Van Cowes naar Weymouth - Reisverslag uit Weymouth, Verenigd Koninkrijk van Maria en Lex - WaarBenJij.nu Van Cowes naar Weymouth - Reisverslag uit Weymouth, Verenigd Koninkrijk van Maria en Lex - WaarBenJij.nu

Van Cowes naar Weymouth

Blijf op de hoogte en volg Maria en Lex

09 Juli 2014 | Verenigd Koninkrijk, Weymouth

Woensdag 02 juli

Jos, Leni en wij hebben gebarbecued op de Cobb. Hij wilde niet zo goed branden als anders, dus het vlees zag een beetje bleek.
Hebben desondanks lekker gegeten.

Donderdag 03 juli

De ‘grote’ oversteek gemaakt van Yarmouth naar Lymington (4 mijl). Zijn helemaal naar het stadje gevaren ondanks dat de pilot soms 0,1 meter diepte aangaf. Nou, ze hebben er blijkbaar goed gebaggerd, we hadden diepte genoeg. Niet minder dan 4,5 meter onder de kiel gehad en het was nog opkomend water. Is ook wel fijn als je vastloopt, dan weet je dat je vanzelf weer los komt. Andersom is ’t lastiger.
We hadden de mooiste plek aan de kade, recht voor de stad. Wel water, geen elektriciteit. Was wel veel goedkoper. Beetje zuinig met de stroom dus en geen boiler aan. Zijn met Jos en Leni naar de stad gegaan en wat inkoopjes gedaan. ’s Avonds heerlijk gegeten in een restaurant aan de haven. Maar je mocht er zelfs op ’t terras niet roken, moet niet gekker worden.
We hebben op de Anaconda als dessert Irisch Coffee gemaakt.

Vrijdag 04 juli

Jos en Leni zijn vanmorgen weer vertrokken naar het oosten. Was redelijk harde wind en regen voorspeld, maar wel uit de goede richting. We zullen ze wel missen, was heel leuk zo samen, maar ja zo gaat dat ieder weer zijns weegs.
Voor ons de foute dus en wij blijven nog een dagje liggen, daar hadden wij geen zin in. Het gaat ons tenslotte niet om het aantal mijlen die we varen maar dat we ’t naar onze zin hebben.

Zaterdag 05 juli

Het was markt vandaag, dus weer het stadje in. We hebben de grote oranje leeuw in de mast gehangen. Geven eigenlijk niks om voetbal maar zijn aardig chauvinistisch als we in het buitenland zijn. Met Jos en José, onze buren, naar de pub geweest om de wedstrijd te kijken. De Engelsen waren weer duidelijk voor Nederland en feliciteerden ons na de wedstrijd. Was toch wel spannend.

Zondag 06 juli

Nog wat rondgewandeld en gekeken wanneer de pomp open was om te tanken. Terug op de boot ging het regenen. De buren kwamen ’s avonds nog op een paar biertjes uit ons tapje nuttigen en ook Marjolein en Bram hebben zich bij ons gevoegd.
Die vertrekken morgen om 5 uur naar Weymouth. Wij ook, maar pas nadat we getankt hebben om 8 uur.

Maandag 07 juli

’s Morgens getankt (200 liter!). Was dus wel nodig. Op richting Poole. Naar Weymouth krijgen we later wel meer stroom tegen. Toch later maar op Weymouth gemikt, de dag was tenslotte nog jong nietwaar? De wind was pal van voren en de zee was erg onrustig. We dachten dat ’t wel beter zou worden als we de engte van the Needles (hoog uitstekende pilaarrotsen naast Wight) voorbij zouden zijn. Dat was ijdele hoop. Het duurde nog even voordat het wat rustiger werd. Konden later wel zeilen toen we van richting veranderden totdat we op 2 knopen zaten met zachte wind en stroom tegen.
We waren net lekker aan zeilen, komt er een safetyboot langs om ons vriendelijk te vragen een mijltje verder uit de kust te gaan omdat we in het schietoefenterrein zaten. Hadden we wel eerder op de kaart gezien, maar ze schieten toch niet altijd? Bovendien zaten we al ver uit de kust. We hoorden op de marifoon dat een boot opgeroepen werd die onder de kust voer. De kapitein maakte bezwaar: ‘Kost me 40 pond aan extra diesel’. Hij is toch maar uitgeweken anders was ’t duurder geworden denk ik.
Om 17.00 legden we aan in Weymouth. Marjolein en Bram stonden al te zwaaien en nodigden ons meteen uit voor die avond op ’n pilsje of wijntje in mijn geval. Zij waren er natuurlijk uren eerder. Er lagen al erg veel boten aan de kade. Wij legden als derde aan en hoorden meteen van onze buurman dat de boot aan de kant om 6 uur vertrekt.
Gezellig geborreld bij Bram en Marjolein. Is altijd leuk, mensen ontmoeten. Zij vertrekken morgen ook weer in alle vroegte.

Dinsdag 08 juli

Om 5.50 uur gewekt door de buurman. Ik heb in nachthemd mee losgegooid. Na een paar rondjes varen hadden de buren aangelegd en konden wij de Anaconda ook weer vastknopen. En terug naar bed.
’s Middags leuke wandeling gemaakt door een mooi park naar zee waar natuurlijk ook weer een fort staat zoals in elke plaats aan de Engelse kust. In de bossen en op het grasveld waren heel parmantige tamme eekhoorntjes. Die aten gewoon uit de hand! Het was vest aan, vest uit weer. Killere wind en dan weer volop zon. Wel droog. Zijn daarna naar de Brewery gegaan. Is een grote, oude brouwerij waar nu veel leuke winkeltjes en vlooienmarktshops zijn.
Fisch en chips gegeten. De eerste goeie dit jaar in Engeland.

Woensdag 09 juli

Wat vroeger opgestaan en eerst een kroeg gezocht waar we vanavond voetbal kunnen kijken. Zag er gezellig uit, komt ook nog livemuziek vanavond. Gaan we zeker doen en hopen dat Nederland wint. Er liggen hier helemaal geen Nederlanders meer, wel jammer, is leuker om dat met meer landgenoten te kijken. We zien wel, met Engelsen is ook leuk.
Langs het strand gewandeld. Is hier voor een gedeelte echt zand. De rest kiezels. Wij denken dat ze het opgespoten hebben. De boulevard was al best druk en op het strand waren ook wel redelijk wat badgasten.
Morgen vertrekken we naar Torquay of Dartmouth, hangt er vanaf hoe snel het gaat. Is wel behoorlijke wind voorspeld, ditmaal waarschijnlijk uit de goede richting.

Nog steeds geen foto’s. Maar als jullie de omgeving willen bekijken waar we nu rondscharrelen kun je op de reis Zuid Engeland en Frankrijk uit 2009 bekijken. Daar staan foto’s van bijna alle plaatsen in.

• 10 Juli 2014 - 07:46

Erik Melchers:

Leuk hoor, jullie maken het allemaal maar mee.

• 10 Juli 2014 - 20:49

Natasja:

Hallo samen,

Jullie verslag net voorgelezen voor Fons. Hij zit dan echt aandachtig te luisteren en probeert mijn vragen te beantwoorden. Hoe was het om de wedstrijd gisteren te bekijken toen we niet meer doorgingen? Wensen jullie nog veel wind uit de goede richting toe. Tot het volgende verslag.

Groetjes, Fons en Natasja

• 11 Juli 2014 - 19:50

John Blankers:

Het is een mooi plaatske dat Weymouth. Toen wij daar in de buurt voeren vanaf Plymouth hoorden we ook allerlei waarschuwingen en echte schoten. Gelukkig niet voor de boeg. Jullie zijn nu een beetje in het prachtige Dartmouth, begreep ik. Daar is het ook heel mooi. Ontdek daar ook dat de buitenkant van een steiger vanaf 1700 uur of daaromtrent een stuk goedkoper liggen is als aan de binnenkant. Geniet verder van jullie reis. Groet,

John

• 14 Juli 2014 - 22:15

Linda:

Lieve Maria en Lex,

Hehe, eindelijk een berichtje van mij...hoe later in jullie reis, hoe schoner het volk..(of geldt dat alleen voor visite ;-) )
    Geniet van jullie boot, van elkaar en jullie gezamenlijke ervaring. Gaan jullie er ook weer een mooi boek van maken wanneer jullie terug komen?
    As vrijdag gaan de kids en ik naar Erik in Duitsland, zijn huisje bekijken en er een mooi weekend van maken..Hopelijk spreken we elkaar nog even voordat we naar Griekenland vertrekken, volgende week woensdag!

Dikke knuffels van ons viertjes
    xxxx

• 16 Juli 2014 - 22:39

Jeanne Van Hout:

Hoi Maria en Lex,
    Met belangstelling heb ik jullie verslagen gelezen. Ik heb een tijdje geen internet gehad. Problemen met de router.Leuk om te lezen dat jullie het zo goed hebben. Nou geniet er maar van. Hopelijk gaat het dit jaar allemaal heel voortvarend. Dat hebben jullie wel verdiend. Ik ben veel in zeeland op dit moment. Misschien komen jullie daar ook nog als je weer terug vaart. Misschien kunnen we elkaar daar dan ontmoeten. Zou leuk zijn. Nou blijf geniete. Fijne week verder. Liefs, Jeanne