Van Oostende naar Londen - Reisverslag uit Londen, Verenigd Koninkrijk van Maria en Lex - WaarBenJij.nu Van Oostende naar Londen - Reisverslag uit Londen, Verenigd Koninkrijk van Maria en Lex - WaarBenJij.nu

Van Oostende naar Londen

Door: Anaconda

Blijf op de hoogte en volg Maria en Lex

16 Juni 2014 | Verenigd Koninkrijk, Londen

Van Oostende naar Londen

Vrijdag 6 juni

Om 6 uur de lijnen binnengehaald en uitgevaren. Op naar Ramsgate. Sander is een uur eerder vertrokken. Nu staat er totaal geen wind. Nog een paar spannende verhalen gehoord via de marifoon over schepen in nood. Wanneer je daar dan in de buurt bent wordt verwacht dat je daarheen vaart. Dus goed op de positie letten. Niks bij ons in de buurt.
Om 15.40 uur komen we in Ramsgate aan. Bij het havenkantoor betaald, is een stuk duurder geworden en de pond staat momenteel erg hoog. 1,23 euro. Als je cash betaalt bij de haven rekenen ze 1,30 euro. Dus altijd met pasje betalen..
Sander komt een paar uur later binnen, heeft ook moeten motoren. Samen wijntje gedronken bij hem aan boord.

Zaterdag 7 juni

Op marifoonkanaal 16 wordt een zware stormwaarschuwing gegeven die binnen 20 minuten overkomt. Nou, dat klopte, na een kwartier begon het te poeieren. Iedereen z’n boot controleren. Meer stootkussens en lijnen er tussen.
’s Middags was het prachtig weer en zijn we de stad ingegaan. Zag weer een charityshop. Alles voor 1 pond! 4 leuke bloesjes/shirts gekocht. Ook hadden ze daar verschillende pondwinkels. Fantastisch!

Zondag 8 juni

Naar Queensborough gevaren voor een tijstop naar Londen. Weer geen wind, toch willen zeilen. Op een gegeven moment liepen we 0 knopen. Eta 19.000 uur. Daar konden we niet op wachten. Dus maar weer de plof aan. We hebben tot nu toe nog niet kunnen zeilen. De wind kwam opzetten op de Medway. Te laat…. Aan een boei gaan liggen.

Maandag 9 juni

Blijven liggen, filmpje gekeken en gelezen. Moesten 14 pond per nacht afrekenen, laatste keer 8 pond. Volgens mij doen ze maar wat. Er stond 9 pond in de Reeds.

Dinsdag 10 juni

Om 6 uur vertrokken om de stroom mee te hebben op de Thames. Mooie wind, van voren! En kruisen kun je daar niet.
Bij de South Dock Marina hadden ze geen plaats. Die haven kost 151 pond per week. Toch maar naar Katherine’s Dock: 320 pond per week. Nou ja, straks in Zuid Engeland maar weer proberen te ankeren. Heb weer een rib gekneusd bij het aanleggen aan een boei voor Katherine’s Dock. Je moet daar wachten tot de sluis opengaat.
Tegenover ons ligt de ‘gouden’ boot die bij ceremonies wordt gebruikt. Er liggen hier ook veel dure motorboten die gepoetst worden door mannen met handschoentjes aan.
Wandeling gemaakt. We zagen bij de entreeprijs voor de Tower dat 60+ers korting krijgen. Paspoort meenemen volgende keer. Dat is op veel plaatsen in Engeland, en daar horen wij nu ook bij.

Woensdag 11 juni

Flinke wandeling gemaakt langs de Thames.

Donderdag 12 juni

Metro genomen naar Harrods. Prachtig warenhuis. Alleen het interieur is al de moeite waard. Daarna Westminster. Er was een debat in het parlement. De beveiliging is enorm. Langs het hele gebouw stalen blokken en mannen met mitrailleurs. Daarna Somerset Hous bezichtigd. Nog een hele tijd met Jeroen en de hele familie geskyped.
’s Avonds bezoek van Riord en James, vrienden van Jeroen.

Vrijdag 13 juni

Niet veel gedaan. Rondom de haven staan allemaal stalletjes met eten. ’s Middags kwam Vernon op visite. Hij woont al jaren in Londen en is een vriend van Erik.
De voetbalwedstrijd was hier goed te volgen door het gejuich vanuit de pub. We hebben de stand kunnen volgen op m’n tablet. Als je in het buitenland bent word je toch aardig chauvinistisch. In 2010 kwamen er regelmatig Engelsen ons feliciteren met ’n gewonnen wedstrijd. Hollanders liggen hier goed in de markt.

Zaterdag 14 juni

Met de metro naar Potobello Road. De metro stopte een station voor onze bestemming er mee. We moesten op de bus overstappen. Dat duurt wel een stukje langer. De zaterdagse markt op Portobello Road is immens. Combinatie van antiekwinkeltjes, kledingzaakjes met voornamelijk vintagekleding. Daartussen staan eetstalletjes met eten vanuit de hele wereld. Ook rommelmarktkramen, terrasjes, pubs en straatartiesten met verschillende acts van diverse kwaliteit.
Nog naar de Waitrose (supermarkt) eten gekocht en gekookt.

Zondag 15 juni

Mijn rib speelde weer zo op dat we niet veel gedaan hebben. Zelfs lopen deed zeer. Toch maar wat gewandeld en een paar wasjes gedraaid. We moesten de sluis bespreken voor dinsdagmorgen om 6 uur. Ze beginnen dan pas met draaien en om 7 uur konden we er niet meer uit met onze diepgang. Er kon nog een schip bij. We waren dus mooi op tijd.

Maandag 16 juni

De rib wil nog niet meewerken. Hartstikke jammer, ik had nog naar Camden gewild. Nou ja, je kunt niet alles hebben.
We hebben afgerekend bij de havenmeester. De prijs is gestegen van 187 pond (2009) naar 320 per week nu. Nieuwe steigers, toiletgebouw etc.
Morgenvroeg vertrekken we dus.

Deze aflevering geen foto’s, het lukt me op dit moment er niet meer bij te bestellen vanwege storing op de site, dus die volgen nog.

Wordt vervolgd……

• 16 Juni 2014 - 18:23

Cor:

hier cor heb nu pas de berichten door gekregen ik wens jullie van hier uit veel plezier
    en behouden vaart cor

• 16 Juni 2014 - 18:29

Frans:

Mooi verslag maria. Ik lees het altijd gulzig, ook wel een beetje jaloers. Groet frans.

• 17 Juni 2014 - 09:32

Soeraya:

Hai Maria en Lex,
    Geniet er lekker van en nu geen stuntjes meer uithalen zoals vorig jaar he ;).
    Ik lees lekker jullie verhalen.
    x Soe

• 17 Juni 2014 - 22:09

Hans En Maria:

Hallo Maria en Lex. wij wensen jullie heel veel plezier! geniet er van, En beterschap met je { spere} ribs We blijven jullie volgen. En Maria wel voorzichtig he deze reis!!!! Groeten Hans en Maria

• 19 Juni 2014 - 15:53

Natasja Buster:

Hallo Maria en Lex,

Leuk om samen met Fons jullie vakantie te kunnen lezen. Hij vind de prijsstijging wel schrikbarend. We genieten samen van jullie reisverslagen en blijven jullie volgen.

Groetjes Fons en Natasja

Ps. beterschap met je rib Maria

• 20 Juni 2014 - 15:40

Leslie:

Lieve Lex en Maria, heerlijk om jullie weer te volgen vanaf het vaste land! Wij (Ivo,Mieke,Jan,Ria,Ton)zijn naar Oerol geweest op Terschelling (6 dagen) heb toen een paar keer aan jullie moeten denken.Ook echt iets voor jullie, het was onbeschrijfbaar mooi, Oerol heeft mijn hart gestolen....muziek/kunst/theater en hele leuke ontmoetingen! Ik wil jullie een hele mooie reis toewensen met goede wind en mooie ontmoetingen. Maria veel beterschap met je rib(kusje erop xxx) liefs Leslie

• 22 Juni 2014 - 02:02

Shirlee:

Just now catching up with your stories. Looking forward to more. You're our only friends who are out cruising now. What did you do to your rib? I missed that. Take care! Love, Shirlee

• 24 Juni 2014 - 09:19

Johan Van Coenen:

HOi Lex en Maria

Leuk jullie weer te kunnen volgen, Maria je hebt ook steeds pech.
    Goede reis en blijf veel leuke verhalen schrijven

gr johan