Van Middelfart naar Ballen - Reisverslag uit Ballen, Denemarken van Maria en Lex - WaarBenJij.nu Van Middelfart naar Ballen - Reisverslag uit Ballen, Denemarken van Maria en Lex - WaarBenJij.nu

Van Middelfart naar Ballen

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Maria en Lex

14 Juli 2008 | Denemarken, Ballen

Middelfart – Ballen

Maandag 7 juli (vervolg)
Hebben het stadje bezocht, rustieke vakwerkhuizen, heel mooie kerk. En… heel grote supermarkt. We eten vanavond zalm en grote garnalen.
Toen we terugliepen vanuit de stad overviel ons een zware stortbui. De goten kreunden en een rat kwam uit een overlopend riool gekropen. Ik liep aan de verkeerde kant van de straat (die liep af), moest tot m’n enkels door ’t water om naar de overkant te gaan.

Dinsdag 8 juli
Naar Juelsminde: klein dorpje met 200 inwoners, paar havens en een grote camping. Er werd ook een kermis opgebouwd.
Hier een geweldige viswinkel met een heel groot assortiment. Heb ik nog niet eerder in Denemarken gezien.
’s Avonds werd de vlag met veel ceremonie binnengehaald. Een meisje met een trompet in een kioskje en twee oudere mannen die de vlag opvouwden. De hele haven hing overigens vol vlaggen. Een Nederlander kwam ons vertelen dat het niet hoorde dat onze vlag hoger hing dan de Deense, maar bij een tweemaster hangt hij nu eenmaal zo.

Woensdag 9 juli
’s Avonds aan een steigertje bij een eilandje afgemeerd. Was weer een heerlijk idyllisch plekje. Er waren veel mosselen en we hebben een emmer geraapt en er lekker van gesmuld. Lex en Jan zijn de berg opgeklommen en hebben daar herten en wilde everzwijnen gezien.

Donderdag 10 juli
Teruggevaren naar Kolding, waar Jan zijn auto staat. Hij gaat morgen naar huis. Jan en ik zijn boodschappen gaan doen bij de Lidl met de auto. Hij zag daar een douchestoeltje en heeft daar met Lex een stuurstoel voor mij van gefabriceerd. Ik kon nooit over het dekhuis heen kijken en houd staan niet zo lang vol. Maar nu heb ik ‘de Jannes’, mijn stuurstoeltje. Hoe komt hij op ’t idee!! Is wel een vreemd gezicht, maar wel makkelijk. Natuurlijk alleen te gebruiken op de motor en als het rustig water is.

Vrijdag 11 juli
Jan verlaat ons om 5 uur ’s morgens. Hij heeft nog een hele rit voor de boeg. Was een fantastische week. We zullen ‘m missen. We hebben bijna de hele Onedin line op DVD gekeken afgelopen week. Ja, bootjes he?
Het is een regenachtige dag, we blijven maar een dagje liggen. Dan is het de bedoeling dat we verder naar ’t noorden gaan. ZW wind is ideaal. Jammer dat ’t weer een beetje wisselvallig is. Stortbuien afgewisseld met zon.
We liggen hier met 4 ferrocementen tweemasters naast elkaar. Heel bijzonder, vooral omdat ferro zo zeldzaam is. Naast ons ligt een man die in 1987 begonnen is met zijn boot te bouwen. Hij is nog lang niet klaar maar nu wonen ze er op. Heeft echt alles zelf gemaakt en veel handigheidjes verzonnen.

Zaterdag 12 juli
Juelsminde again! We wilden naar het eiland Samso (de o met een streepje zit niet op ’t toetsenbord). Zou zo’n 40 mijl zijn, maar het weer werd erg slecht, windkracht 6-7 met in buien vlagen van 8-9. Er stond geen prettige golfslag. Alles rammelde in de kastjes. Maar gelukkig stond alles vast en vloog er niks door de boot. Dus we hebben maar een tussenstop gemaakt. In de haven erg vol, verschillende moesten doorvaren of gaan ankeren.
Het is hier nu kermis: een combinatie van braderie, feesttenten met muziek en kermisattracties.
Morgen gaan we ’t nog eens proberen. Het schiet niet echt op zo. Maar het is ook wel lekker om alles zo rustig te kunnen doen.

Zondag 13 juli
Heel stabiel zeildagje gehad met zon, geen regen en mooi windje.
We liggen nu in Samso, in de haven Ballen (jaja). Heel klein oud vissersplaatsje, klein toeristisch dorpje nu.
We hebben in de straat een kastje gezien voor een huis waar vlooienmarktspullen in stonden met prijsjes er op. Als je iets wilde nam je ’t gewoon mee en stopte je ’t geld in een potje. Er is hier nog vertrouwen in de mensen.
Er werd hier net een gezonken zeilboot binnengesleept in de vissershaven. Een halve boot op z’n kant en stuk mast boven water. De zeilen en de vlaggetjes er nog op. Een grote platbodem (gelukkig heeft onze een diepe kiel). Je vraagt je dan altijd af wat er gebeurd is en hoe ’t met de bemanning is. De boot heeft misschien de wind van gisteren niet aangekund.
Ik heb trouwens nog nooit zo’n volle haven gezien dan hier. Er wordt maar steeds aan elkaar geknoopt. We liggen hier nu 10-12 dik. Er kan nog precies een bootje tussen twee rijen. Alles ligt nu dus ook vast. Wordt morgen weer een circus als er een weg wil.
Er liggen ook verschillende boten buiten voor anker die er niet meer bij konden.

Maandag 14 juli
Ja hoor. ’s Morgens om half 7 vertrokken de eerste boten al naast ons. Een lijn van ons lag op de kant en de 6 andere boten moesten naar de kant getrokken worden. Niemand wakker natuurlijk, dus hard werken voor Lex. Hij is wel een uur bezig geweest.
Even later kwam een klein rood katje bij ons aan boord. Die had ’s nachts bij de buurman geslapen. We hebben overal nagevraagd van wie hij was. We hadden al besloten om ‘m mee te nemen totdat een vrouw zei dat zij ‘m wel wilde. Die woont hier in de buurt. Anders hadden we hem meegenomen. Eigenlijk ook best wel jammer, we wilden al eten en een kattenbak gaan kopen, maar we proberen het later nog wel eens met een jong katje.
We vetrekken zo meteen naar een fjord met ankerplaats boven Samso. Moet heel erg mooi zijn daar.

• 14 Juli 2008 - 09:07

Tony (Mitzi):

Hi Maria & Lex

I left for home 09.15hrs Wednesday morning and had a long but
    uneventful passage taxi/train/aeroplane/coach/train getting home at
    22.00hrs.
    It was good to meet you both and Yan, I enjoyed our social evenings
    and voyages your pilot book saved us some time on the learning curve.
    Also your web site is interesting even though it's written in double
    Dutch, there are some good photographs of the Anaconda being built and
    finished off, indeed a strong ship.

Kind regards and good sailing

Tony Steer

• 14 Juli 2008 - 12:56

Ageeth:

Hai Lex en Maria,
    Wanneer staat de everzwijn op het menu (asterix(?L/J) en obelix(?J/L)) ! ;-)

Goede reis verder en hou je vast Maria op "de Jannes".

• 14 Juli 2008 - 19:59

Cjmdeleeuw@onsbraban:

Hallo Maria en Lex,
    Toch maar eens reageren nadat ik weer een paar reisverslagen heb gelezen. Ik geniet ervan. Prachtig ook de video's met het geluid van de zee; dat blijft trekken! Wat is dat genieten zeg: de parade, die heerlijke vis en ga zo maar door. Ik leer daarbij ook nog heel wat vakjargon van jou Maria.
    Nog een paar hele fijne maanden en mooi weer toegewenst. Ik blijf jullie volgen. Overzeese groetjes van Caroline de Leeuw.

• 15 Juli 2008 - 08:12

Femke (van Stefan):

Ha Maria & Lex! Super hoor om zo op de hoogte te blijven van alle perikelen. Leuk om de foto's te zien (je hebt nieuwe crocs Maria?) En Denemarken is zo'n mooi land, geweldig!!
    Geniet ervan. Hier gaat alles z'n gangetje, bietje saai weer voor juli, maar dat is NL nou eenmaal. Het huis staat ook nog steeds overeind en Cleo en Bram zijn vriendjes geworden met Stefan. tot over een paar maandjes weer!! groeten, Femke

• 15 Juli 2008 - 17:40

Hans En Maria V/d La:

Ha luitjes te gekken fotos.geniet van jullie schiterende reis .leuk jullie nog ontmoet te hebben in kiel. onze reis zit er helaas weer op tot op de viking gr Hans Henk Rob

• 15 Juli 2008 - 17:48

John Blankers:

Keep up the good job of writing your stories. Leuk om te lezen en te genieten. Ik mis jullie nog op de foto waar de vlag gestreken enof gehesen wordt. Aan de voet van de mast en salueren. Misschien bij een volgende gelegenheid.

• 19 Juli 2008 - 08:44

Cor:

weet je de weg nog terug?jullie kennede zal dat wel lukken je hebt er beiden veel pluzier in dus zeilen maar als je weer hier bend weet je niet hoe mooi
    maar nog niet aan denken hou doe wor cor

• 20 Juli 2008 - 08:19

Hanny En Jan:

goed te lezen dat jullie ook fijn onderweg zijn. Wij hebben al die eilanden in de jaren 90 bezocht en ook enorm van genoten. (zie onze site www.sy-cloudnine.nl) Wij hebben jullie breedte graad intussen weer achter ons en zijn afgezakt tot aan Dublin. Gaan vandaag verder het zuiden. Groeten, Cloud Nine.

• 20 Juli 2008 - 12:33

Erik En De Familie:

Hai mam,
    Klinkt allemaal erg leuk en avontuurlijk weer.
    Mooi stoeltje hoor, he wij hebben nog wel een jong katje voor je als je thuiskomt.