Van Blankenberghe naar Londen - Reisverslag uit Londen, Verenigd Koninkrijk van Maria en Lex - WaarBenJij.nu Van Blankenberghe naar Londen - Reisverslag uit Londen, Verenigd Koninkrijk van Maria en Lex - WaarBenJij.nu

Van Blankenberghe naar Londen

Door: Maria

Blijf op de hoogte en volg Maria en Lex

05 Juni 2009 | Verenigd Koninkrijk, Londen

Zaterdag 30 mei
Ramsgate
We zijn aan de overkant! Om 9 uur vertrokken uit Blankenberghe. Eerste stuk stroom tegen, we liepen 3,5 knoop, maar dat werd later goedgemaakt. Toen kwamen we aan 8,5 knoop, dus toch een mooi gemiddelde. We hebben er 10 uur over gedaan (65 mijl) en alles op zeil. Er was weinig verkeer op de scheepvaartroute. Toen we geen land meer zagen overviel me opeens een gevoel van vrijheid. De hele zee is dan van jou.
Wel soms behoorlijk rauw bij de zandbanken en vooral de haveningang was erg hobbelig met deze oostenwind. Dan wil ik hier niet met wk 8 binnenlopen.
We kwamen de haven binnen en dan is het snel zeilen strijken. De genua rollen we samen op en het grootzeil en Bezaanzeil doet Lex. Ik kan het niet zo snel omdat ik er niet goed bij kan. Ik moet ook op de steps omhoog klimmen en dan heb ik nog de pikhaak nodig om de val te pakken. Bij het bezaanzeil moet je op ’t dak staan en daar ben ik helemaal niet blij mee als ’t niet rustig is. Ik hou de boot dan in de wind. (de wind komt dan van voren en dan valt het zeil omlaag). Dan lijnen klaarleggen en de stootkussens uithangen. Dat zijn er acht en nogal zwaar en dat doe ik allemaal. Als we dan klaar zijn met aanleggen ben ik behoorlijk moe. Voor een baas zou ik ’t niet doen.
Toen we in de haven kwamen gaf de havenmeester aan dat we even moesten wachten. Er kwam nog een baggeraar binnen en wij moesten aan een steiger gaan liggen waar hij moest keren. We hebben een half uur rondjes gedraaid en toen aangelegd.
Onderweg naar het havenkantoor kwamen we de havenmeester tegen en hij vroeg hoe lang de boot was: 12,5 meter (geven we op in de havens, de boot is langer); hij zei dat we op ´t kantoor 11 meter op moesten geven. Wilde blijkbaar iets terugdoen voor ’t lange wachten.
Wat is ’t trouwens een verademing hier in Engeland op de steigers te lopen: de mensen groeten je allemaal, kijken je aan en zijn altijd in voor een praatje. Heel anders dan in Denemarken. Dat was gewoon eng zoals mensen langs je heen keken. (wel vriendelijk als je iets vroeg).
Er lagen ook nog 5 Belgische snelle rubberboten met zware buitenboordmotoren. Zij doen de oversteek in 3 á 4 uur. Alleen met meerdere boten anders is ’t te gevaarlijk.

Zondag 31 mei
Sheerness
We hebben vandaag weer 6,5 uur gevaren, meestal op zeil. In de Thamesmonding kregen we stroom mee en dat ging weer lekker snel. Het water was wel ruw, de golven onregelmatig en hoog en de stromingen onberekenbaar door de vele banken en geulen er tussen met deze wind uit het noordoosten. Er kwamen nog een paar emmers water binnen in de kuip, raakte ons net niet, alleen natte voeten.
Toen Lex de zeilen zou gaan strijken wilde ik even kijken hoe diep het was. Was niet nodig vond-ie. De dieptemeter begon te piepen en toen ik later op Maxsea keek zag ik dat we over een droogvallende ondiepte waren gevaren. Gelukkig was ’t hoog water anders zouden we vastgelopen zijn en de boot op z’n kant gevallen zijn en dat wil je niet. Je moet dan uren wachten tot het weer hoogwater is en in een horizontale boot is ’t moeilijk vertoeven. De volgende keer kijk ik naar de diepte......
Maar toen: een meerboei oppikken!!!!
Dat is me dus niet echt alleen gelukt. Daar had ik de hulp van Lex bij nodig. Liggend in ’t gangboord met m’n lijn. Ik kon niet tussen de railing; de ruimte is 22 cm en net iets te klein voor mij. Lex heeft geen borsten en is wat smalletjes, dus die heeft de lijn aangepakt die ik al door ’t oog gehaald had (zie de foto’s). Lex: ‘Zie je hoe gemakkelijk dat gaat!’ Dan ik snel naar voren met de lijn, door ’t kluisgat en meteen vastleggen en dat alles in ong. 15 seconden anders is ’t schip weer afgedreven met deze stroming en harde wind en ze is een beetje te zwaar om de houden. Daar moeten we een betere manier op verzinnen, ze hebben hier haken waar je boeien mee op kan pikken.
Maar, we hebben vakantie!

Maandag 1 juni
Londen!
We hebben ’t gered. We hadden wel het grootste stuk de stroom tegen en dat vordert niet zo snel. ’s Morgens om 10 uur vertrokken (44,5 mijl). Het lock voor st. Katherin’s Dock sluit om half 10.
Ik heb mijn horloge op Engelse tijd gezet. Lex houdt vast aan de Nederlandse.
Het is heel bijzonder in Londen aan te komen met je eigen boot.
Aangekomen bij Katherine’s Dock zijn we 1,5 uur te vroeg en moeten weer aan een mooring. Een grote van staal die nog wat verf van onze romp gehaald heeft bij het voorbijdrijven.
We waren met 7 bootjes in de sluis, merendeel Nederlanders.
De haven is erg mooi en alle voorzieningen zijn prima. Wel 4,5 pond extra voor stroom. Er zijn grote hekken om de haven en er lopen nogal wat mensen langs. Ook veel security. We hebben een folder gekregen met ’t reglement van Katherine’s: 52 artikelen! Je kunt toch niet verwachten dat iedereen die leest. Heb er een stuk of 10 gelezen: personen die niet kunnen zwemmen zijn verplicht een zwemvest te dragen op de steiger! Hoe ze dat nu weer controleren?

Dinsdag 2 juni
Londen, prachtig zomerweer!
Jeroen komt met Stanley. Die moet nog even wennen. Z’n daddy is pas 1 dag terug van toeren en moet meteen weer mee, maar dat ging snel! Hij is erg ondernemend en moet alles uitproberen. Hij verstaat ook 2 talen, maar brabbelt Chinees. Bij ieder vliegtuig zwaait-ie en zegt daddy. Stanley heeft de eendjes gevoerd, maar wilde ze ook voeren met een plastik fles. Hij speelde met een mobieltje van Jeroen, hebben we snel omgeruild met een computerspelletje van mij (zaten ook knopjes op). Net op tijd want die ging ook naar de eendjes en ligt nu onder de boot. Toch een visnet in de kuip leggen.
We hebben nu internet, hartstikke goedkoop: 8 pond per week.
Riord (een oude vriend) heeft hier ’s avonds nog een paar pilsjes gedronken. Was weer een tijd geleden dat ik hem gezien had.

Woensdag 3 juni
Londen
Pappa heeft een show in het Bloomsbury theatre met Scot Matthews, vertrekt om half 2 en wij mogen babysitten. Stanley heeft 2 minuten gehuild en toen zijn we gaan wandelen. Dat vind-ie geweldig. We hebben een paar uur gelopen en een ijsje gegeten. Hij kreunde bijna van genot. ’s Avonds fisch and chips gehaald; ik wandel wat af. Ben om 8 uur met hem naar bed gegaan, hij bleef nog 3 kwartier kletsen en viel toen in slaap.

Donderdag 4 juni
Londen
Naar Sealife geweest. We zijn met de auto gegaan. Die stond in de parkeergarage, maar we konden er niet in en later niet uit met de auto. Gebeld en na een kwartier wachten werd de boom omhoog gedaan.
Wat is dat verkeer druk in Londen! Je moet ook 8 pond betalen als je in het centrum wilt. Je wordt dan geflitst en moet dan binnen 12 uur met je telefoon of via internet betalen, anders kost ‘t 50 pond. Parkeren is ook niet misselijk daar: 7,5 pond voor een uur en voor 11 pond mag je 4 uur staan. Een taxi was goedkoper geweest, maar dat is ook de bedoeling van deze regeling. Het is nu minder druk!!
Een andere vriend, James is ’s avonds op visite geweest. We hebben met z’n allen Paella gegeten en nog een gezellige avond gehad.

Vrijdag 5 juni
Londen
Jeroen is weer naar huis. Het is een grauwe dag en het miezert. Lex probeert een router te installeren zodat we tegelijk op internet kunnen, maar dat werkt niet. De provider heeft dit kunstje afgeschermd. Via een omweg is het later toch gelukt.
Afgelopen woensdag hebben we via internet een haak besteld om boeien te vangen en die is vandaag binnen gekomen. We hadden het systeem gezien op een andere boot en dat werkte fantastisch. Die problemen zijn nu voorbij.
De weerberichten zijn niet echt hoopvol voor de eerste dagen. Wij vertrekken a.s. maandag uit Londen en zakken dan langzaam af naar het zuiden.

Tot volgende week.

• 05 Juni 2009 - 17:00

Leslie:

Lieve schatten,wat fijn om jullie ervaringen te lezen!!Ivo en ik wensen jullie een hele fijne en goede vakantie toe!xox

• 05 Juni 2009 - 18:41

Jjkfjkjgiujj Jgskjsj:

jjfkjjkhfhuhfjhfjhjhdjnndbkjvkjdhjdfjhsh j hsjdfsjfdjjjsjhjfjjjhkgkmhlmgmfmkhjjgmfig jkfljgkgflb,lflkokfkflkkifg,kfgjmglkg lkgkjgjkj
    bcxbnhjxcjhcjnxcmbkgbkjoibjjbvbhf u hjjfhj jg ujgfhhgui hfhdfhg b hfgu hfuigiufiuguufhuf yuifg ufiufiugifudfyyfifdifdiydgi ydf yyfdyuyfgyu gyiu suiy yfyfiuuyufyybv
    frederique

Hoi Lex en Maria,

Londen geweldig. Jullie hebben het toch maar weer gedaan de oversteek. Ik moet nog boeken voor de grote veerboot. Fijne vakantie nog.

groetjes Doré ook van Anna

• 06 Juni 2009 - 11:29

Jan Ilona En Kids:

Hoi Lex en Maria,

Wat leuk om jullie reisverhalen weer te mogen volgen. We zijn er weer stik jaloers op. Wij mogen nog ff door pezen, pas in Augustus zijn we aan de beurt. Tot die tijd gaan we jullie verhalen maar volgen. Heel veel plezier, mooi zeilweer en genieten in Bretagne !! Probeer vooral Ile de Seine aan te doen, is super gaaf !
    Lex, heb je AIS al aan de praat op Maxsea ? Ik nog niet.

Groeten.

• 06 Juni 2009 - 18:54

Gijs En Paula:

Geweldig verslag, we krijgen heimwee naar Engeland.
    En naar het varen natuurlijk !.

We blijven jullie volgen!

"Fair winds and happy shores!"

The Sortilegeres

• 08 Juni 2009 - 09:27

Luz:

Heej Maria,

Ik denk ik zal ook eens kijken waar ge op dit moment zit.
    Leuk om te lezen hoor.
    Ik hoop dat je het geweldig hebt en ik lees het wel weer he.

Hier alles onder controle. Geen spannend nieuws. We hebben de verjaardagen dag gehad. Dat was wel leuk. Beetje drinken en bij elkaar hangen en zingen en gitaar spelen. Twas weer gezellig.

Nou ga maar weer aan het werk.

Toedelsss

x Luz

• 08 Juni 2009 - 13:51

Wilma En Peter:

Gelukkig eindelijk aan de overkant, genieten van dat mooie england.

Leuk die uitgebreide verslagen.

groetjes en geniet
    wilma en peter

• 08 Juni 2009 - 18:06

Willeke:

Hoi, Leuk te horen dat jullie een goede overtocht hebben gehad. De foto's spreken natuurlijk weer voor zich. Geniet van al dat moois. kus Willeke