verenigd Koninkrijk van Maria en Lex - WaarBenJij.nu Van Falmouth naar Salcombe - Reisverslag uit Salcombe, Verenigd Koninkrijk van Maria en Lex - WaarBenJij.nu

Van Falmouth naar Salcombe

Door: Maria

Blijf op de hoogte en volg Maria en Lex

31 Juli 2009 | Verenigd Koninkrijk, Salcombe

Zondag 26 juli
Falmouth

De hele dag regen. Op de buienradar leek het er op dat er even een droog uurtje zou zijn. Maar er kwam meteen weer een nieuw wolkenveld. Dus de hele dag binnen gezeten. Nog even bij Suus en Sjoerd op visite geweest en zij ’s avonds bij ons.
Morgen willen we naar Plymouth of Salcombe, afhankelijk van ’t zeilen en de regen.

Maandag 27 juli
Plymouth

’s Morgens afscheid genomen van Suzette en Sjoerd. Zij willen woensdag naar Biskaje vertrekken. Tot dan ziet het er nog slecht uit. Maar je kunt nu helemaal nergens van op aan. Als er een gat lijkt te komen is de volgende depressie er weer. Jullie in Nederland hebben beter weer zien we. Wij hebben ’t hier niet boven de 22 graden gehad de laatste maand. En ’s avonds regelmatig de kachel aan.
Om 09.00 de lijnen losgegooid en vertrokken. De zee: golven ong. 2 meter hoog vanuit het zuidwesten terwijl de wind (zwak) uit het westen kwam. Dat ziet er erg imponerend uit, maar is niet op foto of film te vereeuwigen. We hoefden er gelukkig niet tegenin. De voorspelling kwam weer niet uit: behoorlijke wind met zware vlagen tijdens regen, zuidwestenwind. Maar hij kwam voornamelijk uit ’t westen en die was bijna te zwak om te zeilen. Met de wind van achteren en hoge zee luistert onze stuurautomaat niet goed en het is dan zwaar sturen over die golven. Paar keer zware regenbuien gehad waar dus wel wind in zat. Maar met die buien kunnen we lekker binnen gaan staan en dan zwabbert de boot op de automaat.
Onderweg werd telkens over de marifoon omgeroepen dat je uit een bepaald gebied moest blijven omdat er schietoefeningen gehouden werden (met scherp). We konden bijna de coördinaten niet verstaan en regelmatig werden er boten opgeroepen dat ze ’t gebied moesten verlaten. Wij dachten dat ’t wat verder weg was en zijn met een boog langs het oefengebied gevaren (staat ook op de kaart).
We hebben onze koers naar Plymouth gezet. Toen we daar binnendraaiden kregen we fantastische wind: 6,6 knopen met stroom tegen! Hiermee zouden we wel verder willen gaan, dat was ons windje.
Door een sluisje naar de Sutton Harbour, aangeraden in de pilot als leukste haven hier, midden in de stad. 45 pond per nacht! En we moeten hier nog een paar nachtjes blijven want de voorspelling is veel regen en harde wind, tot stormkracht in de buien. Bovendien wordt de zee dan ook erg ruw.
Toen we eenmaal vastlagen ging het weer erg hard waaien en regenen.

Dinsdag 28 juli
Plymouth

’s Morgens de stad in gegaan. Plymouth doet me een beetje denken aan Kiel: in de oorlog erg veel vernield (ook een marinebasis hier) maar snel weer opgebouwd zonder rekening te houden met de sfeer van de oude stad. Dus veel moderne gebouwen tussen mooie oude huizen. Nu renoveren ze veel en ook de nieuwbouw tussen de oorspronkelijke huizen wordt aangepast zodat ’t niet zo’n allegaartje is, vooral hier rondom de haven. Ik vind het altijd zo jammer van een stad. Er is zelfs nog een kerk waarvan alleen de muren nog overeind staan. De toren wordt nu gerenoveerd.
Het winkelcentrum is enorm. In de nieuwere gebouwen vooral kleding, schoenen etc. Overal hetzelfde. Hier in Engeland zijn ook in alle plaatsen tweedehands winkeltjes voor goede doelen: hart, kanker, mishandelde dieren enz. Draaien helemaal op vrijwilligers en altijd weer even leuk om te snuffelen. Heb er een leuke trui gevonden. Lex heeft nog een externe antenne voor de router gekocht die we buiten kunnen zetten. We hebben nu voor de eerste keer een open wifi die onbeveiligd is.
Bij thuiskomst begon ’t weer te hozen en te waaien, we hebben ’t droog kunnen houden tijdens onze wandeling.
Later nog een wasje gedraaid in de laundry; moet dan 3 keer op en neer lopen, maar het is weer schoon. In dit weer droogt er ook niks.
We zitten nu weer lekker in ons bootje, beetje internetten, lezen, filmpje kijken. We vermaken ons wel, maar ’t ziet er triestig uit met die regen en dan harde wind.

Woensdag 29 juli
Plymouth

Hele dag geregend, je zou er depri van worden, om half zeven stopte ’t en kwam er een zonnetje door. Op internet opgezocht: er is 2,5 keer zoveel regen gevallen dan in normale jaren hier in deze streek.
Zat vanmiddag achter de computer, komt Jeroen op skype. Hebben elkaar weer even gezien. Later Erik, Linda en Matthijs. Is toch geweldig die hedendaagse communicatie.
Morgen vroeg op, afhankelijk van de zee gaan we naar Salcombe of weer naar Dartmouth.

Donderdag 30 juli
Salcombe

We moesten nog afrekenen bij het havenkantoor en hadden bij binnenkomst 13 meter opgegeven. Ik vroeg of 12.99 meter ook goed was (tot 13 meter was 4 pond goedkoper per nacht). ‘Of course sir’ antwoordde de vriendelijke man. Weer 12 pond verdiend. Hier in Engeland zijn ze in de havens allemaal heel behulpzaam en vriendelijk. Je wordt ook echt als gasten ontvangen.
Bij het naar buiten gaan kwamen we weer in een wedstrijdveldje bootjes terecht. De branding was niet misselijk, maar we dachten op zee dat ’t wel beter zou worden. Niet echt. De golven waren hoog en deden het schip aardig heen en weer rollen. Lex moest ook zelf sturen omdat de zee zo ruw was. Het was weer flink vasthouden bij het naar binnen gaan en van even gaan liggen was al helemaal geen sprake. We zagen zelfs de masten van andere boten soms helemaal niet wanneer ze in een golfdal kwamen. Ik heb ook nog even gestuurd en dat ging me zelfs goed af. Ik was best wel trots. Een paar druppeltjes regen gehad.
We hebben de ingang van Salcombe even bekeken en het leek daar rustig. Salcombe ligt tussen twee punten en met die westenwind stond daar niet veel golfslag. Het was ook hoog water anders hadden we niet over de ondiepte gekund die voor de haven ligt.
Het was alweer een idyllische binnenkomst, de zon scheen vrolijk. Er waren verschillende goedgevulde strandjes. Met de zon schijnt iedereen naar buiten te komen. Ook op ’t water voeren veel kleine bootjes. De havenmeester wachtte ons op in z’n boot en legde onze lijn aan een boei. Hij kwam ook regelmatig in Nederland (veel Engelsen zijn in Nederland geweest en ze beginnen dan meteen de steden op te noemen en hoe mooi ’t daar is. Ja, Nederland is ook de moeite waard).
Hier is geen haven, alleen een pontoon om de bocht van de inham en boeien voor ’t stadje. Een boei kost hier net zoveel als de duurste haven in Nederland. We kregen douchemunten van de jachtclub. We moeten dan met de dinghy naar de kant en een berg beklimmen. Dan kun je wel een shower gebruiken!
Het was genieten in de kuip. Het werd zelfs even boven de 20 graden, maar het water is hier maar 15,6, niet lekker warm zwemmen. Er komt weer een depressie aan, dus we wachten maar weer even. De zomers zijn niet meer wat ze geweest zijn. Het is hier al 3 jaar slecht.
’s Nachts nog even opgestaan. Knipperende geleidelichten op de kant (om veilig binnen te kunnen varen) en prachtig water. Het was bijna spiegelglad, de maan en de lichtjes spiegelden in de golfjes door het uitstromende water.

Vrijdag 31 juli
Salcombe

We pompen straks ons bootje op en gaan ’t stadje verkennen.

Volgende week meer.

• 31 Juli 2009 - 10:09

Mariëtte V Beers:

Hallo Maria en Lex,Wat een boeiend verslag zeg!
    Heb net alles gelezen en ben inmiddels anderhalf uur verder.
    Erg leuk wat jullie meemaken ,en het lijkt me erg mooi daar.
    Door de foto's erbij kan je er ook een voorstelling van maken.
    Ik hoop op goed weer voor jullie!
    (grappige gekleurde lepels lepels heb je trouwens in je keukentje Maria)
    ik blijf jullie volgen.
    groetjes!

• 01 Augustus 2009 - 14:27

Gerard En Lonneke:

Hai Maria en Lex, wat een prachtige verhalen. En wat zien jullie veel mooie dingen, ontmoeten leuke mensen. We hebben zo moeten lachen om sommige stukjes! Maria, je bent en blijft een heerlijk mens.
    Geniet van jullie reis en van elkaar. We hopen met wat beter weer dan de laatste dagen.
    We volgen jullie.

Veel liefs, Gerard en Lonneke Kemperman