Van Londen naar Brighton - Reisverslag uit Brighton, Verenigd Koninkrijk van Maria en Lex - WaarBenJij.nu Van Londen naar Brighton - Reisverslag uit Brighton, Verenigd Koninkrijk van Maria en Lex - WaarBenJij.nu

Van Londen naar Brighton

Door: Maria

Blijf op de hoogte en volg Maria en Lex

22 Juni 2014 | Verenigd Koninkrijk, Brighton

Dinsdag 17 juni

’s Morgens om 6 uur moesten we door de sluis van St-Katharine’s omdat de diepte een uur later een beetje precair zou zijn. Moesten van tevoren ook bespreken, was maar een plek over in die schutting. Dat duurt echt een hele tijd, ik snap nu waarom ze daar maar een keer per uur schutten. Het duurt minstens 3 kwartier. Over de Thames weer terug naar onze boei in Queensburrough. Verschillende boten die met ons vertrokken zijn uit Londen voeren de rivier de Medway op. Enkele honderden jaren geleden hebben de Hollanders de Engelse vloot verslagen door de ketting –ter verdediging van de rivier- kapot te varen met hun schepen waardoor ze de Engelse vloot, die voor Chatham lag konden vernietigen. Is nog steeds een frustratie voor de Engelsen. Een stuk ketting hebben ze nog laten hangen. Krijgen het nog vaak te horen.

Woensdag 18 juni

Weer naar Ramsgate. De lucht was grauw en we hebben een heel uur kunnen zeilen. Onze boot heeft toch wel wat wind nodig om vooruit te komen. Een vriendin zei laatst: ‘Zeilers zijn net boeren, altijd bezig met het weer en het is nooit goed, te zachte wind, te hard of uit de verkeerde richting.’

Donderdag 19 juni

Getankt in Ramsgate, rode diesel. In Engeland is geen witte te krijgen en rode is streng verboden in Nederland. Kun je op gecontroleerd worden en de boete is niet mis. Dus heel goed de bonnetjes bewaren, ze kunnen het nog lang daarna aan je filters zien. In Engeland betaalt de pleziervaart trouwens gewoon belasting. We krijgen 40% korting op de brandstofaccijns omdat we een dieselkachel hebben. Die hebben we in 2009 wel nodig gehad. We hebben toen meer diesel verstookt in de kachel dan met het varen. Nu ziet het er naar uit dat we een betere zomer krijgen als het weer een beetje aanhoudt. De boeren zullen nu wel weer klagen met zo weinig regen.
Van de weersvoorspelling kun je niet op aan. Voorspeld 3-4, soms 5 uit NO – Oost. We verheugden ons op eindelijk een mooie zeiltocht. De wind kwam uit het zuiden en haalde bij lange na geen 3. We gaan steeds meer op een motorsailer lijken. Gelukkig hebben we nu een nieuwe motor die niet veel verbruikt.
’s Middags hebben we weer in Dover aangelegd. Ze hebben nu gratis Wifi! Toen we daar waren met de voorjaarstocht eind april was er nog niks.

Vrijdag 20 juni

’s Morgens om 8 uur vertrokken met als doel Brighton als het meezit, anders slaan we af bij Eastbourne. Het was echter zo’n mooie tocht dat we doorgevaren zijn. We hebben zelfs een gedeelte gezeild! Totdat de zeilen zo begonnen te klapperen dat de motor weer bij moest. Zelfs de lichtste boten kwamen niet meer vooruit en moesten de plof bijzetten. De stroom begon ook tegen te staan.
Brighton is een heel grote haven die kun je altijd aanlopen. We hoorden later in het havenkantoor dat de ingang verzand was bij de laatste storm en je toch rekening moet houden met laag water. We hadden dus geluk gehad. Voortaan roepen we de haven met de marifoon op voordat we eerst binnenvaren!
In het havenkantoor zitten wat jonge studenten die de zaak regelen. Een echte havenmeester hebben we hier nog nooit gezien. Vorige keer stuurden ze ons met windkracht 7 naar een plek tussen 2 boten waar we ternauwernood tussen pasten. We zouden ze zo aan gort gevaren hebben. Zijn toen aan een steiger gaan liggen waar ze ons weg wilden sturen. We hebben geweigerd. Ik heb gezegd dat ze ons daar dan zelf weg moesten trekken. We mochten blijven liggen. Nee, geen uitnodigende, vriendelijke haven.
De omgeving om de haven is wel fantastisch! Veel restaurantjes, leuke winkeltjes, mooi pleintje met speeltuin. Trekt veel toeristen en is levendig. De haven is wel goed afgesloten. Overal heb je een elektronische sleutel nodig.
Lex moet de mast is want er is een antennekabel losgeraakt. Niet zijn grootste hobby en hij stelt het dus nog even uit.

Zaterdag 21 juni

De langste dag en de zomer is begonnen. Nou dat is-ie! Hier 25 graden en windstil.
Zijn naar de stad gewandeld. Bovenop de bergen veel prachtige en goed onderhouden grote witte huizen. Er ligt een‘nieuwe’ pier nadat de oude is afgebrand. Het karkas ligt nog in zee, maar de toegang hebben ze weggebroken. De pier is een soort attractieparkje met achtbaantje, gokhallen etc.
Op het strand was het erg druk. Is een kiezelstrand. Niet lekker. Strand moet zand zijn….
In de stad was het ook erg levendig. De lanes zijn erg leuk. Heel smalle straatjes waar je achter elkaar moet lopen om te kunnen passeren. Daar vind je geen meubelzaken, er kan geen auto komen.
Een lange straat was omgebouwd tot een groot terras. Allemaal restaurantjes. Heb een jacket potato gegeten met garnalen. Dat is een grote, gevulde aardappel in de schil. En Lex natuurlijk een grote bak koffie.
We zijn met het boemeltreintje teruggegaan. Kregen automatisch seniorenkorting. Kijk, dat ze mij niet vragen of ik wel 21 ben als ik alcohol koop kan ik nog inkomen, maar dit is toch wel erg confronterend!
Later nog boodschappen gedaan bij de Asda. Een supermarkt die 24 uur open is. De winkel is immens! Daar kan ik m’n hartje altijd ophalen. Ze hadden zelfs 2 gangen met alleen muesli, ontbijtgranen etc. De groenteafdeling was een feest. En erg goedkoop. Lex wilde het boodschappenkarretje niet meenemen want we hadden toch niks nodig. Nou….
Een leuk jong stel ontmoet dat nog foto’s van ons gemaakt heeft op de Thames. Zullen ze mailen. Ze hebben een jaar sabbatical en gaan een rondje Carieb maken.

Foto’s volgen nog.

• 22 Juni 2014 - 21:58

John Blankers:

Hoi Lex en Maria, leuk jullie verslag. Wij kennen hier aan de zuidkust soortgelijke problemen. Gaan morgen naar Brighton. Zijn jullie daar nog?

• 24 Juni 2014 - 12:27

Maria En Lex :

Dit was echt idioot. Zijn elkaar voorbijgevaren! Wij vertrokken van Brighton naar Portsmouth dezelfde dag dat jij vanuit Portsmouth naar Brighton voer. Je hebt ons onderweg nog gezien en opgeroepen. Niet gehoord. Erg jammer anders hadden we op je gewacht.