Van Dieppe naar Fecamp - Reisverslag uit Fécamp, Frankrijk van Maria en Lex - WaarBenJij.nu Van Dieppe naar Fecamp - Reisverslag uit Fécamp, Frankrijk van Maria en Lex - WaarBenJij.nu

Van Dieppe naar Fecamp

Door: Maria

Blijf op de hoogte en volg Maria en Lex

20 Juni 2010 | Frankrijk, Fécamp

Van Dieppe naar Fecamp.

Woensdag 16 juni 2010
Dieppe

Ik kan nog internetbankieren. Terugkomend van het internetcafé paniek in de haven. De boten gingen erg tekeer en verschillende schepen hadden al schade. Wij hebben nog bij een onbemande boot die tegen een grote paal lag te bonken de losgeraakte lijn weer belegd. Navigatielicht voorop was er al af en beschadigingen aan de romp. Van een ander schip de RVS voorstrip op de boden van de haven. Alles lag te bonken.
Op onze boot waren verschillende buren al bezig. Een 22 mm(!) lijn was geknapt. Nog meer lijnen uitgebracht en de elektriciteitspaal weer in de steiger geschroefd.
Heb daarna een cake gebakken in de machine.

Donderdag 17 juni 2010
Dieppe

Vannacht was het weer kermis. De boot ging te keer of ze zou breken. Hebben ons aangekleed en zijn om 02.00 uur naar buiten gegaan. Veel buren waren ook op tot 05.00 uur (toen het eb werd). Lex heeft zelfs een nachthemd verknipt en tussen de lijnen gedaan om schavielen te voorkomen. Ik was al eerder naar binnen gegaan en ben op de bank onder een slaapzak gaan slapen. In de punt ging het veel te hard te keer.
Om 11.00 uur scheen de zon en zag het er weer onschuldig uit.
Enkele dapperen zijn uitgevaren; de meesten bleven liggen. Wij hadden nog geen zin in een ruwe zee. Morgen weer een dag.
Deze haven is geen pretje met noordenwind.
Wilden nog met een treintje door de stad, maar dat reed niet meer bij gebrek aan belangstelling.
´s Avonds Rigtje en Kees bij ons op bezoek.

Vrijdag 18 juni 2010
Fecamp

’s Morgens om 10.30 naar Fecamp vertrokken. Alle zeilen op en stroom mee. De zee was een peu agitée, beetje rommelig maar niet vervelend.
Later stroom tegen en de wind kakte in. Hebben de laatste paar uur de motor bijgezet om toch met hoog water Fecamp binnen te kunnen lopen.
Om 17.30 afgemeerd. Er liggen hier veel Nederlanders die ook uit Dieppe kwamen. Alles is weer onderweg.
Op de kade van Fecamp staan een heleboel tenten, er is een haven- strandfestival.

Zaterdag 19 juni 2010
Fecamp

Wakker geworden met regen en vannacht gierden de masten weer, maar wij wilden toch verder naar Le Havre of Honfleur.
Klaargemaakt om te vertrekken, -met de nodige twijfels- lijnen al losgegooid. Rigtje kwam langs en zei dat ze wilden blijven, wel gezellig zo’n festival en het weer was nu ook niet erg aantrekkelijk. De lijnen weer vastgemaakt, jassen en lifelines weer uitgetrokken en weer aan de koffie. We hadden niet veel nodig om de beslissing te nemen ook te blijven.
Op het strand prachtige vliegers in alle maten en vormen. Overal muziek, eettentjes en braderie. Lex heeft –heel zuinig een paar ons- snoep gekocht (30 euro per kilo!!!!).
Ik heb m’n reservepasje gevonden; zat in de buitenlandsgeldportemonnee (mooi scrabblewoord). Wist de pincode nog en het werkte. Ben nu weer financieel onafhankelijk.
Tegenover ons ligt een heel vreemde boot met allerlei pers en hoogwaardigheidsbekleders er omheen. Is een boot voor invaliden. Er staan stoelen op waarop ze vastgebonden kunnen worden. We zagen gisteren dat ze die aan het monteren waren.
Er kwamen oudere, moeilijk lopende mensen en blinden –onder begeleiding natuurlijk- de trap af. We waren benieuwd. Ze voeren uit, maar waren heel snel met natte kleren weer terug. De branding was sterk en op zo’n raceboot is dat nogal een vuur(water)doop voor die mensen. Ben benieuwd of ze nog vaker mee durven.
Hebben nog wat geknutseld aan boord, allerlei dingen opgehangen die maar bleven liggen. ’s Avonds gezellige muziek vanaf de kant. Voornamelijk Keltisch en Engels.
Het was een welbestede, gezellige dag.

Zondag 20 juni 2010
Fecamp

’s Nachts weer loeiende masten met de vlagen en internet gaf een ruwe zee aan. Zelfs Lex heeft daar geen zin meer in en het is gezellig hier. Het zonnetje schijnt, maar het is nog maar 15 graden en aan het strand is dat met die wind niet echt warm. Het is echt vest aan vest uit weer.
Het schiet niet echt op zo, maar morgen verlaten we Fecamp echt. Doel: wederom richting Le Havre. Even uitrekenen wanneer we moeten vertrekken en dan treden we de elementen weer tegemoet.
Dit verhaaltje is iets eerder omdat we niet weten wanneer we weer internet hebben.

Heel veel groetjes vanuit een winderig fris Frankrijk.

• 20 Juni 2010 - 19:14

Jan:

Lex heeft toch wel een nachthemd over gelaten he .... ;-)

Leuk om jullie verhalen weer te lezen. Misschien tot ergens Augustus in Bretagne ??

Groeten van de Kochanka crew

• 21 Juni 2010 - 06:43

Manolito Van Galen :

Hoi Maria en Lex,
    Heel veel zeilplezier tijdens dit nieuwe avontuur. Aangezien ik graag jullie reisverslagen lees, het verzoek om deze te sturen naar emailadres m.vangalen@pantheon-automatisering.nl.
    Bij voorbaat hartelijk dank.
    Vele muzikale groetjes, Manolito.

• 21 Juni 2010 - 07:02

Shirlee:

It's hard to imagine Dieppe like that after being there last year. Sorry for your bad weather. It's not the best here in the Med either, but it's warmer. It isn't nearly as gezellig here, though.

• 21 Juni 2010 - 09:07

Peet:

He hallootjes!
    Ik ga met heel veel plezier en een beetje gezonde jaloezie jullie reisverslag volgen!
    Komen jullie nog wel naar t feest van Jan en Bea?
    Dikke kus,
    Petra

• 21 Juni 2010 - 09:34

Lonneke:

Hey luitjes,

Heel veel plezier en behouden vaart!

dikke kus Lonneke

• 21 Juni 2010 - 09:39

Gerrie:

Hoi Maria en Lex
    Te gek he dat jullie weer eens weg zijn. Maar met al die storm lijkt het me niet relax. Jullie zijn wel wat gewend natuurlijk maar ik als landrot lees jullie verslagen met veel bewondering. Hoop dat het weer beter gaat worden en ga julie nu helemaal volgen. Dikke zoen xxxxxx

• 21 Juni 2010 - 16:35

Leslie:

Ha lieverds,
    Heerlijk om jullie verhalen te volgen. Een hele fijne vakantie saam, met goede winden in plaats van stormen.
    Liefs Leslie

• 21 Juni 2010 - 21:35

Doré:

Wij weten nog steeds niet of we naar Frankrijk gaan. Jullie zijn er al. Anna wilde toch niet naar Engeland vanwege de kou en nattigheid daar. Maar als ik jullie verhaal lees, kunnen we net zo goed naar .........juist.
    Heel veel plezier deze reis. Rust uit en geniet met volle teugen.

groetjes Doré, Anna, Frederique

• 25 Juni 2010 - 12:56

Linda&Erik:

Lieve Maria en Lex,

Klinkt heel spannend en leuk allemaal. Erg leuk geschreven ook weer. Gelukkig hebben jullie het naar jullie zin en zien ook een hoop. Hier alles goed; Na schoolgesprek over Matthijs blijft hij een jaartje langer in groep 1 en Eva is errrug ondeugend, dus die houden we goed in de gaten. Veel liefs van onsxxx Linda, Erik, Matthijs en Eva

• 25 Juni 2010 - 21:01

Henk Van IJzendoorn:

Julie site is erg mooi en alleszins de moeite waard. En spannende momenten, zoals een hevig steigerend schip maakt het extra boeiend, toch ? En schade voorkomen met jouw nachthemd is eigenlijk dubbel slim van Lex ???
    Fijne reis toegewenst.

• 26 Juni 2010 - 12:39

Mieke Van Den Heuvel:

Hoi Maria en Lex, wij zijn eergisteren weer thuisgekomen van een lange en heerlijke vakantie. Hebben in Neufchatel en Bray gezeten, en zijn op de fiets o.a. naar Dieppe geweest. Wij hadden toen nog wel mooi weer! Heb me aangemeld voor jullie verslagen, probeer het een beetje te volgen. Hoop dat het weer (is nu geweldig warm hier) bij jullie nu ook goed is! Veel liefs van Mieke (en Michiel natuurlijk).