Van Praesto naar Warnemunde - Reisverslag uit Warnemünde, Duitsland van Maria en Lex - WaarBenJij.nu Van Praesto naar Warnemunde - Reisverslag uit Warnemünde, Duitsland van Maria en Lex - WaarBenJij.nu

Van Praesto naar Warnemunde

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Maria en Lex

10 Augustus 2008 | Duitsland, Warnemünde

Zondag 3 augustus

Het stormt. Voorspeld was windkracht 7-8, vlagen van 9-10. We liggen dus weer verwaaid. Hebben wat wasjes gedaan. Is altijd een hele onderneming, wasmachines met Deense gebruiksaanwijzing. Gaat met muntjes of chipkaart. Zelfs met behulp van een Deense vrouw lukte het niet. De havenmeester moest er de volgende dag aan te pas komen.
Die is er meestal maar een paar uur per dag zoals in de meeste havens.
De wind giert hier nu over de boot. Er is ’s morgens een kudde optimistjes (heel kleine bootjes) uitgevaren. Het gaat er ruw aan toe. De begeleidingsboten zijn druk in touw om ze op te vangen en naar binnen te begeleiden, ze sloegen bijna om.
’s Middags gaat het echt stormen. Ja hoor, het is hier windkracht 9 met vlagen van 10. Op de steiger lopen gaat bijna niet meer, je wordt er zowat vanaf geblazen.

Maandag 4 augustus

Nog steeds te harde wind. Gelezen, filmpje gekeken. Naar het stadje gewandeld . Het is niet echt een Deens stadje zoals alle gehuchten aan deze kant van Sealand. Geen pittoreske huisjes, wel veel gekleurde gevels.

Dinsdag 5 augustus

Nog steeds te harde wind om uit te varen. Praesto heeft wel een hele mooie kerk met een goed onderhouden kerkhof. Hier zijn veel familiegraven. De getrouwde vrouwen worden met de naam van de man begraven, zonder hun meisjesnaam. Toch een vreemd idee, net of de identiteit van de vrouw verdwijnt wanneer ze trouwt.
Dit stuk van Praesto is erg mooi.

Woensdag 6 augustus

Naar Klintholm gevaren op de motor. Geen wind. Het weer is hier erg wispelturig. Voor Klintholm liggen erg mooie witte krijtrotsen.
Tijdens de wandeling door het gehucht (meer vakantiewoningen dan gewone huizen) heb ik bramen geplukt. En bloemen die erg lekker roken, deden me aan Jasmijn denken.
’s Avonds een kilo tijgergarnalen gebakken en friet erbij gehaald. Het lukte ons niet ze allemaal te eten, gaan morgen in de Paella.

Donderdag 7 augustus.

Eindelijk weer gezeild (het eerste stuk) totdat de wind wegviel en we niet meer vooruit kwamen. Ankeren weer geen optie, wind uit de verkeerde hoek en voorspelling voor zware wind.
Hesnaes: Weer een nest met maar een paar huizen. De havenmeester was erg goed van vertrouwen. Hij kwam het geld om 19.00 uur ophalen. Als je er dan niet was kon je het in een envelop in de bus gooien.

Vrijdag 8 augustus.

40 mijl gevaren (9 uur met havens in en uit). Was een straf tochtje met heel wisselende wind en dus ook wisselende snelheid. Uit voorzorg alleen de Genua en het bezaanzeil gezet.
Het was weer vasthouden in de boot met die onvoorspelbare en soms hoge golven. Het valt dan ook niet mee om naar de wc te gaan. Je hebt toch 2 handen nodig om je broek uit en aan te trekken. Heb wel eens aan Tena lady’s gedacht maar dat lijkt me niet zo’n prettig gevoel. Gelukkig hebben wij een wc die in de lengte van het schip staat zodat je altijd wel steun hebt maar het valt toch niet mee. Mannen hebben het toch maar makkelijk, die hoeven alleen hun slangetje maar buiten te hangen (meestal over de railing). Mannelijke drenkelingen worden dan ook vaak met een open rits gevonden.
In Warnemunde (voormalig Oost-Duitsland) was het weer feest: Hanse sail. Is eigenlijk in Rostock een eind verder het land in maar het meeste is toch in Warnemunde te doen. Dit lijkt een soort Scheveningen bij Den Haag: Haven en strand en boulevard. Alle grote antieke en klassieke schepen komen hier met veel kabaal en toeteren voorbijgevaren, en de grootsten meren hier af bij de grote ferryterminals. Weer een groot Nederlandgehalte. Het is erg druk en levendig in de stad, een verademing na al die Deense gehuchten.
We hebben onze boot midden in de stad afgemeerd, maar daar moest een reddingsboot liggen zodat we op moesten krassen. In een haventje dicht bij de stad vonden we nog een vrije kopsteiger. Wel erg onrustig met de inkomende golven door de swell vanwege de Noordwestenwind en de boten en grote ferries die langskomen. Het lijkt dan wel op Oostende. Sommige masten raken elkaar doordat ze zo tekeer gaan. Ons schip is dan relatief rustig, maar je voelt je net een zatlap als je door de boot loopt. Maar wel eerste rang! Nog beter dan in de stad en 5 minuten lopen.
In de stad staan heel veel kraampjes, de eetkramen voornamelijk met vis en voor de rest alle winkels open met aanbiedingen (weer soort crocs gekocht, de zolen slijten erg snel en dat moet je niet hebben op de boot).
Ook veel muziek en straatartiesten, we hebben erg gelachen. Een man reageerde op voorbijgangers met muziek. Hij had er 800 in voorraad zodat hij voor iedereen wel iets toepasselijks had.
We hebben later met een drankje op ons eigen terrasje (1e rang) gezeten en al die historie die aan ons voorbij voer bekeken.

Zaterdag 9 augustus

De wind was weer een dikke 6 en deze kust was lagerwal dus hoge golven en veel van de boten met gasten aan boord waren erg snel terug van het grote water. Ze doken de golven in. Ik denk dat er aardig wat gekotst is aan boord.
Boodschappen gedaan: het brood kost hier de helft dan in Denemarken, ook de rest is veel goedkoper, incl. de haven.
Weer een rondgang door de stad gemaakt, er blijft van alles te zien. Veel muziek, heel divers. We hebben een verrekijker gekocht die ook in de schemering goed zicht geeft. Duidelijk beter dan degene die we hadden. Kan ik ook de boeien eerder zien.
’s Avonds grote verlichte ferries die toeterden naar voorbijkomende schepen en veel van de windjammers die verlicht rondvoeren. Een prachtig schouwspel al die lichten.
Daarna vuurwerk! Geweldig, wat worden we weer verwend.

• 10 Augustus 2008 - 19:04

Wilma En Peter :

hallo luitjes, ja nu ik eens een keertje. Geniet ervan wij zijn net thuis van maandje weg op de boot, en het valt zwaar tegen vooral als ik jullie verhaleb lees wil gelijk terug en weg en niet meer terug.
    Wij zijn op White geweest en hebben erg genoten ons bootje heeft het erg goed gedaan, geen stukken ook de noodreparatie heeft het gehouden. Ook het wisselvallige weer, wind heeftons parten gespeeld maar regen hebben we heel weinig gehad.
    Nu weer aan de slag orgen weer werken, maar jullie mogen nog even, geniet het is zo voorbij, en houons op de hoogte, doen wij jullie ook.
    Liefs voor allebei van ons
    Peer Gynt Peter en Wilma

• 10 Augustus 2008 - 20:18

Mieke Van Zandbeek:

Lieve Maria en Lex,
    't Is heerlijk al jullie verhalen te lezen. Ik lees ze erg regelmatig moet ik zeggen maar reageer eigenlijk nooit, nu wel dus!!
    Mooi te lezen dat jullie echt met het NU bezig zijn en ver weg zijn van agenda, verplichtingen, telefoon en verdere sores.
    Geweldig te lezen hoe jullie het één en ander trotseren, hoe jullie je schikken naar weer en wind.
    Vele lieve groeten uit Berlicum!!!
    Ik blijf lezen.
    Mieke

• 12 Augustus 2008 - 06:27

Jan Klerks:

Ik ben gisteren weer begonnen met werken. Ben op vacantie geweest in Kroatie. Leuk om je verhalen zo te lezen. Op de administraie is het nog steeds vacantietijd. Gisteren zijn Jurgen en ik weer begonnen. Vandaag Hanny. Maar volgende week gaat Dian op vacantie en eind augustus Erwin. Rene is ook net met zijn vacantie begonnen. Ik hoorde net op de afdeling dat jij wel eens verteld hebt dat voor iedere week dat je weg bent geweest je een dag nodig hebt om er weer in te komen op je werk. Nou dat zou betekenen dat ik er woensdag weer goed in zit alleen ik vraag mezelf af hoe dat dan straks met jou moet.

Groeten jan klerks

• 12 Augustus 2008 - 10:29

Martin En Jolan:

He maria ,ik wist helemaal niet dat jullie vertrokken waren,whaauw,superleuk om jullie verhalen te lezen ,net of we zelf ook een beetje op reis zijn ,he een goeie reis we blijven jullie volgen en natuurlijk een behouden vaart,groetjes Jolan

• 14 Augustus 2008 - 15:38

Remko:

Schip Ahoy!
    Wat is dit héérlijk genieten van jullie reisverhalen! en wat doe je dat leuk maria! Moet je wat mee gaan doen(ja dat doe ik toch) hier niets bijzonders,paar dagen mooi weer gehad en nu is het weer herfst, bietje boulevard, premiere kersouwe geweest(was errug saaai), veul werken maar wel heel leuk
    werk en ook in de Palm in de weekenden. heb 'n nieuwe crib betrokken in gesten (ou gemeentehuis..) en zo vliegen de dagen/weken voorbij!Nou verders wens ik jullie vaarwel en tot mails JIPPIE!!
    Liefs van Remko

• 15 Augustus 2008 - 09:24

Sylvia:

Hallo Maria en Lex,
    Vanmorgen heb ik de tijd genomen om jullie verhalen te lezen en de foto's te bekijken. Even up to date zijn over mijn collega en vriend. Geweldig gewoon hoe jij dit doet. Het is echt genieten. Je wordt door mij uitgeroepen tot een echte "Miss the Crocs".
    Elke stap die jij zet met deze heerlijke muiltjes leg je vast in je fantastische verhalen en foto's. Geniet, dan laat je ons ook genieten.
    Heel veel plezier!

Liefs Sylvia, Vincent.

Ik wil ook even laten dat William en Sascha op 11 augustus j.l. een zoon hebben gekregen. Zijn naam is "Tijn".