Van Brighton naar Cowes - Reisverslag uit Cowes, Verenigd Koninkrijk van Maria en Lex - WaarBenJij.nu Van Brighton naar Cowes - Reisverslag uit Cowes, Verenigd Koninkrijk van Maria en Lex - WaarBenJij.nu

Van Brighton naar Cowes

Door: Maria

Blijf op de hoogte en volg Maria en Lex

01 Juli 2014 | Verenigd Koninkrijk, Cowes

Maandag 23 juni

We spraken gisteren nog wat mensen op de haven die een motorboot gekocht hadden met een paar zware motoren. Van Nederland naar Londen zouden ze voor 7.000 euro diesel verbruiken. Kun je beter de ferry nemen of je moet heel rijk zijn.
Om 08.30 vertrek naar Portsmouth. Geen zeiltje te zien, geen wind alleen zeilbootjes die motoren. Wind 0,0. Hoogst gemeten knopen die dag: 4,5. Nog wel even de zeilen geprobeerd, maar dat haalde niks uit.
Om 16.00 hebben we aangelegd in Gosport t.o. Portsmouth. Een haven waar we al eerder geweest zijn. Hier kun je stempeltjes sparen voor een gratis overnachting bij een van de aangesloten havens. De prijs is toch 50 euro per nacht. Vriendelijke havenmeester en gratis internet! Ontvangst niet goed maar nadat Lex de wifiversterker en de router had geïnstalleerd was-ie geweldig.
Zag op de site een bericht van John Blankers, een vriend uit onze haven. Hij zou een rondje Engeland doen in 3 maanden. Eind april vertrokken. Hij vroeg of wij nog in Brighton lagen. Was onderweg van Portsmouth naar Brighton!!! Is ons onderweg voorbijgevaren. Erg jammer dat we elkaar niet ontmoet hebben. Heb nog gebeld maar hij was al te ver van ons. En 40 mijl terug is toch een beetje veel.
Nog even het dorp in geweest en bij de watersportzaak nieuwe kaarten van de Solent gekocht. De kaarten van Lex waren uit 1986 toen hij hier voor de eerste keer was met de MADNESS. Sindsdien is er wel het een en ander veranderd.
We kwamen de man van de watersportzaak tegen op onze steiger. Hij ging vissen en zou ons wat kabeljauw brengen als-ie terug kwam. Zijn vrouw kwam later met een grote emmer met een visje. Dat was z’n hele vangst. Ik was nog niet vergeten hoe je die schoon moet maken.

Dinsdag 24 juni

Zijn nog en nachtje blijven liggen en hebben het pont gepakt naar Portsmouth (weer seniorenkorting). Het was een heel eind lopen naar het centrum en we hebben onderweg niks spannends gezien. We hadden geen zin in bezichtiging van de marinehaven. Het centrum bestond uit een paar grote winkelstraten. Hadden we snel gezien. De bus teruggenomen naar de ferry. Misschien dat het elders in de stad nog een beetje leuk is, maar we hebben de behoefte niet meer om erheen te gaan.
Kregen een smsje van Jos en Lenie (ook van onze haven) dat ze in Dover lagen en op weg gingen naar Wight. Later weer een smsje dat ze hebben afgesproken met John in Eastbourne, dus het wordt een beetje later. Wij blijven hier in de buurt wel wat rondscharrelen.

Woensdag 25 juni

Naar een baai gevaren op Wight en voor anker gegaan. Het leek wel de Carbieb! Lekker rustig hobbelen en het weer was prachtig.
Heb ’s nachts (prima) op de bank geslapen, het hobbelde toch te veel.

Donderdag 26 juni

Ons ankeralarm ging af! Het anker was gaan krabben en we waren een heel eindje afgedreven. Gelukkig niet op het strand anders hadden we the coastguard moeten bellen. En we hebben nu net een zwaarder anker.
Het is heel ander weer u. Het waait! Een er is geen zon meer. Er werd slecht weer voorspeld. Zijn naar Cowes gevaren en in de Easthaven gaan liggen. (weer ’n paar stempeltjes). Smsje Jos en Lenie: zijn naar Brighton en blijven daar nog even.

Vrijdag 27 juni

We zijn vandaag naar Cowes gegaan. Was erg rustig. In 2009 was het erg levendig daar. We waren daar met de Round the Islrace. De 2e keer met de Cowesweek en het vertrek van the Fastnet. Dan is het hier een gekkenhuis en betaal je in de haven ook 5 pond per meter ipv 3. Het zegelboekje geldt dan ook niet.
Rondgewandeld door de stad. De huizen zijn hier goedkoper dan de boten. Een man op de steiger vertelde Lex dat er hier niet genoeg werk was. Hij woonde hier met z’n gezin en ging iedere dag met het pont werken in Portsmouth.

Zaterdag 28 juni

Wilden vertrekken maar hadden ons een beetje misrekent met de stroom. Die is daar aardig snel en de wind kwam ook uit de verkeerde hoek. Het was niet mogelijk nu nog uit de box te varen zonder schade. Een Bavaria naast ons lukte het al bijna niet. Die ging ook alle kanten op. We moesten nu wel blijven liggen. Lex heeft een constructie bedacht voor de vlag zodat de vlaggenlijn niet meer in de windmolen verstrikt kan raken.
Zondag 29 juni
Jos en Lenie zijn vertrokken naar Portsmouth. Wij zijn de rivier opgevaren en wilden aan een gastenboei gaan liggen maar die waren niet te vinden. Alleen maar boeien van een club toen we navraag gedaan hadden bij een man op z’n bootje.
Zijn toen een andere arm van de rivier opgevaren. Daar lagen veel boeien, ook allemaal privé. Weer bij een man nagevraagd. De boei achter hem was vrij, de eigenaar was 3 weken op vakantie. Die hebben we dus opgepikt.

Maandag 30 juni

Lenie en Jos zijn ons een klein eindje tegemoetgevaren met de LOTUS. We wilden samen opvaren naar Cowes. Alle zeilen opgezet maar er stond een beetje te weinig wind voor onze zware boot. De Lotus is 2 keer omgedraaid om een beetje bij ons te blijven. Met lichtere wind is hun boot veel sneller. We hebben maar weer de motor gestart, maar de scroef reageerde niet op het gas geven. Even later was alles weer in orde, waarschijnlijk wier in de schroef.
Zijn weer in onze ‘oude’ haven gaan liggen aan een steiger achter elkaar. Het was nog vroeg dus eerst een paar biertjes uit ons tapje en naar het stadje met het pontje.
‘s Avonds hebben we bij Jos en Lenie gegeten. Hartstikke lekker en gezellig. Een Nederlandse vrouw zag ons toerzeilertjesvlaggetje hangen. Zij was ook lid van de Toerzeilers. Lex is ook lid, maar wij doen er nooit iets mee. Zij was hier voor een cursus jachtmaster. Hier wordt veel les gegeven. We zien ze de hele tijd in de haven, de zeilboten met leerlingen. Leren aanleggen, lijntjes goed leggen, manoeuvreren etc. Vaak mooi om te zien. Ook wat er allemaal mis kan gaan. Erg goed dat men dat het doet. In Nederland kan iedereen met een grote zeilboot wegvaren zonder ooit op een boot gezeten te hebben. Ook voor snelle motorboten heb je alleen theorie nodig. Onze bezoekster heeft een klein bootje (Een kolibrie 5.60 met buitenboordmotor) waarmee ze al verschillende keren de zee overgestoken is. Ze gaat straks als opstapster mee naar Spanje.

Dinsdag 01 juli

Met z’n vieren naar Cowes gegaan en daar een ticket voor hop on hop of bus gekocht om het binnenland van Wight te bekijken. Het is ong. 380 vierkante kilometer groot en heeft 133.000 inwoners. Het landschap is heuvelachtig met veel velden De weggetjes zijn erg smal. De bus raakt regelmatig de takken van de bomen en elkaar passeren is helemaal een crime. We zijn verschillende keren uitgestapt bij een stad en natuurlijk naar het strand gelopen. Hebben om 12 uur een full Englisch breakfast gegeten, lekker op een terrasje in de zon. Zo’n ‘ontbijtje’ bestaat uit: gebakken ei, toast, 2 worstjes, 2 grote stukken gebakken spek, gebakken tomaat, champignons en witte bonen in tomatensaus. Soms wordt daar ook nog friet bij gegeten.
In Rye hebben we het afvaren van de Hovercraft bekeken. Die blaast eerst z’n rubberen band rondom de boot op en draait dan vanaf het strand de zee op. De motoren maken een rotherrie vlak voor de dichtbebouwde boulevard Kun je beter naast een kerk wonen waar de klokken weleens luiden.
Vanavond komen Lenie en Jos hier barbecueën. We weten nog niet wat we morgen gaan doen maar dat lezen jullie volgende week.

Hoop dat ’t dan eindelijk met de foto’s gaat lukken.

Reacties zijn welkom

• 01 Juli 2014 - 21:43

Hans:

Hi,
    Als je met een dikke Spade gaat krabben, dan doe echt wat fout. Wat zijn die liggelden belachelijk hoog zeg. Zo wordt een vakantie wel heel prijzig!
    Veel plezier!

• 01 Juli 2014 - 21:48

John Blankers:

Heel leuk om jullie verslag te lezen. Zo te zien krijgen jullie steeds meer ervaring met Wight. Het is een mooi eiland. Wist je dat je de Needles ook vanaf de heuvel erboven kunt bekijken? Heb ik jaren geleden met Anna een keer gedaan. Het is wel een beetje klimmem. Overigens maken ze vanaf het water ook indruk, maar zijn minder groot dan je verwacht. Voor mij althans.

• 01 Juli 2014 - 22:12

Doré Van Halder:

We kijken uit naar de foto's. Waarom lukt het niet? Ik stuur jullie mails ook door naar Harrie. Die vindt dit ook leuk om te lezen. Seniorenkorting...... tja..... je kunt ook liegen en zeggen dat je jonger bent. Goed voor je gevoel, nadelig voor je portemonnee.
    Veel plezier nog op jullie boot in dear England. Doré

• 02 Juli 2014 - 13:53

Hans En Maria:

Hallo schippers .Weer leuk jullie reisverslagen te lezen, Ben wel blij dat er in Nederland niet zo hoge liggelden zijn.Erg gezellig dat jullie Jos en Lenie nog gezien hebben.Nog veel vaarplezier /en we kijken uit naar de fotos groeten uit de Viking!!

• 04 Juli 2014 - 10:25

Ivo En Ria:

Hoi Lex en Maria
    Leuk weer wat te lezen over jullie zeilavonturen aan de Engelse kust.
    Hadden ook nog even het idee om naar Engeland over te steken maar zijn uiteindelijk bij Ile de Brehat weer naar het zuiden getrokken.
    Goede reis verder en geniet er van dat is het belangrijkste.

• 05 Juli 2014 - 16:24

Natasja:

Hallo Maria en Lex,

We hebben samen met mw. Damen genoten van jullie verhalen. Ze kan mooi met ons meeluisteren. Fons hoopt dat jullie wat meer kunnen zeilen in plaats van de moter gebruiken. Wij wachten met ongeduld op het vervolg van jullie reisverslag.

Groetjes, Fons en Natasja

• 05 Juli 2014 - 18:51

Maria En Lex :

In principe iedere week, maar met die foto's wil 't maar niet lukken.