Van Warnemuende tot Travemuende - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Maria en Lex - WaarBenJij.nu Van Warnemuende tot Travemuende - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Maria en Lex - WaarBenJij.nu

Van Warnemuende tot Travemuende

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Maria en Lex

19 Augustus 2008 | Duitsland, Berlijn

Zondag 10 augustus

Grauw regenweer hier in Warnemuende. Het is nu een stuk rustiger in de stad. Nog wel een eind gewandeld. De wind is gedraaid, de golven zijn bijna weg. Wel nog harde windvlagen. De boel wordt hier afgebroken, het feest is voorbij. Morgen gaan we naar Rostock, 5,5 mijl op de motor over de rivier het binnenland in.

Maandag 11 augustus

Ook hier waren ze de tenten voor het Hanse-feest aan het opbreken. We zijn midden in de stad gaan liggen. Volgens de pilot zou het hier niet zo aangenaam zijn in verband met de snelweg die er vlak naast liep, maar dat viel heel erg mee. Die was wat verder weg en we hadden er helemaal geen last van.
In de stad: prachtige gebouwen en huizen, heel kleurig en goed onderhouden. Leuke pleinen met speelse fonteinen en mooie beelden. Ook de nieuwe flatgebouwen zijn heel speels en passen goed in de oude stad. In de hele stad geen saaie gebouwen. Rostock bewijst dat nieuw tussen oud heel goed kan samengaan. En een lidl!
We zijn naar de Marienkirche geweest, een heel oude barokkerk. Nog groter dan de St. Jan (en ook in de steigers). De kerk bevatte astronomische en astrologische uurwerken. Heel ingenieus allemaal. Met op iedere dag de naam van een heilige; ik wist niet dat er zoveel waren.
Het orgel was gigantisch.
Ik was van de kerk helemaal onder de indruk, vooral van een expositie ter herdenking van een verzetsstrijder tegen de Nazi’s. Hij was een katholiek en een katholiek kan geen nazi zijn was zijn mening (en terecht). Ook veel foto’s met verhalen van omgekomen joden. Dat had je een aantal jaren geleden niet verwacht. Ook stonden er enorme klokken als monument die een scheur hadden en niet gerepareerd konden worden. Nou heb ik toch altijd gedacht dat die klokken allemaal omgesmolten waren tijdens de oorlog voor munitie, maar deze dus niet.

Dinsdag 12 augustus

We wilden vandaag vroeg vertrekken; het zou de (voorlopig) laatste goede zeildag worden, daarna weer zeer zware winden en storm. We zouden dan weer verwaaid komen te liggen en dan toch liever in Rostock dan in een klein gat. We kozen dus voor Rostock (helemaal geen straf). Hier is nog genoeg te zien.
Het regent vandaag en het is een grauwe dag, dus veel gelezen en filmpje gekeken.

Woensdag 13 augustus

In eerste instantie prachtig zomerweer, dus weer de stad in geweest. We waren net binnen voor de grote regenbui met zware windstoten. We blijven tot vrijdag liggen,
De bilgepomp is kapot en het is toch wel belangrijk dat de boot automatisch leeggepompt wordt als er teveel water in staat. We hebben een nieuwe gekocht in de watersportwinkel. Lex heeft ‘m weer ingebouwd. Het is toch fantastisch dat-ie al die dingen zelf kan.

Donderdag 14 augustus

Weer prachtig weer. Stadswandeling gemaakt ook door een mooi park en langs de oude stadwallen. Rostock is bijna van dezelfde leeftijd als Den Bosch en heeft natuurlijk ook meerdere kerken. (Maar nergens zoveel als in Norwich -waar Jeroen gewoond heeft-, daar hebben ze er 52, voor iedere week een).
De evangelische kerk hier in Rostock is bijna bekomen van de 2e wereldoorlog. Vooral na de hereniging zijn daar gelden binnengekomen en is de toren er opnieuw opgezet.
Bij een andere heel oude kerk zijn appartementen in de toren en onder het dak gebouwd. Wel een vreemd gezicht, die zonnecellen, planten en balkonnetjes met satelietschotels op een middeleeuwse kerk. Maar goed bekeken, zo kun je je cultuurgoed behouden. Alhoewel ik ’t me bij de St. Jan niet kan voorstellen.
Nu hebben we ’t voornaamste van Rostock wel gezien volgens onze reisgids. maar vervelen doet de stad niet zo snel. En: Duitsland is stukken goedloper dan Denemarken.
’s Avonds vuurwerk op de steiger achter ons. Ze hadden waarschijnlijk nog wat over van het afgelopen weekend. De knallen werden door de gebouwen op de kant teruggekaatst. Het leek wel oorlog. Lex was blij dat de wind goed stond en dat er geen vonken in onze zeilen kwamen. Was volgens mij hartstikke illegaal. De hele dag hoor je hier politie en brandweer, maar nu waren ze nergens te zien. Van mij mogen ze, ik kan er geen genoeg van krijgen.

Vrijdag 15 augustus

Geen wind…… We zijn op de motor naar Kuelungsborn gevaren (17,5 mijl).
Het is een toeristenstadje waar morgen ook weer een havenfeest zal zijn. Dus ook hier weer stalletjes en eettentjes. Het lijkt wel of ze ons volgen.
Op de boulevard\ zijn verschillende heel mooie galerieën waar de kunstenaars zelf hun waar verkopen. Ook een glasblazerij waar de glasblazer zijn objecten midden in de winkel maakt. Heel interessant allemaal.
Internet is hier ook weer een probleem. In Rostock heb ik in een winkel nog even op de site gekeken. Vind het altijd weer leuk de reacties te zien, dat is het eerste wat ik bekijk als ik op internet kan.
En Jan: ik denk niet dat ik deze keer zo lang aanpassingsmoeilijkheden zal hebben, daarvoor was de vakantie wel erg lang. Ik zal het toch ook weer leuk vinden iedereen te zien. Vanaf september ga ik uit jullie koffiebeker drinken zodat ik weer aan jullie smoeltjes kan wennen. We hebben getankt en uitgerekend wat de motor verbruikt: 2,3 liter per uur als we op 1500 toeren varen (5,5 mijl). Dat is veel minder dan we gedacht hadden en ook minder dan de vorige motor verbruikte. Je ziet trouwens iedereen veel langzamer varen. Heeft met de dieselprijzen te maken. Boten die ons eerst voorbijvoeren houden ons nu netjes bij. Ook motorboten varen niet meer zo snel lijkt het wel.
Morgen naar Travemuende. De wind zou dan goed staan, dus dan kunnen we een mooie klap maken van 35 mijl.

Zaterdag 16 augustus

Ja hoor, we hebben weer gezeild en het eerste stuk ging goed. Later viel de wind weg en hebben we de laatste 10 mijl gemotord. In Travemuende wilden we in 1e instantie naar de vissershaven maar midden in de stad was nog een plaatsje vrij. Het plaatje was groen dus wij zijn er gaan liggen. De buurman hielp met aanmeren, de lijn bleef achter een kikker hangen en hij kon de boot niet aan de kant trekken zonder de railing eraf te breken. De boot schoot toen naar rechts door de stroming: met ’t anker over zijn boot. Alleen de lier en de railing geraakt en niks beschadigd. Hij had ‘m net laten schilderen, de schilder was nog aan boord. Hij vatte ’t heel sportief op.
Komt de havenmeester: 25 euro! Is niet eens een haven en de stroom moest nog extra. Dat kost de haven van Scheveningen (de duurste tot nu toe). Ik zei dat we dan weer zouden gaan, Lex wilde niet, maar toen kregen we de stroom gratis en werd ‘t 20 euro. Volgens mij vroeg die vent maar wat, we kregen ook geen bonnetje.
Nou, Travemuende is weer een zeer levendige badplaats. Groot strand, drukke promenade met ja hoor: kledingwinkels, standjes, restaurants, ijstenten etc. etc. Er was een groot Jeux de Bouletournooi bezig met meer dan honderd banen. Volgende week is hier weer een Hanse feest met klassieke boten. Deze keer laten we ’t aan ons voorbijgaan. We herkennen de meeste boten al als we ze zien.
’s Nachts dreunden de schroeven van de grote ferries en containerschepen die op 20 meter afstand voorbijkwamen in de hele boot door, dat is een heel vreemd geratel door de weerkaatsing door ’t water.

Zondag 17 augustus

Over de Trave op weg naar Luebeck (10,5 mijl). Komen we daar aan, hebben ze er een brug neergelegd zodat zeilboten er niet meer in kunnen. Die stond nog niet op de kaart en ook niet op Maxsea. De brug opent ’s morgens om 8 uur en ’s avonds om 5.
We zijn omgedraaid en voor anker gaan liggen in een mooie rustige baai. Het is nog steeds prachtig weer. Met ’t bootje naar de kant gegaan en in ’t bos gewandeld. Er spoelen hier honderden kwallen aan. Zijn toch maffe dieren, ze voelen als gelei, in Engeland heten ze dan ook jellyfish.
Dus lieve mensen, wij zitten hier met een boekje en een wijntje lekker te lezen en naar de ondergaande zon te kijken.

Maandag 17 augustus

We liggen nu in de vissershaven van Traevemunde naast een Nederlands, klassiek schip met een gepensioneerd echtpaar aan boord. Ze gaan alle sail festijnen af, die zijn er hier nogal wat. Hij heeft z’n hele boot vol vlaggen hangen van Nederlandse en Duitse evenementen. Ook de Friese vlag en Sail Amsterdam.
We liggen hier op een plek van een vissersschip, maar ze hebben ons nog niet weggejaagd. Lekker aan de kant, vlak bij de stad.
Op de kade staan hier viskramen waar de verse vis kunt kopen die recht van de schepen hier in de stalletjes gedropt worden. Ik schrok me rot toen een schol recht voor m’n neus nog een sprong maakte. Verser kan-ie dus niet.

Dinsdag 18 augustus

We hebben een internetkaartje gekocht, kost maar 7 euro voor 24 uur. Sinds Warnemuende hebben we geen open wifi meer gevonden. Was tot nog toe aardig gelukt.
We liggen nog steeds in Travemuende en gaan straks naar het stadje en het strand. Eigenlijk is het wel mooi weer om te gaan varen, maar dat blijft voorlopig zo volgens de weerberichten. Dus we plakken er een dagje aan.

• 19 Augustus 2008 - 19:50

Hoi Genieters:

Nou,wij genieten mee van jullie verhalen!Leuk om te lezen.Wat ons betreft:wij zeilen zoveel we kunnen en struinen ieder vrij weekend de Oosterschelde af.Heerlijk.En Maria,ik geef je gelijk dat het fijn is om een handige vent te hebben.Vind ik ook!
    Goeie vaart nog en veel plezier.
    Liefs Leni en Jos

• 20 Augustus 2008 - 09:16

Lonneke:

Hier een hallootje uit den bosch city!
    Sjonge, wat hebben jullie het slecht daar ;-) Echt leuk om al die verhalen te lezen. Geniet ervan en behouden vaart!
    x Lonneke

• 21 Augustus 2008 - 10:59

Peter Vd Heijden:

Prachtige reis maken jullie. Wij worden nu 'n beetje jaloers. De Peer Gynt ligt weer in Bru na een stevige terugreis v.a. Wight, maar alles is goed gegaan. En we hebben er een kleintje bij voor de wedstrijden op de Viking. Ze is 5,7 meter lang, overnaads en helemaal van hout en wéér uit Scandinavie: een Deense Junior.
    Nog een mooie voortzetting van jullie noordelijke reis. Groetjes, Peter en Wilma.

• 24 Augustus 2008 - 19:06

Jan Greetje:

Lex, volgens mij liggen wij nu op jullie plek in de helius haven, maar dat zal wel niet want we liggen niet in een box,prachtige fotoos trouwens, groeten aan Maria, greetje en jan,

• 26 Augustus 2008 - 11:29

Hanny En Jan:

Jullie zijn nog steeds onderweg in een mooi stuk van Duitsland. De elite uit Berlijn hadden daar hun buitenhuizen. Wij zijn intussen weer thuis en hebben ons "rondje Engeland" af. De Cloud Nine ligt weer glimmend en zonder enige schade of trammelant op zijn plekje in de Koornwaard. Vanaf nu zullen we jullie vorderingen volgen vanuit een veilige en een stabiel stoel thuis. Groeten, Hanny en Jan, Cloud Nine.