Van Helsingoer naar Kopenhagen - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Maria en Lex - WaarBenJij.nu Van Helsingoer naar Kopenhagen - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Maria en Lex - WaarBenJij.nu

Van Helsingoer naar Kopenhagen

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Maria en Lex

29 Juli 2008 | Denemarken, Kopenhagen

Van Helsingoer naar Kopenhagen

We hebben weer een open Wifi gevonden in Kopenhagen! Dus nu dit bericht alvast voordat-ie wegvalt.

Woensdag 23 juli
Onze ‘huis- en poezenbewaarder’ Stefan maakt ook de post open die belangrijk lijkt. Hij heeft nu een paar rekeningen ingescand (van de belastingdienst) en per mail naar ons gestuurd die betaald moesten worden voordat we terug zijn. Wij hebben deze dus overgemaakt via internetbankieren. Zouden onze grootouders eens moeten weten hoe dat gaat tegenwoordig. Is dat nu geen goeie backup thuis? Zo kun je toch onbezorgd lang op vakantie.
We zijn vandaag naar het kasteel gewandeld. In het kasteel is een maritiem museum, de Koninklijke verblijven en kelders waarin een standbeeld van Holker Danske, de schutspatroon van Denemarken staat. Volgens de legende zal Holker wakker worden als Denemarken in gevaar is en dan zal hij het land van de ondergang redden.
We zijn alleen om het kasteel heen gewandeld en dat was echt de moeite waard.

Donderdag 24 juli
We hebben een heel intelligente vogel aan boord. Er ligt oud brood in plastik in een bak in de kuip. Dat heeft hij er al twee keer uitgehaald en ervan gegeten. Hoe vindt hij het!
We hebben eerst getankt (we hebben echt zuinig gevaren met onze ‘nieuwe’ motor!)
Er staat vandaag geen wind en we zijn dus op de motor naar het eilandje Ven gegaan (9 mijl). Ven hoort bij Zweden. Toen we in de buurt waren riep de Brandaan ons al weer op; zij lagen daar in de haven. Aleid vertelde al dat je met Zweedse kronen moest betalen, anders was je 4,5 Euro meer kwijt. Daar hadden wij al helemaal geen zin in en we zijn er even op de koffie gegaan. We lagen op de plaats van de veerboot en voordat de koffie klaar was wilde deze daar parkeren. We zijn toen daarnaast gaan ankeren, hebben de bijboot opgeblazen en zijn alsnog naar de Brandaan gegaan. Het was toen geen koffietijd meer en dus kwam het bier en de wijn weer tevoorschijn.

Vrijdag 25 juli
Nog steeds voor anker bij Ven. Wat opgeruimd en schoongemaakt. Toen wilden we met ’t bootje naar de kant, maar er stonden nogal wat golfjes. Ik was binnen de korte keren zeiknat. Straks nog maar eens een keer proberen. Dat is niks geworden, hebben verder de hele dag geluierd en gelezen.

Zaterdag 26 juli
Naar Kopenhagen! In het begin weinig wind (we liepen in het begin 0,9 knoop). Even later een mooi windje zodat we toch nog binnen een paar uur op onze bestemming waren (15 mijl). We wilden naar Christianshaven. Dat schijnt de beste plek te zijn midden in de stad, wel duur (250 kr per nacht = bijna 35 euro). Het was er erg druk en hebben aangelegd aan een kleinere, Zweedse boot. De vrouw van de havenmeester (hartstikke vlot mens) kwam langs en bekeek of de rondvaartboten er nog wel langs konden. Ze vroeg het aan iedere boot die langskwam, maar het was geen probleem. En het kostte maar 150 kr, incl stroom en water! Het is een stuk van de haven dat van een vereniging is. Hier blijven we voorlopig liggen, vooral ook omdat er zeer weinig wind voorspeld is en uit de verkeerde hoek.
Het is hier prachtig zomerweer (bijna 30 graden).
Iedere 5 minuten komt er een rondvaartboot langs en die kunnen bij ons binnenkijken. Gordijntje dicht bij het douchen.
Een gids op een boot vertelde dat hier veel buitenlandse schepen lagen en ze wees op onze boot: “hier ligt een Frans schip”. Lex heeft dat meteen rechtgezet. Die weten nu hoe een Nederlandse vlag er uit ziet. Ja, oranje kennen ze wel.
Er blijven boten binnenkomen die allemaal om moeten draaien en dat valt niet altijd mee.

‘s Avonds zijn we naar Christiania gegaan. Dat is een soort van vrijstaat midden in Kopenhagen, helemaal gevuld met kunstenaars en oude hippies.
Christiania werd gesticht in 1970, toen een groep hippies in het Kopenhaagse stadsdeel Christianshavn een gebied met verlaten militaire kazernes kraakte. Jarenlang probeerde de Deense regering de krakers te verwijderen, maar zonder succes.
De bekendste 'straat' in Christiania is Pusher Street waar vrijelijk in softdrugs wordt gehandeld (is in heel Denemarken verboden). Harddrugs zijn er verboden. De buurt kent een vorm van zelfbestuur.

Ze hebben zelfs een eigen vlag! Rood met drie gele ballen er in.

Christianaland is een grote Paap! (voormalig gekraakt ziekenhuis De Papenhulst in Den Bosch).
Sinds 1995 bestaat een overeenkomst tussen de bewoners en het Deense ministerie van Defensie, dat nog steeds eigenaar van het gebied is. De bewoners betalen nu ook belasting. De Deense regering probeert nog steeds om de krakers te verwijderen, en de bewoners vechten terug met vasthoudendheid en humor, bijvoorbeeld toen zij in 2002 de kraampjes in Pusher Street in camouflagenetten hulden, als antwoord op vraag van de regering om minder openlijk in softdrugs te handelen. Op 4 januari 2004 werden de kraampjes in een demonstratieve actie door de bewoners afgebroken. Ze wilden naar eigen zeggen de conservatieve regering in Denemarken geen voorwendsel geven om Christiania binnen te vallen. Het stadsbestuur wil de bewoners uit het gebied verwijderen, om er woningen te kunnen bouwen.
Bijna overal is het verboden om foto's te nemen. Ook foto's van de bordjes waarop dit is aangegeven, mogen niet gemaakt worden. Ik heb (illegaal) een filmpje gemaakt en (gevraagd) een paar foto’s van een café en de verbodsborden.
Enkele keren per maand valt de politie Christiania binnen om softdrugs te verwijderen, met wisselend succes.
Ze zijn hier helemaal weg van het Nederlandse drugsbeleid. Er zijn veel mooi beschilderde gebouwen, speeltuinen, galerieën, kroegjes en eettentjes. Ook is er een grote fietsenzaak met zelf ontworpen fietsen en bloemetjesfietsen. Zelfs in Nederland (in Den Bosch 2) zijn er importeurs van de Christianafietsen.
We gaan er beslist weer een keer heen.

Zondag 27 juli

’s Morgens om de onchristelijke tijd half 7, gooide de Zweedse buurman los en moesten wij heel ingewikkeld opnieuw aanleggen; we pasten er niet tussen. Onze boot ligt nu met de neuzen tegen elkaar de havenmeestersboot te zoenen. Daarna natuurlijk weer lekker terug naar bed.
De bakker was al open vanaf 6 uur, maar toen was ik er nog niet. Om 11.00 uur waren er 25 wachtenden voor me (nummertjes trekken), maar het ging vrij snel. Een brood kostte daar bijna 4,5 euro en dat was niet eens het duurste.
Hebben een rondvaart gemaakt in ons bootje (gewoon de rondvaartboten volgen). Het is soms net Amsterdam. Daar wordt de stad ook steeds mee vergeleken.
In een andere haven zagen we de Novo Mundo (dat pasgetrouwde stel dat we vanaf Borkum al verschillende keren zijn tegen gekomen). We hadden dus ons terrasje gevonden.
’s Avonds kwamen ze langs op een rondvaartboot met een hele band er op die voor onze boot stopte omdat de overbuurman bier uitdeelde. Was hartstikke leuk.
Later zijn we naar Tivoli gegaan, een soort van Efteling, maar veel kleiner, alles op elkaar gepropt. Wel leuke lichtjes ’s avonds en een mooie lichtshow.
De entree was bijna 40 euro als je overal in wilde. Nu, dat hoefden wij niet, wij waren toen voor 11,50 binnen. Wij hoefden niet in de achtbaan, heel hoge zweefmolen en al die duizelingmakende apparaten. Wij hebben genoeg aan varen op zee, is vaak minstens zo spannend.

Maandag 28 juli
Boodschappen gedaan. Wat ben ik blij dat ik zoveel eten en drank mee heb genomen!!! Is hier echt veel duurder en we hoeven niet te sjouwen met zware dingen.
Weer een bijboottochtje gemaakt, afgestapt in de Nyhavn, ons bootje tussen twee schepen gelegd (wordt ’t niet gejat) en de stad in gewandeld. Ik weet niet waar ’t winkelcentrum is maar ik heb geen winkel gezien.
Na een paar straten kwamen we bij een prachtig park met het Koninklijk paleis. In het hele park zaten mensen te picknicken en te zonnen. Net het Vondelpark maar dan veel rustiger. We hebben hier nog geen jeugd gezien die bedreigend overkwam of lastig was. Allemaal heel vriendelijk en beleefd. Ook erg netjes: ruimen alles op.
Het kasteel was gesloten. Er stonden gewapende militairen voor de poort met de kroonjuwelen. Zelfs een bajonet op hun geweer. Is waarschijnlijk symbolisch. Er was ook een hele kazerne op het terrein.
Op de terugweg zagen we Henk Dapper (een vriend van Lex) in onze haven rondvaren. Hebben daar natuurlijk weer een borrel gedronken.
Toen eten gekookt en lekker buiten gezeten. Er valt hier genoeg te beleven en te zien.
’s Avonds een groot vuurwerk vlak naast ons. Was prachtig. Daar kan ik zo van genieten.

Dinsdag 29 juli
’s Middags weer naar Chritiania. De zon hoog aan de hemel en een dito temperatuurtje. We hebben nu het hele terrein bekeken. Het is immens groot. Het kostte ons uren om er doorheen te lopen. Halverwege hebben we vegetarisch gegeten in een restaurantje. Het is een hele stad op zich, zonder autoriteiten, geen politie, geen ambtenaren. Markt met leuke kraampjes die je ook op een popfestival ziet. Buiten het ‘stadje’ zijn twee boerderijen, werkplaatsen en woningen van aftandse caravans, verwaarloosde, maar ook heel mooi opgeknapte huisjes. Een heel groot water loopt door het staatje. Geweldige picknickplekjes. Ook zijn er een paar scholen: een occulte school (zou Harrie Potter daarop gezeten hebben, zag er niet uit als Zweinstein), en een ‘fakirschool’.
Na die stevige wandeling hebben nog een verfrissing gedronken in het veiligste café ter wereld en zijn toen huiswaarts getogen.
Wat we morgen gaan doen weten we nog niet, dit weer houdt voorlopig aan. Jullie lezen ’t wel.

Peter en anonieme schenker:
Hartstikke bedankt voor de extra foto- en videoruimte op onze site. Het kwam goed uit, ik had al bijna bijbesteld. Maar nu kunnen we nog een paar honderd foto’s kwijt, meer hebben we niet nodig. Maar, nogmaals bedankt het was echt een grote verrassing.
Dus lieve mensen, svp geen foto’s meer bestellen, we hebben nu genoeg.

• 30 Juli 2008 - 14:08

Manolito:

Hoi Maria en Lex,
    Misschien kennen jullie onderstaande site al, maar kijk eens op www.BoatFocus.nl en klik daarna linksboven op de pagina op "Nederlands" voor de nederlandse versie.
    Verder wens ik jullie en de anderen heel veel plezier en veel succes tijdens deze prachtige zeiltoer.
    Heel veel muzikale groeten van Manolito.

• 01 Augustus 2008 - 00:03

Gijs & Paula:

Hallo lieve mensen,

Geweldig leuk jullie reisverhaal te lezen! Geniet er lekker van en "let's be careful out there", liefs, Gijs & Paula

• 07 Augustus 2008 - 05:57

Renate:

Wow wat een mooie plekjes allemaal, ik ben jaloers.
    Ik nog 2 daagjes en dan mag ik vakantie gaan houden, tot 1 september.
    En ook al gaan wij niet echt weg, genieten zal ik.
    groetjes Renate