Van Delfzijl naar Heiligenhaven. - Reisverslag uit Heiligenhafen, Duitsland van Maria en Lex - WaarBenJij.nu Van Delfzijl naar Heiligenhaven. - Reisverslag uit Heiligenhafen, Duitsland van Maria en Lex - WaarBenJij.nu

Van Delfzijl naar Heiligenhaven.

Blijf op de hoogte en volg Maria en Lex

07 Juli 2013 | Duitsland, Heiligenhafen

Zaterdag 29 juni

De Duyfken, een boot die we in 2008 ontmoet hebben onderweg naar het noorden ligt ook in de haven in Delfzijl. Joop herkende Lex meteen.
We zijn die middag de haven uitgevaren en hebben gezwaaid. We wilden buiten de sluis liggen zodat we ’s morgens vroeg naar Norderney konden afvaren. Bovendien konden we tanken in die haven.
Ineens staat Joop daar op de steiger. Hij heeft z’n fiets gepakt en is naar de andere haven gefietst om ons nog te zien. Zij gingen ook naar Norderney, maar onder de wadden door. Ze wilden aansluiten bij de Ugly Duck en de Spica. Ik heb Evelien, z’n vrouw nog even gebeld.
De twijfel slaat bij iedereen weer toe. De wind wordt weer harder. Wij gaan morgenvroeg toch en als de zee te rauw is kunnen we altijd nog bij Borkum binnen.
We zien wel.

Zondag 30 juni

8 uur lijnen losgegooid en vanuit de haven de Eems uit. Er stond een rustig windje en we hebben het grootzeil en de bezaan gehesen toen we uit de havenmonding waren.
Lex heeft een nieuw kaartenprogramma (gratis en legaal) gedownload. De AIS werkt hier op! AIS: ieder groot schip is verplicht AIS uit te zenden zodat ze gezien kunnen worden door diegene met een ontvanger. Wij kunnen ze nu ook zien op ons scherm. Als je met de cursor op het schip (in de vorm van een rode pijl) gaat staan zie je de naam, snelheid, soort schip en bestemming. Er staat een lijn naar jouw boot vanuit dat schip en kun je de afstand inschatten. Wanneer het ‘gevaar’ geweken is wordt de pijl groen. Nu gaan ook steeds meer zeilboten en plezierjachten zo’n signaal uitzenden en dat maakt de zaak erg verwarrend. Ik vind dat ze dat alleen op open zee zouden moeten mogen. Nu raak je helemaal in de war van al die lijnen op je scherm en ziet door de bomen het bos niet meer.
Bij Borkum begonnen de golven uit het noorden weer door te zetten maar we besloten toch door te varen. Een tijdlang was het echt niet leuk meer. De boot klapte zo dat de (nieuwe) bout waarmee het anker aan de ketting zat afbrak. Gelukkig hing-ie nog aan een borglijntje anders waren we ons mooie zware anker kwijt geweest. Lex zag het net op tijd.
Verderop zee hebben we het grootzeil gestreken en de genua bijgezet. Het zeilde fantastisch en het werd een stuk rustiger. Beetje schommelen en dat wiegde me dus weer in slaap.
Om 17.15 uur in Norderney afgemeerd, 60 mijl in 9,5 uur, niet slecht.
René kwam 2 uur later binnen en de Spica nog later. Die vertelde dat de Duyfken met motorpech terug door de sluis is gesleept. We hebben lekker in het restaurant gegeten. Mocht wel na zo’n tocht.
René komt afscheid nemen, hij gaat morgen verder naar Helgoland en dan naar Noorwegen. Leuk hem ontmoet te hebben.

Maandag 1 juli

Beetje geklust. Lex heeft een nieuwe bout op het anker gezet en ik heb nog wat overbodige kit weggehaald. Naar de stad gewandeld. Aan het strand stond heel harde wind (niet voorspeld). Een jong stel (Daniëlle en Roy) die naast ons liggen willen morgen ook de Elbe op naar Cuxhaven. Natuurlijk weer overleg over de vertrektijd met de Spica. Zij vertrekken om 08.30 en wij om 10.00 uur. Nou had ik het verkeerd begrepen (Lex niet). We zouden eerst naar Helgoland gaan. Ook leuk. Cuxhaven langs de Elbe is niks aan, alleen een tussenstop.
Het weerbericht van de marifoon met Windfinder, Windguru en de gribfiles vergeleken (allemaal wind- en weersvoorspellers). Ze lopen weer niet helemaal synchroon.
De Duyfken komt de haven binnen. We hebben nog een hele tijd gezellig bijgekletst. Evelien was het helemaal zat en wilde niet verder. Zij is 78 en Joop 74. Maar 5 jaar geleden zei ze ook al dat ze zich te oud voelde hiervoor. Ze was erg zeeziek geweest van de vervelende golven. Dus we hebben weer afscheid genomen.

Dinsdag 2 juli

De Spica is om 08.30 uur vertrokken en de La Vie en wij om 10.00 uur. Dit om de stroom mee te hebben op de Elbe.
We houden nog even marifooncontact met Daniëlle en Roy, maken een paar foto’s van elkaar en wensen elkaar een goede reis. Wij naar Helgoland en zij naar de Elbe.
We hebben het 1e stuk gemotord, daarna droomzeilen! Om 19.00 uur afgemeerd in Helgoland naast 5 andere boten. De havenmeester legde de buurman naast ons de regels uit. Die draaide zich om en vroeg hem of wij dat ook niet moesten weten. Havenmeester: ‘Nein, das ist ja die Anaconda, den kenn ich ja’ 5 jaar geleden waren wij er ook. We stonden nog in de computer.
We hadden ieder uur marifooncontact met de Spica. Zij komen een uur na ons binnen, maar mogen niet naast ons afmeren. Hun boot is een stuk kleiner.

Woensdag 3 juli

Om 5 uur worden we wakker gemaakt. Of Lex even de motor wilde starten, 2 boten liggen te strak en beschadigen elkaar zo. Om 07.30 uur moeten we er weer uit. 2 Boten aan de kant willen weg en dan moet iedereen losgooien rondje draaien en dan weer vastleggen. Dat herhaalt zich zo iedere dag en wij komen natuurlijk steeds dichter bij de kant. We hebben nog geluk, we hoefden maar over 5 boten heen te klimmen, soms liggen ze hier 12 dik! Je blijft er wel fit bij.
Naar het stadje gegaan. Het stikt hier van de drankwinkels. Alles is hier belastingvrij en dat is echt de moeite waard. Iedere dag komen hier veel ferries met de nodige toeristen die inkpen komen doen. Lex heeft 2 sloffen sigaretten gekocht voor 3,40 euro per pakje en ik heb de toegestane hoeveelheid likeur, whiskey etc. die je mee mag nemen wel enigszins overschreden. Ze noemen trouwens zo’n drankwinkel ‘Schiffsausrüstung’. Is basisuitrusting op de boot.
’s Avonds nog een avond met Ria en Wim doorgebracht. Zij gaan via de Eider naar het Kieler Kanaal. Schijnt en erg mooie rivier te zijn, maar je zakt er soms in de modder en dat is voor ons schip een beetje ver in de modder. We blijven wel in contact via SMS. We hopen ze nog tegen te komen onderweg.
Morgen om 12.00 uur vertrekken we naar de Elbe. Eerder heeft geen zin want dan krijg je de stroom tegen en die is daar nogal snel.

Donderdag 4 juli

De buren Martin en Diny vertrekken tegelijk. Kijken of we Brunsbuttel halen voorbij de sluis van het Kieler Kanaal. Anders wordt het Cuxhaven. De stroom staat de hele weg wat tegen en het is weer geen zeilwind (4 of 5 knopen).
Om 20.00 uur waren we bij Cuxhaven. Mijn plan was daar binnen te gaan, maar Martin wilde door.Ik was bang dat we daar niet voor donker zouden zijn. Oké, we gaan mee. Om 10.00 uur lagen we voor de sluis. De stroom had ons erheen gesleurd.
Ik was erg nerveus voor het aanleggen, kon me de vorige keer nog herinneren, moest van de boot afspringen op de steiger en de lijnen door ringen halen. Later realiseerde ik me dat ik toendertijd geblesseerd was en me nog steeds slecht kon bewegen. Gelukkig had iemand die op de steiger stond ons toen geholpen. Ik had nu allerlei attributen klaarliggen, lijntjes lagen goed, de stootwillen lagen op het water, helemaal voorbereid! En, het was een makkie, stap soepel van de boot af, leg een middenlijn vast, Lex zijn lijn, loop rustig naar voren en stap met de voorlijn rustig op de boot. Helemaal trots op mezelf.
Toen we de lijnen vastlegden aan een andere boot in de haven was het donker.

Vrijdag 5 juli

Prachtig weer, korte broek en T-shirts. Lex moest wel een zonnebril op vanwege mijn witte benen. 12 uur de lijntjes losgegooid, doel Rensberg ter hoogte van 67 km op het kanaal. Martin roept ons nog na dat het ook zijn doel is en dat we elkaar daar zullen treffen. We konden de ingang niet vinden en zijn te ver gevaren. En het stond nog wel zo goed beschreven in het boek van René! Maar onze kaarten zijn niet erg gedetailleerd van het kanaal.
We zijn aan een steiger gaan liggen voor boten boven de 18 meter. De havenmeesteres was daar niet blij mee en verordonneerde Lex nuchter te blijven want ze zou hem wakker maken als er nog een groot schip zou komen. Waren we niet bang voor, er was nog plek genoeg. Bovendien ben ik de drinker van de familie. Lex drinkt bijna nooit.
Koffie en een wijntje gedronken aan boord bij Martin en Diny. Lex heeft zelfs een sigaar gerookt!
Zij blijven nog een dag liggen, wij gaan morgen door naar Holtenau.
Ik krijg een SMS van de Spica, blijven nog even op de Eider. SMSje van de Duyfken: ze zijn onderweg naar Rensberg.

Zaterdag 6 juli

Al om 7.00 uur de lijnen los en om 12.00 uur afgemeerd (betekent hetzelfde als aangemeerd) in de haven van Holtenau. De stad in gegaan. Die leek wel uitgestorven. Bijna alle winkels gesloten. Boodschappen gedaan. Weer een kar vol. Zo komen die bakken met eten nooit leeg!
Naast ons meren 4 dames af met hun boot. Ik denk, 4 vrouwen? Zijn jullie van de Vereniging Vrouwenzeilen? Kennen jullie Maaike Kivits? Ja hoor, die kennen ze goed. Maaike je hebt de groeten van Joke, Annet, Gon en Philippine.
SMSje Spica: maandag in Holtenau. Jammer.

Zondag 7 juli

11 uur vertrokken naar Heiligenhaven. Prachtig weer, zonnetje etc. Het nadeel is dan dat er meestal geen wind staat. Hebben geprobeerd te zeilen liepen 2 knopen, de koeien zouden ons voorbijlopen. Om toch voor morgen de haven te bereiken de plof maar weer aangezet. Het is tot nu toe meer motoren dan zeilen. Hoop dat daar verandering in komt. Nou hebben we natuurlijk in het begin altijd door het binnenland gevaren en op het Kieler Kanaal moet je motoren.
Alweer in een restaurant gegeten. Het lijkt wel vakantie.

• 07 Juli 2013 - 23:21

Mieke:

Mooi te lezen dat het jullie goed vergaat!! Jammer dat het tot nu meer op de motor dan in de zeilen gaat maar dat gaat vast veranderen.
    Goede vaart verder!!! Kus, Mieke

• 08 Juli 2013 - 00:00

Hans & Anja:

Hoi Hoi, alweer een stuk verder naar het Oosten. Gaat lekker nu!

• 08 Juli 2013 - 00:00

Hans & Anja:

Hoi Hoi, alweer een stuk verder naar het Oosten. Gaat lekker nu!

• 08 Juli 2013 - 01:14

Shirlee:

I love following along on your voyage and practicing my Dutch. (I translate parts for John.) Thanks for being so good about posting.
    Hugs,
    Shirlee

• 08 Juli 2013 - 11:15

Jony:

Mooi verhaal Maria jullie zijn goed op weg... Geniet ervan!

• 08 Juli 2013 - 11:26

Natasja:

Fons en ik hebben gelezen dat jullie tenminste echt aan de reis zijn begonnen. Spannend hoor!
    Volgens Fons varen jullie heel wat af. Wij lezen vanaf de kade verder mee. Succes!!
    Groetjes

• 08 Juli 2013 - 12:51

Ron:

nice going. fijn dat het lekker gaat.hier alles wel.groetjes van ron indy&boy

• 08 Juli 2013 - 20:10

Linda:

Heej piraatjes,

Wat ben ik goed aan het reageren he?? Jaa, ik luister wel naar mijn schoonmoeder. En eerlijk is eerlijk, nu ik er de tijd voor neem en het een beetje bij houdt is het leuk om te lezen en vaar ik een beetje met jullie mee...Geen nwe slechte gewoontes aanleren he lex! (sigaren roken...) en Maria bruine benen kweken..!
    Veel liefs van ons en veel plezier
    x wij

• 08 Juli 2013 - 20:40

Jessica:

Dat gaat de goede kant op Lex en Maria! Ik wens goede winden voor jullie!

• 10 Juli 2013 - 09:32

Mariëtte:

Stoere foto Maria! Al een flink stuk op weg nu hè. , leuke verhalen hebben jullie weer en gezellige mensen onderweg die je tegenkomt. Ik vaar weer heerlijk met jullie mee !!! Xxx

• 11 Juli 2013 - 12:37

Wim Van Der Maaten:

Hallo Maria en Lex,
    Mooie verhalen van jullie.
    En... Maria. Jij kunt ook leuk schrijven. Altijd gezellig.
    Helaas hebben wij jullie zomaar gepasseerd op onze nachtelijke tocht.
    Maar, wie weet treffen we elkaar nog eens.
    In ieder geval hebben jullie ons heel mooi geholpen met TotalTide etc.
    Nogmaals bedankt.
    En voor jullie (en onszelf natuurlijk) een hele goede vaart gewenst (met de juiste winden).

• 13 Juli 2013 - 09:25

Leslie:

Lieve Maria en Lex, wat een heerlijke verhalen. Zalig om te volgen ...kopje koffie erbij (dat is heel anders dan een krantje) een hele goede reis verder! Met iets minder ploffen en veel zon.Liefs Leslie xox