Van Scheveningen tot Borkum - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Maria en Lex - WaarBenJij.nu Van Scheveningen tot Borkum - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Maria en Lex - WaarBenJij.nu

Van Scheveningen tot Borkum

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Maria en Lex

10 Juni 2008 | Nederland, Amsterdam

Van Scheveningen tot Borkum

Maandag 02 juni
‘s Morgens zware mist in de haven Scheveningen. Hebben gewacht tot deze opgetrokken was en zijn toen uitgevaren richting IJmuiden. Het zicht was niet best, dus radar aan. We voeren weer eens tegen de wind in en de golfjes kwamen over het dekhuis. Luiken niet helemaal dicht, dus zeewater in het bed. Zeewater droogt wel op maar wanneer het maar een beetje vochtig wordt trekt het zout weer water aan.
Vlak voor de pier van IJmuiden kregen we weerkaatsende golven van de pieren en dat veroorzaakt een behoorlijke deining. En…. De motor slaat af! Lex naar beneden, ik sturen en hij doet ’t weer. Tot drie keer toe afgeslagen. Lucht in de leiding denken we door het varen door de golven. Het was erg spannend zo voor de pieren waar je tussendoor moet met een behoorlijke zeegang en je wordt onbestuurbaar zonder motor. We kregen ook niemand door op de marifoon. Ik denk dat ik wat witjes om m’n neus zag. Maar alles is dus weer goed gegaan. Verder nergens last van gehad, motortje loopt goed. Voor de sluis hebben we wel een uur gewacht. Wisseling van de wacht denk ik. Toen wij ons voor de 2e keer meldden ging-ie meteen open.
’s Nachts aangemeerd voorbij de sluis.

Dinsdag 03 juni
Door het Noordzeekanaal naar Amsterdam gevaren. Behoorlijk drukke scheepvaart met grote vrachtschepen. Beetje uitkijken geblazen.
Voorbij de Oranjesluizen wachtte Herman ons op. Herman is een vriend die daar met z’n vriendin Yscha op een woonboot woont. Wij hebben aangemeerd bij een vrachtschip van 80 meter. Die mensen stonden ons al op te wachten om de lijntjes op te vangen.
Samen gegeten en een heel gezellige avond gehad.

Woensdag 04 juni
Getankt bij een geinige boot die helemaal vol plantjes stond. Ik was eerst nog een beetje vrolijk want de diesel stond op € 1,20, maar dat viel tegen. Er was een afplakbandje onderop geplakt met 1,45 doorgestreept en nu € 1,50. Ze lieten de teller niet eens meer iedere keer bijstellen, de prijzen veranderden toch iedere 2 dagen. Wederom heel weinig wind en natuurlijk weer tegen op ’t IJsselmeer. We zijn naar Enkhuizen gevaren en hebben daar midden in de stad gelegen.

Donderdag 05 juni
Het IJsselmeer overgestoken naar Lemmer (wind op kop!!!) Die draait iedere keer naar de richting waar wij heen willen. Het zicht was weer zeer matig, heb veel met de radar geoefend en kaart gelezen.
In Sneek zijn we in een haven gaan liggen. Die was een beetje ondiep en we konden niet met de achterkant aan de kant. De masten stonden in de bomen. De havenmeester trok een meter van de prijs af omdat we niet helemaal aan de kant lagen. Erg aardige man die wel van een praatje hield.
We zijn het stadje in gegaan, maar het is een groot winkelcentrum (Kruidvatten, Bruna’s, Zeemannen etc.etc.) Heb er niks authentieks gezien. Misschien niet ver genoeg doorgelopen.

Vrijdag 06 juni
’s Morgens om half elf vertrokken (we hebben vakantie hè) vanuit Sneek en de ‘Staandemastroute’ op. Dat is een route dwars door Nederland waar alle bruggen open gaan wanneer je niet over zee wilt of kunt vanwege ‘t weer. In Amsterdam gaat dan ’s nachts om 2 uur de spoorbrug eenmaal open. Mis je die dan moet je 24 uur wachten.
Wij pikken die route pas op vanaf Lemmer naar Delfzijl omdat ik (nog) niet boven de wadden
naar Helgoland of het Kielerkanaal wil. Wij kunnen nergens uitwijken en moeten dan 110 mijl varen wat 20 uur kan betekenen. Heb ik nu nog geen zin in. Eerst maar eens rustig beginnen, zeker nadat de motor er een keer mee gestopt is en de stuurautomaat nog niet helemaal betrouwbaar op zeil.
Na Sneek kwam er een omleiding in de route: voor boten tot 1,90 diepgang. Nou ja, proberen maar, anders moesten we een dag terugvaren. Was verder geen probleem, ging allemaal net Erg veel alarm van de dieptemeter, maar die hebben we anders afgesteld zodat-ie niet meer zoveel herrie maakte.
Bij een brug moesten we € 1,10 betalen. Dan ‘gooit’ de brugwachter een vishengel met een klomp er aan uit. Die vang je dan en doet er het geld in.
Na de omleiding zijn we dwars door Leeuwarden gevaren. Ook weer bruggeld, maar nu een keer 6 euro voor alle bruggen. Je moet ’t maar gepast op zak hebben, want je kunt natuurlijk niet pinnen als je tussen de bootjes onder de brug doorvaart.
Op de Ee zijn we wel even vastgelopen. Maar de grond was erg zacht en we waren zo los. Deze rivier is toch wel erg ondiep en heel smal. Erg landelijk ook. Prachtige huizen en veel weilanden, erg mooi.
Het weer was erg zonnig en hartstikke warm.
Ik heb in de kuip een lat zitten schuren voor in de boekenkast die de boeken moet tegenhouden als we schuin gaan. We hebben een lijstje gemaakt van kleinigheidjes die we onder de vakantie kunnen doen.
Onze kajuit ziet er nu erg gezellig uit. Dubbele rijen boeken (+/- 100) en wel 80 DVD’s, We gaan ons (en elkaar hoop ik) niet vervelen.
’s Avonds aan de kade bij Burdaard tussen Leeuwarden en Dokkum, een heel klein gezellig dorp. We zijn nog een stukje gaan wandelen. Langs de waterkant zaten een man en een vrouw. Naast de vrouw een groot oranje spandoek met de tekst ‘Wij hebben er zin in!’. De man had voor zichzelf een doek gemaakt Ík niet!’Erg grappig, ze hadden er zelf ook lol in. (zie foto)

Zaterdag 07 juni
Op de Dokkumer Ee zijn we goed vastgelopen; ik stond aan het roer. Hoorde het alarm piepen links, stuur naar rechts, weer piep en toen zaten we vast. Twee boten hebben geprobeerd ons vlot te trekken, maar de lijnen knapten en de boten waren niet sterk genoeg. Met een sterkere lijn, sterkere boot en een kapitein die het niet opgaf zijn we losgekomen. Hebben even een flesje wijn over de railing gegeven.
Het is wederom prachtig weer (geen wind, maar hier kunnen we toch niet zeilen).
Om half 6 dreigde een zware onweersbui en we zijn snel aan de kade van Zoutkamp afgemeerd. Net op tijd.

Zondag 08 juni
Van Zoutkamp midden door Groningen gevaren. De bruggen draaien op zondag maar een paar keer en zo zijn we om 4 uur in konvooi door de stad gevaren. Ongeveer 10 bruggen die heel snel opengingen. Het stuk dat wij gezien hebben ligt helemaal vol woonboten, zag er heel gezellig uit.
We konden Delfzijl niet halen omdat halverwege de bruggen niet meer opengingen, stoppen om 7 uur op zondag. Aan een wachtsteiger gaan liggen wat betekent dat we ’s morgens met de eerste opening erbij moeten zijn (6 uur!). Samen met de Duyffken, mensen waarmee me vanaf Zoutkamp samen opgevaren zijn.

Maandag 09 juni
Om 6 uur door de brug gegaan naar Delfzijl. Daar even getankt en nog een paar boodschappen gedaan. Toen op naar Borkum (Duits Waddeneiland)de zee op. De Duyffken is direct naar Norderney gegaan, maar daar konden wij niet door vanwege onze diepgang. We zullen ze waarschijnlijk nog wel tegenkomen.
In Borkum zijn 2 havens, een heel erg verwaarloosde, maar die is te ondiep voor ons en de andere is en oude marinehaven waar nog aan een hoog ponton passanten kunnen liggen. De haven wordt gerund door een heel artistiek stel uit Zuid Limburg. Zij is kunstenares. Heel gemoedelijk.
Boemeltreintje genomen naar de stad Borkum. Erg toeristisch, veel hotels, groot Scheveningengehalte.
Morgen gaan we naar Norderney, hoe laat weten we nog niet want dat is altijd uitrekenen: (stroom, vloed, wind, geschatte tijd van aankomst etc.) de achterbuurman zegt half 11, de havenmeester 9 uur, nu gaan de buurman en wij het nog uitrekenen en dan gaan we waarschijnlijk op de tijd die wij uitgerekend hebben.

• 10 Juni 2008 - 07:41

Erik.:

Nou hier dan eindelijk een berichtje van mij (Erik dus)
    begint al echt ergens op te lijken he Columbus ziet er allemaal erg leuk en avontuurlijk uit krijg gewoon zin om te reizen. veel plezier en veel leuke avonturen toegewenst en je leest nog van me.
    Groeten Erik en gezin.

• 10 Juni 2008 - 08:18

Jan:

Hoi Lex en Maria,

Lees goed de almanak, want als je vanuit zee het eiland Norderney wilt aanlopen moet je over een bank. Er zijn daarvoor 2 mogelijkheden De naam van de doorgangen ben ik vergeten, maar het effect ervan niet. Ik ben 15 jaar geleden plat gegaan daar, door een breker in de kuip. Het waaide toen 5 bft noorderlijke wind en ik had niet verwacht dat de golven zo hoog zouden opstuwen. Het jaar daarop heb ik gekozen om direct Helgoland aan te lopen, want die haven is altijd bereikbaar met alle weersomstandigheden. Daarna zorg je dat je met laagwater bij de boei Elbe 1 bent. Dan spoel je zo naar binnen naar Cuxhaven of verder.

• 10 Juni 2008 - 09:09

Bauke:

Leuk verslag, wij hebben die route ook een aantal keren gevaren met de anaconda, minder problemen gehad met vast zitten. In Birdaard wonen oude zeilvrienden van ons, die ook een ferrocement (schoener) hebben gehad en waar we vele keren met hun samen naar Emgeland zijn gevaren.
    Goede reis verder!

Ank en Bauk

• 10 Juni 2008 - 11:32

Doré, Anna, Fréderiq:

Hee, dit klinkt allemaal heel erg leuk. Nederland op zijn best gezien en nu nog verder. Wij blijven jullie volgen op de pc. groetjes van ons

• 10 Juni 2008 - 14:45

Jos:

Hallo Lex en Maria,
    hierbij wat de pilot over norderny zegt;Aanloop: Komende vanuit zee via de meest voor de hand liggende noordelijke geul (Dove Tief) of bij rustig weer via de westelijke geul (Sluchter), is Norderney bij HW goed aan te lopen. Zeegat van Norderney heeft minimum diepte bij LW van ongeveer 2m. Bij meer dan Bf.4 uit noordelijke richtingen, wordt toegang tot haven veeleisend. Vanaf Bf 6 niet eens meer proberen.
    Maar wetende dat Lex dit allemaal weet ,misschien toch leuk over helgoland.
    Ja ook voor Maria want tax free storen OOK DIESEL.

• 11 Juni 2008 - 12:29

Ageeth:

Hai Lex en Maria, jullie laten mij wel schrikken "MOTOR slaat af".;-)

groetjes 't Boegbeeld

• 11 Juni 2008 - 18:07

Jan En Ilona:

Gaaf verslag, leuke foto's. Wij zijn vorig jaar via onderzijde Borkum naar Norderney gegaan (route Duyffken), ging ook prima. Veel plezier, mooi weer, goede wind en nu geen stukken meer !

Groeten uit Gestel.

p.s. op onze site staan nog wel wat tips voor denemarken.

• 12 Juni 2008 - 13:39

Linda:

Mooi foto van de mist op scheveningen, voel dan toch wat verwantschap met mijn opaatje!!
    Fijn om te lezen dat alles goed gaat en ook dat jullie het zo leuk en gezellig hebben. En met alle verhalen voelt het toch alsof jullie niet echt weg zijn. Ik kom snel weer terug om jullie reis te vervolgen
    liefs

• 12 Juni 2008 - 19:30

Jan En Hanny:

Hallo Lex en Maria, die depressie boven Scandinavie waar jullie naar op weg zijn, zit ons behoorlijk dwars. Alleen maar noorden wind hier op de Engelse kust. Hopelijk wordt het morgen iets rustiger en kunnen we weer verder. goede vaart verder naar dat mooie land Denemarken of Zweden. Groeten Hanny en Jan ab Cloud Nine. (www.sy-cloudnine.nl)

• 14 Juni 2008 - 15:07

Peter En Margreet:

Hallo Lex en Maria,
    Hoe was de tocht naar Helgoland? Vannochtend vertrok er weer een hele groep; waarschijnlijk ook in die richting. Peter en ik denken erover om dinsdag verder te gaan richting Cuxhaven. Het was inderdaad gezellig; misschien komen we jullie nog tegen in Denemarken.
    groetjes,
    Peter en Margreet

• 19 Juni 2008 - 20:21

Paula En Gijs:

Hoi Lex en Maria,

Supergaaf jullie foto's en verslag! We kijken uit naar het volgende.
    Zitten jullie al in Helgoland?
    Veel zeilplezier,
    groetjes