Van Kopenhagen naar Praesto - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Maria en Lex - WaarBenJij.nu Van Kopenhagen naar Praesto - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Maria en Lex - WaarBenJij.nu

Van Kopenhagen naar Praesto

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Maria en Lex

03 Augustus 2008 | Zweden, Stockholm

Van Kopenhagen naar Praesto

Jullie zien nu hier de Zweedse vlag staan (vonden we leuk, hebben we wel in de mast gehad), maar daar zijn we niet meer. We willen toch langzaamaan naar het Zuiden terug en misschien nog Noord-Duitsland, schijnt ook heel mooi te zijn.

Woensdag 30 juli
De laatste dag in Kopenhagen. Het is wederom fantastisch weertje. We zijn lekker naar de stad gewandeld en hebben de winkelstraat gevonden!!! Niet dat we iets nodig hadden, maar we vroegen ons al af waar de Kopenhagenaars hun inkopen zouden doen. In de stad was het dus een drukte van belang. We hebben maar een winkelstraat gezien, onderbroken door verschillende pleintjes met fonteinen. Nog in een mooie kerk geweest.
Kersen gekocht en gezellig op een bankje op zitten peuzelen. Wij gaan eigenlijk nooit op een terrasje zitten of iets eten. Wij hebben thuis ons terras met het mooiste uitzicht van Kopenhagen, tussen al die bootjes en dat getob van die mensen die nog ergens tussen willen. Wij hebben nu een plaat aan onze boot hangen dat er niemand meer mag afmeren omdat dan de doorgang te smal wordt voor de rondvaartboten.

Donderdag 31 juli
Met toch een beetje spijt verlaten we Kopenhagen want ’t wordt weer tijd om verder te trekken. Er is nog zoveel te zien.
Er staat geen wind, wel volop zon. We hebben 20 mijl gemotord, anders kom je nergens.
We gaan naar Skanoer in Zweden. Willen we toch even aantikken. Gehoord van Engelse buren dat de havens daar goedkoop zijn, maar de boodschappen duur. Nou, dat was omgedraaid. De haven was niet goedkoop. Nog maar minder dan de helft dan in Engeland, maar toch voor Deense begrippen duur (22 euro). Er zat een mevrouw in het havenkantoor die vroeg waar wij vandaan kwamen, anders zou ze onze landsvlag hijsen, maar die hing er al. Erg attent. Je kon er ook fietsen lenen om boodschappen te gaan doen. We zijn te voet gegaan. Afgezien van het water zou het stadje net zo goed in Nederland kunnen liggen. Nu hebben we nog maar een paar typisch Zweedse huizen gezien (geen foto’s van). We moeten dus een ander jaar nog een keer terug.
De supermarkt was geweldig en veel goedkoper dan in Denemarken. Ik had een steak van 1 kilo voor 2,50 euro! Was eigenlijk zo’n barbequesteak, maar ik heb ‘m gebakken in de grootste pan. Het bord was te klein, ik moest ‘m in vieren snijden. Alleen groente erbij gegeten, maar alles was op. Smaakte geweldig. Jammer dat ik geen groter diepvriesvak heb!

Vrijdag 1 augustus
Omdat onze buren bijna allemaal los maakten dreven we toch en zijn we ook maar meteen gegaan. We wilden nog ankeren daar, maar de wind zou gaan draaien en dan was dat plekje niet zo geschikt.
We hadden ZO 5 (halve wind). De golven rolden weer onder ons schip en waren weer eens heerlijk onberekenbaar. Omdat ik –doordat we zo snel vertrokken- geen echte ronde door de boot gemaakt had ging er nogal wat mis. Er vloog van alles door de boot waaronder de flesjes barbequesaus. Gelukkig niks kapot. Toch maar ff alles nagelopen om erger te voorkomen. Wel goed vasthouden anders slinger je zelf door de boot en m’n rug is nu net iets beter. Ben nu verkouden en hoesten doet nog zeer, lachen niet meer. Roedvig: we liggen in de vissershaven. Weer de omgeving verkend, voornamelijk vakantiehuisjes. Dorpje stelt niks voor. Wel een leuk oud stationnetje (gesloten).

Zaterdag 2 augustus
Zijn naar het toeristenbureau geweest, foldertje gehaald. Wij gaan naar Store Heddinge met de trein. Een dorpje in de buurt, treinreis van 7 minuten, maar als er regen komt wil ik niet op de fiets zitten. Fiets huren is trouwens veel duurder dan treinkaartje. Op zaterdag gaat er iedere 2 uur een trein.
Gezellig gekletst met een paar jongens die ons afrieden daarheen te gaan, hadden we maar geluisterd!
Volgens het foldertje is het een zeer gezellig stadje met veel zaterdagactiviteiten, markt etc Nou, toen wij daar aankwamen was het stadje uitgestorven. Alles was gesloten. Het is een stadje van 1441. Nou, ik denk niet dat er nog iets stond vanuit die tijd. De 3 bezienswaardigheden hadden we zo bekeken. Eentje liepen we nog bijna voorbij zonder gezien te hebben, zo klein was ‘t. Wel een heel mooie kerk. Gelukkig voor Lex was er nog een snoepwinkel open. 7 euro voor 1 pond. Hij kost aan snoepen bijna meer dan ik aan de alcohol.
We keken op onze klok en zagen dat we nog net de trein konden halen. Een uur nadat we aangekomen waren zaten we al weer in de trein. We hebben niet eens een nieuw kaartje gekocht.

Zondag 3 augustus
’s Morgens gewacht tot de regen over was en toen op de motor naar Praesto gegaan. Wel harde wind (6) maar pal tegen. De golven zijn wel mooi (zie filmpje, alhoewel life natuurlijk veel beter). Ik heb ze liever van voren, maar dan kun je weer niet zeilen. Bovendien werd ’t na 10 mijl boeitjes pikken. De vaargeul was zo smal, het was smaller dan de smalste geul op de Grevelingen, er pasten geen 2 boten naast elkaar. Zag er ook een beetje uit als Zeeland (we zijn hier in Sealand). Zelfs dezelfde koeien als op de Grevelingen.
We hebben ’t onderweg droog gehouden.
Lex heeft nog geprobeerd de wasmachine aan de praat te krijgen, maar dat is niet gelukt. Er kwam geen water. Wel geld kwijt, tijd van machine liep door, maar hij deed niks. Morgen maar eens aan de havenmeester voorleggen. Die zijn hier maar een paar uur per dag. Gelukkig hebben we nog schoon goed genoeg en kon ik ook nog ’t bed verschonen. Sommige dingen gaan niet zo goed met de hand.
We hebben hier wel weer gratis internet, vandaar dit berichtje voordat de week om is

Tot de volgende open wifi!

• 07 Augustus 2008 - 14:21

Willeke:

Hoi Lex en Maria,
    Leuk om jullie verslagen te lezen.Bob en ik zijn met Jan nog 2 weken gaan varen.De bedoeling was Engeland maar de wind stond hartstikke fout en motoren was niet de bedoeling. We zijn tot Duinkerke gekomen en hebben een heeel leuke tijd gehad. Veel gelachen, veel geluierd en goed gedronken en gegeten. Lekker Bourgondisch allemaal. Nog veel plezier op jullie (ontdekkings)reis en tot gauw!! Dikke kus
    Bob eb Willeke

• 07 Augustus 2008 - 15:51

Hanny En Jan:

Hallo Lex en Maria. Blij te horen dat bij jullie de wind ook vaak verkeerd staat. Bij ons staat hij welliswaar uit de goede richting maar te hard omdat we daarmee nog om de Portland Bill moeten en door de Needles. Hopelijk lukt dat in de loop van de week. Groeten, Hanny en Jan.

• 09 Augustus 2008 - 16:41

Mary :

Hoi Lex en Maria
    Wij zijn vandaag terug gekomen uit duitsland hebben het heel leuk gehad.
    Vanmiddag is ons mam nog even op de koffie geweest en vertelde dat Erik en Linda met de kinderen waren geweest.
    Ze moesten natuurlijk omas soep hebben en ook Mathijs vind hem erg lekker.
    Jammer dat we nu net niet thuis waren volgende keer beter.
    Nog veel plezier en goede vaart tot schrijfs.
    Groetjes van ons uit gestel.