We zijn weer van huis! - Reisverslag uit Ooltgensplaat, Nederland van Maria en Lex - WaarBenJij.nu We zijn weer van huis! - Reisverslag uit Ooltgensplaat, Nederland van Maria en Lex - WaarBenJij.nu

We zijn weer van huis!

Door: Maria

Blijf op de hoogte en volg Maria en Lex

22 Mei 2009 | Nederland, Ooltgensplaat

Maandag 18 mei 2009

We zijn 3 weken na het intreden van onze vakantie vertrokken en niet mee naar Engeland gegaan. De winter was niet bepaald uitnodigend om te werken dus hebben de laatste weken veel gedaan:
Een rolreefsysteem voor het voorzeil zodat we niet meer voor naar de punt hoeven om het zeil te hijsen en te strijken. Niet zo prettig als de golven overkomen.
Er zijn zonnecellen geplaatst. Helemaal fantastisch! Genoeg voor de koelkast. Lex dreigt altijd als eerste de koelkast uit te zetten als we stroom te kort komen. Een nachtmerrie voor mij.
De stuurinstallatie is voor de 2e keer onderhanden genomen en alle hydraulische pasfittingen en nippels vervangen. Nu zwalkt de boot niet meer. Alleen de stuurautomaat luistert nu weer niet goed.
Nieuwe kabels in de mast. Dat was een hele klus, de oude kabels zaten een heel stuk ingeschuimd. Hebben we er nog uit moeten ‘lepelen’ en snijden.
Bij deze klussen hebben we weer de hulp van Jan gehad. Die stimuleert, brainstormt en werkt dan hard mee.
Lex heeft ook meerdere ‘noodzakelijke’ elektrische apparaatjes geplaatst:
Een GPS repeater zodat we in de kuip achter het stuurwiel onze koers en snelheid over de grond kunnen zien. (de snelheid door het water wordt door het log gemeten).
Een batterijmonitor die precies meet hoeveel stroom er in en uit de accu’s gaat. Kunnen we ook mooi de zonnecellen mee in de gaten houden.
Een omvormer van 1700 watt (met afstandsbediening) naast de accu’s zodat we zwaardere apparatuur aan kunnen sluiten en bij het motoren ook warm water krijgen. Van m’n broodbakmachine die ik nu zou kunnen gebruiken is een onderdeeltje kwijt en niet meer bij te bestellen. Dus dat gaan we volgend jaar doen.
De stukken die we vorig jaar uit de romp gevaren hebben zijn geplamuurd en geschuurd. De romp en het dek weer geverfd door ondergetekende.
Ook zijn er meer ontluchtingen bijgekomen voor de frisse lucht.
En zo zijn er nog vele klusjes gedaan, het wordt iedere keer beter. Volgens mij is een huis bouwen makkelijker.

De boot ligt weer wat scheef aan mijn kant door al ’t eten en de drank. Ook 150 boeken wegen veel (dank je wel collega’s en vrienden). Ik zal maar aan de andere kant naast Lex gaan zitten voor ’t evenwicht.

Afgelopen donderdag heeft Lex de boot naar Strijensas gevaren nadat Jan Calis, Mieke en ik even geholpen hebben in de sluis.
Vrijdag hebben onze Jan, Ron en Lex de masten er op gezet en nu ziet ze er weer uit als een zeilboot.
Dinsdag hebben we de zeilen er op gezet samen met de huiken. We hebben nu een dropsystem waar de zeilen automatisch invallen en we de ritsen alleen maar hoeven dicht hoeven te doen. Wij zijn altijd veel te lui om de huiken (om de zeilen te beschermen) er over te doen en dat is niet goed vanwege de zon. Ook kan iedereen vanuit de verte onze naam nu zien omdat die op de grote huik staat.
Al deze uitleg is voor de zeildombo’s onder ons. Beetje veel voor de zeilers, maar de niet-zeilers kunnen na het lezen van onze verhaaltjes aardig mee gaan praten.

Donderdag 21 mei

We willen ’s morgens uitvaren bij Ooltgensplaat, maar de boot stuurde niet meer. Olie gelekt uit het hydraulisch systeem! Olie bijgevuld en Erik, Linda en de kinderen opgehaald bij de Volkeraksluizen. Hebben heerlijk gevaren op het Hollands Diep. Matthijs heeft wel 4 uur aan de railing gestaan en naar de golven gekeken. Die gaat nog wel een keer met zijn vader mee zeilen. Erik wilde steeds de ‘lappen op de stokken’, maar dat hebben we maar niet gedaan. Voor de eerste keer met kinderen aan boord.
Even naar Middelharnis in het stadje gewandeld en toen we terugkwamen stonden er een paar mannen aan boord om onze boot los te gooien. De boot aan de kant wilde weg. Dat ging met grof geweld en er zit weer een flinke streep blauwe verf op onze boot. Even een rolletje erover en ze is weer mooi.

Vrijdag 22 mei
Gebeld naar een werf waar ze verstand hebben van hydraulische systemen. Ze hebben geen tijd maar willen wel even naar het probleem kijken.
Vandaag Judith, Ilse, Marco en de 4 kinderen aan boord gehad. Ilse blijft hier slapen met de kindertjes.

Wij willen wel op vakantie (volgende week hebben we in Londen een afspraak met Jeroen). Maar de boot wil weer niet. We liggen nu aan onze pechsteiger bij de Volkerak. Altijd gaat hier alles mis: 2007 kapotte schroefas, 2008 eerst de motor die het begeeft en aan het einde van de vakantie de gaskabel vlak voor de steiger. Nu liggen we hier met een slecht functionerend stuursysteem. Misschien is dit wel het lievelingsplekje van de Anaconda, ze doet erg haar best om hier te blijven.

We zullen morgen de diagnose even afwachten en hopen dat we weer het zilte nat kunnen gaan opzoeken.

Op de foto’s kunnen jullie wel zien hoe mooi ze is met haar nieuwe garderobe. En jullie mogen ook weer eens genieten van een paar familiefoto’s. We gaan de kindertjes weer even missen.

Wordt vervolgd……………

• 24 Mei 2009 - 10:27

Maaike:

Dag Maria en Lex,

Een fijne reis toegewenst met gunstige wind. Boot ziet er mooi uit op de laatste foto!Hopelijk is e.e.a. weer snel gefikst en kunnen jullie gauw vertrekken!

Groeten,
    Maaike

• 24 Mei 2009 - 18:11

Mary:

De boot ziet er heel mooi uit.
    Hoop dat de problemen snel opgelost zijn.Leuke foto van Eva.
    Goede vaart en tot het volgende bericht.Groetjes van ons.

• 25 Mei 2009 - 05:48

Patrick, De Overbuur:

Hoi Lex en Maria,

Mijn uitzicht zal even aangepast worden. Jullie verkiezen een deinend landschap boven de betonnen versie die ons thans omhuld.
    Heb een leuke en inspirerende reis. Ik reis met jullie mee. Als geboren Hagenaar is het zilte nat mij immer dierbaar.

Een kleine voetnoot van de landrot die ik thans ben;

Het land

behouden vaart!

• 25 Mei 2009 - 07:04

Manolito Van Galen:

Hoi Maria en Lex,
    Ik wens jullie een bijzonder fijne reis en dito vakantie met hopelijk geen pech meer met jullie schip. Indien jullie in Londen zijn, doe Jeroen de hartelijke groeten van mij.
    Een behouden vaart, heel veel succes en vele groetjes van
    Manolito

• 25 Mei 2009 - 13:27

Bart:

May you always have fair winds and following seas to guide you !!

God speed,

Bart

• 25 Mei 2009 - 16:19

Wilma En Peter:

Jongens, jongens, jongens toch.

Nu is het mooi geweest vertrekken nu, 4,5 maand is zo voorbij en het weer is nu goed, Lex, ben dan ook eens lief voor je vrouwen, je weet dat ze anders weigeren of gaan slaan.

He luitjes, veel plezier en ik geniet nu alweer van je verhalen Maria, hou ons op de hoogte.

Groetjes en kussen van ons

• 25 Mei 2009 - 22:57

Gijs & Paula:

Hoi Lex en Maria!

Hopelijk valt het allemaal mee met de hydrauliek en kunnen jullie snel het "ruime sop" kiezen. We blijven jullie volgen!
    Veel plezier,
    Liefs, Gijs & Paula

• 27 Mei 2009 - 07:08

Shirlee:

Sorry to learn that you're having boat trouble, but we know from experience that it's all part of having a boat. I like your new drop system and sail covers. Very nice. We're in Germany now. Maybe we can meet you in France later in the summer.

• 28 Mei 2009 - 06:14

Renate Smits:

Hai, Maria,
    Die kleine Eva van jullie lijkt precies op jou, guitig snoetje, zo ook de rest van de kids op de foto`s.

Heb een behouden vaart, met veel minder pech dan de vorige keer.

Groetjes Renate

• 10 Juni 2009 - 09:27

Renate:

Ahoy Luitjes,

Maria waarom ga je geen boek schrijven en geld eraan verdienen, dan kun je schrijven en varen tegelijk en ook nog eens geld verdienen, wat wil je nog meer...'
    Echt interessant wat je alemaal schrijf en inderdaad de boot is echt super.
    Ik reserveer nog wel een keer in augustus als ik vakantie heb, kunnen we een stukje meevaren, ha ha.

Ps:We misen je wel hier op het werk.
    Groetjes Renate

• 10 Juni 2009 - 18:31

Je Collega Ruud:

Beste Maria en Lex,

Leuk om mee te kunnen genieten van jullie reis. Het roept een hoop herinneringen bij mij op. Het is inmiddels al weer 20 jaar geleden dat het zout op mijn mond heb mogen ervaren. Geniet van alle momenten en van elkaar.
    Goede vaart.

• 09 Januari 2010 - 11:24

Friek:

Hai Maria en Lex, wat heerlijk moet dat zijn,lekker zeilen,veel zien en meemaken en toch altijd op een vertrouwde plek ! Er zitten schitterende foto's bij zeg,echt heerlijk om naar te kijken !
    Veel liefs van Friek