Hoe het begon - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Maria en Lex - WaarBenJij.nu Hoe het begon - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Maria en Lex - WaarBenJij.nu

Hoe het begon

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Maria en Lex

03 Februari 2008 | Nederland, Amsterdam

Wij waren in 2002 op botenjacht. We zochten een groter schip om 'later' langere reizen mee te maken. Op botenmarkt stond een foto van de Anaconda. We werden er meteen verliefd op. De eerste bezichtiging viel wat tegen, er moest erg veel gebeuren aan de boot. Op iedere haven gingen we boten kijken, maar uiteindelijk kwamen we toch weer bij de Anaconda terecht. Het is een schip van ferrocement (beton) en dat is niet echt bekend in Nederland. De boot is in 1978 op een Duitse werf gebouwd.
In juni 2002 hebben we de boot gekocht en in juli hadden we 5 weken vakantie. In de tweede week ging de waterpomp kapot en hebben we 5 weken in de haven in Colijnsplaat gelegen, op een onderdeel wachtend dat uit Engeland moest komen. Dat was onze eerste vakantie. Was toch nog geslaagd al hebben we niet veel gevaren. We hebben 't erg gezellig gehad in de haven en ervaren dat we 't samen erg goed kunnen vinden op zo'n kleine ruimte.
In het najaar hebben we de masten er af gehaald en zijn we naar onze haven 'de Viking'in Den Bosch gevaren. Daar zijn we begonnen met breekwerkzaamheden. De kuip werd er helemaal uitgebroken. Door kortsluiting is er maanden later een brand ontstaan. We stonden toen voor de keuze een andere boot te kopen of de Anaconda te redden van het botenkerkhof. We hebben toen besloten 't met de verbouwing grondig aan te pakken. De boot is naar Moverbo in Waalwijk gesleept en daar helemaal opnieuw opgebouwd. De werf was van Hans Mombers, een vriend van ons die nu, samen met Anja op wereldreis is. Hans kwam voordat de brand had huisgehouden minstens een keer in de week langs om samen met ons ideeën uit te wisselen hoe de boot zou moeten worden. We hebben ook heel gezellig samen aan onze boten gewerkt.
Dat een boot bouwen zoveel werk, tijd en geld kost heb ik me nooit gerealiseerd. Of we er dan aan begonnen zou zijn? Nu we zover zijn zijn we echter erg trots en blij met 'onze' Anaconda. Het is nu echt onze boot. Ieder onderdeeltje hebben we zelf geschuurd, gelakt en onder handen gehad. Veel mensen die een boot kopen hebben jaren nodig voordat ze hun boot helemaal kennen We kennen onze boot nu van binnen en van buiten.