Van Londen naar Ramgsgate - Reisverslag uit Ramsgate, Verenigd Koninkrijk van Maria en Lex - WaarBenJij.nu Van Londen naar Ramgsgate - Reisverslag uit Ramsgate, Verenigd Koninkrijk van Maria en Lex - WaarBenJij.nu

Van Londen naar Ramgsgate

Door: Maria

Blijf op de hoogte en volg Maria en Lex

11 Juni 2009 | Verenigd Koninkrijk, Ramsgate

Zaterdag 6 juni
Londen
We kwamen de havenmeester tegen en hij zei dat we zo lang konden blijven als we wilden. Normaal mag je hier 7 dagen blijven, maar we vertrekken toch op maandag. Deze haven ligt boven ons budget, alhoewel veel havens duurder zijn. Je hebt echter niet altijd de keuze. In zeehavens is het meestal niet mogelijk om te ankeren of aan een boei te liggen.
’s Middags zijn we naar Portobello Road gegaan met de metro. Ik was daar al verschillende keren, maar het blijft leuk. Heb het daar nog niet zo druk meegemaakt; leek wel carnaval in Den Bosch. Het is een heel lange straat met de meest verschillende winkeltjes en kramen. Veel kleding, antiek, gadgets, eetkramen en –tentjes.
Ik heb daar een koperen plaatje gekocht: ‘I’m the captain of this ship and I have my wife’s permission to say so’ en Lex hangt ‘t nu op.
We hebben ook een bezemsteel gekocht om de boeienhaak te bevestigen. Ik denk dat ’t goed gaat werken en dat is een hele opluchting.

Zondag 7 juni
Londen
Het heeft vannacht verschrikkelijk geregend, maar om 10.00 uur werd ’t droog en zonnig. Zijn ’s middags weer met de metro naar Picadilly circus gegaan, door Soho en China Town gewandeld. We zijn in een winkelcentrum verzeild geraakt; er waren speelhallen op verschillend verdiepingen. Was wel leuk om even door te lopen.

Maandag 8 juni
Sheerness
Nog wat boodschappen gedaan, Lex heeft nog water getankt en is toen gaan afrekenen bij het havenkantoor. We hadden uitgerekend dat we ong. 250 pond zouden moeten betalen, maar het was maar 186 (voor 7 nachten)! Goedkoop voor Engeland en zeker voor Katherine’s Dock.
Om 13.15 werd voor ons en een paar andere bootjes de brug en de sluis gedraaid. Dat duurde even. De havenmeester moest even controleren of alle boten wel betaald hadden en checkte ze dan uit. Als je niet betaald hebt kun je er niet uit. Dat is makkelijk als er een sluis voor de haven ligt. In andere havens is dat een stuk moeilijker. Daar komt onbetaald wegvaren nog weleens voor. Soms is ‘t ook moeilijk om te betalen als je aankomt als het kantoor gesloten is en je moet ’s morgens weer erg vroeg weg.
Na een paar uur op de Thames gevaren te hebben brak er iets af aan de stuurautomaat..... We moesten dus helemaal zelf sturen. Ik heb ook nog een paar uur gestuurd; het wordt wel steeds beter. Maar het moet wel snel opgelost worden, op lange tochten zonder automaat is het geen doen. Na ong. 30 mijl werden de golven zo steil (oostenwind en uitgaande stroom) dat er bakken water overkwamen. Zelfs de puts dreef op het achterdek.
Het weer was triestig, grauw en een beetje miezerig. Halverwege nog even gedacht aan een boei te gaan liggen, maar zijn toch doorgevaren naar Sheerness. Het varen lijkt iedere keer lang, maar als je er dan bent valt ’t ook wel weer mee. Dan kruip je voldaan bij het kacheltje, eten koken, leuk boek of filmpje. Helemaal gelukkig.
De boeienpikker: Lukte in een keer!!! Is een fantastisch ding, kan bijna niet missen en er zit al een lijn aan.

Dinsdag 9 juni
Sheerness
Om 5.10 uur naar het weer geluisterd en buiten gekeken. Besloten toch nog maar een dagje te blijven liggen.
We zagen dat de haak van de boeienvanger onze waterstag raakt en dat de sluiting dan open kan klikken. Er moest dus een andere lijn aan de boei gemaakt worden. Maar vangen is dus geen probleem meer en als je die boei eenmaal te pakken hebt is ’t een fluitje van een penny.
Lex heeft de elektronische stuurautomaat (da’s ’n andere dan die gebroken was) weer aan de gang gekregen. Die moet morgen z’n lesjes weer leren.
De hele dag verder gelambald.

Woensdag 10 juni
Ramsgate
Om 05.00 uur even naar buiten gekeken want dan moesten we vertrekken om de stroom nog wat mee te hebben, maar het was erg mistig. We zijn om half acht vertrokken toen ’t zicht beter werd. Het zonnetje heeft echter maar heel even z’n kopje laten zien.
Intussen is Lex veel bezig geweest met de automaat en die ging weer steeds beter luisteren, Valt ’t jullie ook niet op dat alles weer redelijk snel in orde komt als we ons zoveelste pechje hebben? We hebben dus net zoveel geluk als pech. Maar ja, Lex kan erg veel en wordt nog steeds beter.
Bijna de hele trip de stroom tegen gehad, pas om 3 uur afgemeerd in Ramsgate.
We moesten nog brood en een paar kleine dingen kopen dus zijn nog het stadje in geweest. We hebben daar een winkel gevonden waar alles een pond kostte. Dat is natuurlijk kaassie voor mij. We hadden maar een boodschappentas bij, dus dat werd flink sjouwen voor Lex. Had ik toch maar de tas met wieltjes mee moeten nemen.
Op de terugweg moest Lex nog een blok kopen voor het reefsysteem en toen vonden we prachtige laarzen van Gill. Een behoorlijk duur merk, maar nog niet de helft van wat ’t in Nederland kost. Engeland is nu ook weer een stuk goedkoper met de daling van ’t pond.

Donderdag 11 juni
Ramsgate
We zijn in Ramsgate blijven liggen. Hadden zin om nog een keer naar ’t stadje te gaan en ik heb een (hand)wasje gedaan. Geen regen, wel wind. Ik dacht dat de was weg zou waaien, maar ze is blijven hangen en mooi droog.
Gisteravond hebben we buren gekregen uit Gorichem met ook een ferrocementen tweemaster. Hij heeft er 9 jaar op gebouwd. Dat verbroedert natuurlijk en Lex is er vanmorgen op visite geweest. Vanavond komen ze op een borrel.
Naast ons ligt zo’n superjacht uit Heusden. (postcodeloterij Heusden??). Dat jacht ging in Londen binnen toen wij weggingen. De man van het jacht vertelde dat ze problemen hadden met de elektronica. Ja, zelfs zo’n schip heeft natuurlijk problemen; alleen hij hoeft ze niet zelf op te lossen. Ze weten niet wat ze missen!
Weer naar het stadje gegaan en een langere wandeling gemaakt. We wilden morgenvroeg tanken en zijn in het havenkantoor gaan vragen. Nu hebben ze hier alleen rode diesel en dat mag niet in Nederland voor plezierjachten. Daar controleren ze je filter op rode diesel. Je mag ’t wel voor je kachel gebruiken, maar dan moet je een aparte tank hebben. Ik wil het niet riskeren en we proberen het wel ergens anders. De boetes zijn niet misselijk en hoe groter de tanks, des de groter de boete. Onze Heusdense buurman heeft wel ’t risico gelopen en die heeft grote tanks!
Terug op de boot merkten we dat er water onder ons bed stond. Vanuit de ankerkluis lekte het in de zeilberging. De halfwinder staat nu uit te lekken in de badkamer (zit vol roestvlekken) en Lex ligt weer ondersteboven het luik terug te plaatsen met epoxy. Is waarschijnlijk gebeurd van dat bonken op de Thames.
We hebben nu internet voor een maand (nog geen 15 pond) die in verschillende havens werkt.
We weten echter niet waar we morgen zijn, dus deze aflevering komt iets eerder.

Jullie horen nog van ons.....

• 11 Juni 2009 - 21:08

Jan Calis:

Blij dat jullie de postcodeloterij niet hebben gewonnen.....

Groetjes en heel veel plezier!!!

Jan

• 11 Juni 2009 - 21:12

Mieke:

Ha ha ha, de postcodeloterij.... jullie schip is inderdaad vele vele vele malen mooier en vooral sfeervoller.
    Ademt tenminste persoonlijkheid uit.
    Behouden vaart verder!!
    Kus, Mieke

• 12 Juni 2009 - 09:11

Dian:

Hoi Maria en Lex,

Maria wat schrijf je weer lekker weg. Leuk om te lezen. De foto's liegen er ook niet om. Het is geen straf om daar te zijn. Zelfs ik begin met andere ogen naar een boot te kijken. En ja wel, die postcodeboot is leuk voor een weekje maar dan is de gezelligheid er ook wel weer vanaf.

Groetjes, Dian
    p.s. Het is stil achter me.

• 12 Juni 2009 - 17:35

Jeroen En Stanley...:

Het was helemaal te gek op de boot voor een paar dagen. Hopen het snel weer te doen...... Groetjes en veel sterkte voor de rest van de reis!!!!

• 13 Juni 2009 - 05:22

Frans:

Volgens mij is het voor Lex "op z'n kop" toch de normale houding aan boord? Fijne reis verder.

• 14 Juni 2009 - 13:40

John En Anna:

Volgen met enige jaloersheid jullie verhalen. Willen uiteraard zo snel als maar kan (en dat duurt nog een paar jaar) ook zulke mooie uitstapjes maken. London heeft voor Anna een special betekenis. Vorig jaar waren we er ook. Een unieke stad. Veel plezier en geluk met jullie verdere reis.

PS Maria je schrijft leuk en sfeervol over de gebeurtenissen van jullie reis. Een plezier om te lezen.

• 14 Juni 2009 - 13:49

Rob & Anja:

Leuk jullie reis weer te volgen,het wordt ook zo heerlijk geschreven, gezellig lezen.Hopelijk blijven de 'pechjes'nu achterwege(die weer snel opgelost worden door Lex)heel veel plezier,goed weer en gunstige wind.
    Gr. Rob en Anja

• 15 Juni 2009 - 13:52

Jurgen:

Leuk om jullie verhalen te lezen. Kunnen we niet ruilen??
    Een boot die uit Heusen komt moet haast wel geweldig zijn trouwens. Veel plezier en geniet ervan.

• 15 Juni 2009 - 15:01

Wilma En Peter:

he hallo,

leuk die mooie foto's en het leuke reisverslag, wij dromen er ook over maar eerst verdienen dan kunnen we ook paar maanden weg, dus nu zijn we erg blij met jullie verslagen.

En gelukkig worden jullie steeds handiger en sneller in het oplossen van de problemen, en weet op alle boten is het hetzelfde oud nieuw, duur of goedkoop er gaat altijd iets kapot.

Tot schrijfs
    groetjes
    Wilma en Peter

• 16 Juni 2009 - 22:28

Marien:

Hoi Maria en Lex

Leuke reis zijn jullie weer aan het maken ik. Ik zal jullie blijven volgen via jullie site vanuit het zonnige Aruba waar ik voor 3 jaar woon. Wie weet kunnen jullie nog een bezoekje brengen met de boot.

Groetjes en nog een behouden vaart
    Marien