Van Leeuwarden naar Delfzijl - Reisverslag uit Delfzijl, Nederland van Maria en Lex - WaarBenJij.nu Van Leeuwarden naar Delfzijl - Reisverslag uit Delfzijl, Nederland van Maria en Lex - WaarBenJij.nu

Van Leeuwarden naar Delfzijl

Blijf op de hoogte en volg Maria en Lex

29 Juni 2013 | Nederland, Delfzijl

Zondag 23 juni

Miezerig weer, geen zin om te varen en weer zeiknat te worden. De hele dag gelambald. Gelezen en spelletjes gedaan op m’n tablet.

Maandag 24 juni

Om 11 uur vertrokken naar Lauwersoog. Het was overal diep genoeg op de Dokkumer Ee. 2,2 meter was het ondiepst, dan hebben we nog 10 cm onder de kiel.
Om 18.00 uur arriveerden we in Lauwersoog. Afgemeerd in een mooie haven op een kopsteiger. Ben ik altijd blij mee. Dan kan ik tenminste gewoon afstappen en hoef niet over het anker te klimmen.
Morgen willen we via Vlieland naar Borkum over de Duitse Bocht. Het weer ziet volgens ons goed uit. Lex is nog naar de havenmeester geweest. De oostelijke route is niet meer beboeid. De westelijke route staat goed op de nieuwe kaarten, maar de boeien zijn nog niet verlegd. Erg slordig…. Hij geeft aan waar een ondiepte ligt tussen de boeien.

Dinsdag 25 juni

Ziet er helemaal niet goed meer uit. Windkracht 6 vanuit het NO wat de zee natuurlijk erg onrustig maakt. Geen wind voor de Duitse Bocht. In het havenkantoor stonden Ria en Wim, een stel dat mee met ons opvoer over het Lauwersmeer. Zij willen ook nog niet weg. Het waait toch te hard.
Dat wordt de Staande Mastroute naar Delfzijl. We spreken af om 09.00 uur te vertrekken.
Toen wij gingen betalen vertelde de havenmeester dat er werkzaamheden waren bij de brug die wij moesten hebben in Zoutkamp. Die zou om 09.30 draaien en dan pas weer uren later.
Ria en Wim gezocht en even overlegd. Besloten om 07.30 te gaan.

Woensdag 26 juni
Het was weer een hele tijd boeitjes pikken (tussen de boeien varen). Het water had erg veel bochten. Daar kunnen ze in het Kanaal van Walcheren nog wat van leren. Soms lig je daar een half uur te wachten tussen 2 bruggen, ook als er helemaal geen verkeer is.
In Groningen zijn we in de Oosthaven gaan liggen. Onze buurman was Rene Vleut met z’n Ugly Duck. Hij is de schrijver van verschillende vaarwijzers van de Oostzee en de noordelijke wateren. Ook heeft hij een e-boek over de Duitse Bocht uitgegeven. Op de Hiswa hebben we nog een boek bij hem gekocht.
’s Avonds zijn Wim en Ria op de koffie geweest. Later kwam Rene ook. Hij heeft uitgebreid verteld over het varen op de Oostzee, de routes en de gevaren van de Duitse Bocht. Hij gaat voorlopig ook nog niet de zee op en wacht op beter weer. Rene en de Spica (boot van Wim en Ria) gaan onder de waddeneilanden door naar Norderney. Het zou voor ons ook mogelijk zijn.

Donderdag 27 juni

Weer regen en binnen zitten met de kachel aan. Heb een paar machines was gedraaid. Toch wat nuttigs gedaan. Later toen het droog was nog een paar boodschapjes bij de AH.
OM 5 uur kwam Rene met berekeningen van de tijden dat het voor ons mogelijk zou zijn onder de Wadden door te varen. Daar zijn droogvallende stukken en er is veel rekenwerk voor nodig om op de juiste tijden genoeg water onder je kiel te hebben. Voor ons is dat dus nog ingewikkelder. Bovendien wordt dat weer motoren, boeitjes tellen etc. We willen zeilen! Bovendien trekt het Lex ook niet echt en ik moet er niet aan denken dat we daar vast komen te zitten. Dan valt de boot helemaal op z’n kant en moeten we uren wachten voordat ze weer gaat drijven.
Ik heb gekookt en Rene heeft nog meegegeten. Was erg gezellig.

Vrijdag 28 juni

Om 13.00 uur de brug naar het Eemskanaal genomen en op naar Delfzijl. De Spica, Ugly Duck en wij. Daar blijven we even liggen. Zondag zou het weer beter worden.

Zaterdag 29 juni

Een fles gas gehaald. Die flessen zijn heel moeilijk te krijgen in het noorden dus we moeten er genoeg bij ons hebben.
Wij hebben besloten straks naar een andere haven te gaan zodat we alvast door de sluis zijn en morgen om 08.00 uur kunnen vertrekken voor de grote tocht naar Norderney.
De anderen blijven liggen. Zij kunnen morgen later vertrekken.
Volgende keer onze zeeavonturen…..

• 29 Juni 2013 - 15:45

Soeraya:

Haai Maria & Lex,
    Leuk om te lezen waar jullie allemaal boeitjes pikken.
    Ik hoop voor jullie op een goede windkracht zodat jullie lekker verder kunnen.
    Dikke knuffel van de katjes.
    x soe

• 29 Juni 2013 - 18:49

Hans Anja:

Dus voor jullie geen wantij?
    De zoomed komt er aan, bug zijn anders komt er weer Oostende wind.
    Knuffffff Hans & Anja.

• 29 Juni 2013 - 18:52

Hans:

Lang leve de spelfouten op zo'n Iding, die blijft eigenwijs.
    X

• 29 Juni 2013 - 19:26

Jan C:

Behouden vaart morgen!!!!

xxx Jan en Mieke

• 29 Juni 2013 - 21:32

Shirlee:

Even with the wet weather, I know how fun it would be boeitjes te pikken with you.
    Shirlee & John

• 29 Juni 2013 - 23:22

Csluijter:

zaterdag alles op mijn gemak zitten lezen het was niet zon best weer maar dat komt er nu aan
    het verslag was heel leerzaam zeker voor mij ik zie je al lachen blijf toch maar op beide benen op de grond staan daar zak je niet heel diep weg je weel wel wat ik bedoel.
    ik wens je een behouden vaart
    de groeten aan je marietje en tuurlijk aan jou

cor

• 30 Juni 2013 - 14:48

Johan:

Begint er eindelijk op te lijken,goedereis

• 30 Juni 2013 - 22:39

Doré:

Zijn jullie nu al door die zware bocht heen? Of snijden jullie hem af?
    Groeten van een van de thuisfronten. xxDoré, Anne, Freek

• 01 Juli 2013 - 15:46

Natasja:

Hallo samen,

Ik heb met jullie vader de reisverslagen doorgenomen. Erg leuk om deze samen te beleven. Hij wist wat je bedoelde met het boeitjes pikken. Ik heb hem even vragend aangekeken. Wij lezen de komende tijd met jullie mee.
    Veel plezier!!!

Fons en Natasja

• 02 Juli 2013 - 10:09

Bea :

Heel veel liefs van ons! Hopelijk zet de zomer nu lekker door, dat is toch gezelliger varen he!
    Hele goede wind en kussen!!

Ronald, Ted, Fay en Bea