Van Ballen naar Helsingoer - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Maria en Lex - WaarBenJij.nu Van Ballen naar Helsingoer - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Maria en Lex - WaarBenJij.nu

Van Ballen naar Helsingoer

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Maria en Lex

29 Juli 2008 | Denemarken, Kopenhagen

Maandag 14 juli
Nog steeds in Ballen. De kabel van de keerkoppeling brak in de haven en we konden niet meer achteruit en dus ook niet meer stoppen. Ik zeg je dat dat spannend is als je heel krap tussen de boten uit moet manoeuvreren. We voeren ook recht op een rijtje bootjes af. Ik wist het gelukkig pas toen we uit de gevarenzone waren. Lex riep dat ik de haven uit moest sturen (ben blij dat het steeds beter gaat). Hij dook onderin de motorruimte, maar kon het niet meteen repareren natuurlijk. We zijn toen voor anker gegaan naast de haven.

Dinsdag 15 juli
We liggen te schommelen op ’t anker. Maar Lex heeft het dus weer voor elkaar! Er was nog een oude kabel en die heeft hij wat aangepast en aangesloten. We kunnen dus weer voor- en achteruit. De gezonken boot wordt geborgen, we begrepen dat de mensen met een helikopter gered zijn.

Woensdag 16 juli
We hadden een tochtvoorbereiding gedaan naar het westen, maar er werd sterke wind voorspeld en de haven waar we heen wilden was lagerwal en afgeraden aan te lopen met die wind.
Dus op naar het noorden in een grote baai in het stadje Ebeltoft. Met mooi weer vertrokken om 10,00 uur. Lekker windje, maar vanwege de voorspelling alleen een Genua en bezaanzeil opgezet. Wij kunnen niet reven. Dat is bij ons grootzeil naar beneden. En dat is niet leuk met harde vlagen. (Voor de nietzeilers: helemaal niet belangrijk).
Donkere wolken en veel wind. De golven kwamen over. Weer wat zeewater binnen door een luik dat niet helemaal gesloten was. Toen we in Ebeltoft aankwamen begon het hard te regenen. Wij hebben het nog droog kunnen houden. We hebben wel erg veel geluk, de buien komen bijna altijd als wij niet zeilen.
De Brandaan, een tweemaster uit Nederland kwam binnen (helemaal natgeregend) en naast ons liggen. Samen een borrel gedronken bij ons ’s avonds.

Donderdag 17 juli
Nog een dagje blijven liggen en het stadje bekeken. Weer een leuk plaatsje. Hebben met een soort speelgoedtreintje nog een rondritje gemaakt. De conducteur knipte ook echt de kaartjes af. Dat tochtje was niet goed voor je nieren. De straten zijn daar overal zo hobbelig (ze hebben zwerfstenen genoeg daar). Ook voor naaldhakken niet bevorderlijk; hebben we daar ook niet gezien.
‘s Middags op de Brandaan nog een borrel gedronken.

Vrijdag 18 juli
De weersvoorspellingen en stormwaarschuwingen zorgen er voor dat we niet echt opschieten. De wind is wel uit de goede richting, maar een beetje hard.
We zijn ’s morgens vertrokken naar Odden, een kleine 40 mijl. Was nog moeilijk uitvaren met dwarse wind. Prachtige zeildag, hier doen we ’t voor. Op vol tuig gevaren. Wel weer een stuk met onvoorspelbare, soms steile golven. Oppassen als je naar binnen gaat. Het was zo mooi dat ik eigenlijk doorwilde. Hebben we niet gedaan en gelukkig maar.
De Brandaan legde weer bij ons aan. Wij waren weer net voor de bui binnen en zij weer nat. Het is niet echt ‘kuipweer’ of kortebroekenweer de laatste tijd. We hebben ’t stadje niet bekeken. Ik weet trouwens vaak toch niet meer wat waar was. Elke 2 dagen een andere plaats is toch wel verwarrend. Daarom is dit dagboek ook wel fijn, kan ik ’t later nog een beetje thuisbrengen
Voor morgen hebben we 3 opties, afhankelijk van het weer onderweg.

Zaterdag 19 juli
Weer 40 mijl gevaren en liggen nu in Gilleleje (niet te onthouden!). Weer vol tuig, ging erg hard (wk 5-6). Onderweg marifooncontact gehad met de Brandaan: zij voeren nog een haventje verder en zijn dus weer nat geworden en wij zijn iedere keer voor de bui binnen.
De haven is zeer levendig: grote vissershaven naast ons, op het terrein verschillende restaurantjes, visrokerij en weer een mooie viswinkel.
De laatste aflevering van de Onedinline bekeken.

Zondag 20 juli
Bijna iedereen blijft in de haven want er zijn weer zware windstoten en storm aangekondigd. Nu schijnt het zonnetje en hadden we vanmorgen best weg gekund. Die zware wind zal morgen dus wel weer komen. Zijn weer door ’t stadje gewandeld en ’t wordt een beetje saai (vooral voor jullie), ze zijn allemaal leuk en kneuterig. De deuren van de oude huisjes zijn zo laag dat zelfs Lex moet bukken. Veel van die huisjes hebben ook kleine raampjes met bolling in het glas.
Om 2 uur begint het hard te waaien. Gelukkig maar, want anders vertrouw ik die weerberichten helemaal niet meer.
Morgen een kort tochtje van 15 mijl gepland (als dan die storm niet komt).

Maandag 21 juli
Nog steeds in Gilleleje. Wat boodschappen gedaan. We vertrekken morgen naar Helsingoer.

Dinsdag 22 juli
Helsingoer: tochtje met niet zoveel wind, wel weer een knobbelige zee en helemaal voor de wind. Onze boot stuurt toch al zo moeilijk, maar nu kon ik ‘m niet in de wind houden om het grootzeil te hijsen, dat heb ik dus gedaan in plaats van Lex. Was wel beetje spannend, vooral omdat de Genua al stond en die flapperde steeds in mijn gezicht. Bovendien op het dak met die golven is niet mijn favoriete bezigheid. De stuurautomaat kon het ook niet aan, die reageert te laat op die korte golven
Vlak voor de haven kregen we de Brandaan op de marifoon: Zij hadden 2 dagen hier gelegen en waren vertrokken naar het noorden, maar de rolreef ging kapot en toen moesten ze terug. Lex heeft hem het juiste bitje gegeven zodat het nu gemaakt is. Als Lex het niet bij zich heeft is er iets mis. Hij heeft dan ook meer dan de halve boot in gebruik voor zijn gereedschap en reserveonderdelen. Is al verschillende keren van pas gekomen.
Nu is het kuipweer! Lekker zonnetje. Naar de Brandaan is een grote Nederlandse platbodem komen liggen (zo’ n klassiek schip die je vaak op het IJsselmeer ziet).
De vrouw vist onderweg en had 26 makrelen gevangen. Hij maakte ze schoon en wij kregen ook en flink portie: wordt morgen verse makreel.

Woensdag 23 juli
We liggen nu naast een groot kasteel dat we vanmiddag gaan bezoeken. Naar Zweden kunnen we nu zwemmen zo dichtbij is dat. We gaan straks verder naar het zuiden en zullen Zweden ook nog een bezoekje brengen.

Tot de volgende keer en voor degenen die op vakantie gaan: hopelijk krijgen jullie mooi weer.

• 23 Juli 2008 - 12:01

Lekker:

Het lijkt me heerlijk zo lekker lang ondeweg te zijn. Goed om jullie berichtjes te lezen. Hou vol en geniet er met volle teugen van.

groetjes

Conrad en Petra

• 23 Juli 2008 - 13:26

Petra:

Heeeeee globetrotters!!!
    Wat een geweldige verhalen krijgen we steeds te lezen zeg, hartstikke leuk! Voor ons nog vijf weken en dan gaan we eindelijk met ons nieuwe bootje naar zeeland, ik kan haast niet wachten!!
    Veel plezier met oe kuntje op de Jannes!!!!
    Dikke kus!!!!!!

• 23 Juli 2008 - 13:35

Mary:

leuk om jullie avonturen te lezen volgende week zaterdag gaan we met linda en danny en donna naar duitsland. groetjes en nog veel plezier van ons. ad en mary

• 23 Juli 2008 - 18:34

Peer Gynt:

Gelukkig hebben jullie ook de storm overleefd. Wij hbben ook een week harde wind gehad en pas dinsdagochtend, 22/7 naar Dover gezeild met de Sophia van Gras en Marion. Afscheid genoemen van Jan, Bob,Willeke en Saskia. We liggen nu in Eastborn naast de Sophiana een dag motern en morgen met een oost 4 naar de Solent. Groetjes, Peter,Wilma Grad en Marion.

• 23 Juli 2008 - 21:29

Peter V. D. Broek:

Dat is nog eens wat anders dan in een simpele
    16m2 op de plas hier,hè
    Maria ! groeten ook aan
    Lex.

• 23 Juli 2008 - 23:37

Gilian:

Wat een mooie verhalen lees ik toch van jullie!
    Gelukkig hebben jullie meer doorzettignsvermogen dan pech en een goed gevoel voor avontuur.
    Jullie reizen worden ook steeds langer.
    ik heb zelf een leuk meisje leren kennen die erg van zeilen houdt, dus ik hoop dat ze me kan bijscholen opdat ik zelf ook eens het water op kan.

Veel geluk plezier en genieten

• 24 Juli 2008 - 07:05

Anaconda:

Hoi Peter (vd Broek)
    Hartstikke bedankt voor de extra foto's.

Groetjes en tot oktober
    Maria en Lex

• 24 Juli 2008 - 10:49

Peter En Margreet:

Hallo Lex en Maria,
    Toeval! We liggen weer in dezelfde haven als jullie in Helsingør, direct aan de stuurboord steiger waar je de haven invaart. Zullen we een borreltje koud zetten?
    groetjes

• 24 Juli 2008 - 15:58

Greetjejan:

ik zie dat niet wij alleen pech hebben gehad, maar je weet het he, alles komt goed, keep smiling,wij zijn ook niet erg opgeschoten, maar moet dat dan? als je het maar lekker hebt!groetjes greetje en jan,

• 24 Juli 2008 - 19:35

Hans & Anja:

hoi Maria & Lex,
    spannend he als zo'n keerkoppelingskabel in de haven breekt. Ja, waar zou die anders moeten breken. Hadden wij vorige week in Venezuela ook. Zelfde verhaal, ook nog eentje aan boord en een beetje knutselen en aanpassen en we kunnen weer jaren vooruit! Anja's ribben zijn weer bijna Oke, die van jou ook? Jongens geniet er van! Uit Bonaire, je weet wel waar de zon altijd schijnt........ Hans & Anja vd Fiddlesticks.

• 29 Juli 2008 - 07:32

WSD - WWB:

Heeeee maria!!

klinkt goed allemaal!!

Groetjes van je collega's!!