Van Falmouth naar Portsmouth - Reisverslag uit Plymouth, Verenigd Koninkrijk van Maria en Lex - WaarBenJij.nu Van Falmouth naar Portsmouth - Reisverslag uit Plymouth, Verenigd Koninkrijk van Maria en Lex - WaarBenJij.nu

Van Falmouth naar Portsmouth

Door: Maria

Blijf op de hoogte en volg Maria en Lex

14 Augustus 2014 | Verenigd Koninkrijk, Plymouth

Dinsdag 05 augustus

’s Morgens losgegooid. Nog even langs de boot van Tony en Leonie gevaren maar er was niemand thuis.
Het was een vervelend tochtje met erg veel swell. De boot schommelde alle kanten op. Ik heb voornamelijk plat gelegen. Was erg katterig. We hebben wel dolfijnen naast de boot gehad! Ze zijn nog een tijdje met ons opgezwommen. Aan allebei de kanten van de boot sprongen ze uit ’t water. Daar word je toch altijd vrolijk van.
We zijn in de baai voor Plymouth op anker gegaan. Was prachtig weer, wel veel schommelen. De swell kwam in de baai.
Lex en ik hebben volgens de GPS nu samen 10.000 zeemijl gevaren.

Woensdag 06 augustus

Het heeft hard geregend vannacht. Lex heeft op de bank geslapen vanwege het schommelen. Overdag was het gelukkig droog. Het water werd rustiger en ’t zonnetje kwam door. Er liggen veel boten hier voor anker naast ons.
Paddleboarding: Een hele club mensen kwam voorbij, roeiend met één peddel, staande op een plank. Heel knap om het evenwicht te bewaren. Is blijkbaar een nieuwe sport hier. We hebben het al eerder gezien in Falmouth.

Donderdag 07 augustus

Nog steeds voor anker in de baai. Lekker genieten in de zon met een prachtig uitzicht. Bootjes kijken, zeilwedstrijd en boekje lezen op onze e-readers. Lex is een boek van 1200 bladzijden aan het lezen. Is met de e-reader niet zo zwaar.
We hebben een plek in de binnenhaven besproken. Er werd zwaar weer voorspeld. Een staartje van de orkaan Bertha zou storm brengen met hoge golven. Nou ja, we hoeven nog niet terug, dus wachten op beter weer.

Vrijdag 08 augustus

Om 12 uur anker op. Eerst een mooi tochtje over de rivier voordat we in de haven aanlegden. Midden in de stad. De best beschermde haven achter een sluis. Hier heb je geen last van de aangekondigde golven. Het werd erg druk met vluchtelingen die het einde van het zware weer afwachten.
Was nog mooi weer. Wandeling naar de stad en wat boodschappen gedaan.
Er is hier betaald internet maar het lukt ons niet om te betalen. Wel gratis WIFI voor het havenkantoor.

Zaterdag 09 augustus

Nog steeds prachtig weer! Zijn langs de kust gewandeld. Heel mooi en ook levendig. Veel rotsen. Er staan gebouwen langs de kust die doen denken aan het begin van de vorige eeuw. Is ook een zwembad gebouwd aan de kant van de baai.
We komen ook nog op een festival terecht in het park. Daar zie je niks van beveiliging, de sfeer is heel gemoedelijk.
Hebben de beste hamburgers ooit gegeten bij een grote tent. Langs het water. Het eten is hier best goedkoop. Alleen de pond is nu zo duur. Vraag in de winkels extra cash of ga bij een officiële bank tanken. Bij de andere pinautomaten betaal je 1,37 terwijl de koers 1,25 is.

Zondag 10 augustus

´s Nachts zware buien. Overdag weer zon. De storm is nu opgestoken. In de haven merk je er niet veel van dat er op zee windkracht 8 staat. Hier meten we windkracht 6. Bij de baai staat er wel een stevige bries.
Op de radio horen we dat er weer flinke wateroverlast is op het land, de combinatie van hoge golven, springtij en zware buien, daarbij is er ook ´dijkbewaking´ingesteld voor deze kust. We hebben weer voor 2 nachten bijbetaald en hebben nu 4 stempels op onze kaart. De 7e nacht is gratis. Op dinsdag zijn hier de Nationale kampioenschappen vuurwerk. Daar willen we bij zijn! Bovendien is het nog veel te onrustig op zee met krachtje 8 in vlagen. Iedereen blijft nog liggen. De hele haven ligt nu helemaal vol.
Met de WIFI versterker en de router kunnen we het havenkantoor nu ontvangen.

Maandag 11 augustus

Weer door de stad gewandeld. Erg mooi centrum met veel groen. Ben nog in een charityshop geweest. Fantastisch avondjurken voor 20 pond en heel mooie kleding. 30 jaar jonger, een paar maatjes minder en ik was bezweken. Leek wel een dure modezaak. Alleen een stuk goedkoper.

Dinsdag 12 augustus

We moeten verkassen want de eigenaar van onze plek komt morgen terug. We krijgen een betere plaats tegenover het kantoor.
Vuurwerk en kermis langs de baai. Er zijn ook leuke bands maar ik wil een mooi plaatsje waar we het vuurwerk kunnen zien dus daar wachten we anderhalf uur. De muziek kunnen we hier ook horen. Er komen steeds meer boten op het water, er zit veel volk op de heuvels en op de rotsen langs het water. Ook hebben mensen zich geïnstalleerd op stoelen langs de kant. Was helemaal niet nodig zo lang te wachten op onze plek. Er was plaats genoeg. Tienduizenden mensen vinden daar een goede plaats.
Het vuurwerk was prachtig. De knallen werden weerkaatst door de bergen. Een hels kabaal. Er waren die avond 3 shows. In totaal over de 6 shows wordt 4.000 kilo kruit verschoten. Voor 200.000 pond aan geld de lucht in!

Woensdag 13 augustus

´s Middags naar de kermis gewandeld. Het weer was wisselend bewolkt. Was erg rustig daar. In onze haven was een feestje omdat er een 92 voet Princess motorboot werd opgeleverd an de eigenaar.De werf van deze boten is in Plymouth.

´s Avonds weer vuurwerk. Nu zijn we veel later vetrokken, toch plaats genoeg. Weer 3 shows. De 1e had problemen en startte niet op. 3 magere pijltjes en het was afgelopen. Gelukkig kregen we nog 2 shows. Hierna ging er veel volk weg. Na een half uur begon show 1 toch nog onverwacht en was het compleet. Daarna zijn we terug naar de boot geschuifeld.

Donderdag 14 augustus

Voorspeld wisselend bewolkt met hier en daar zware buien. Nou die buien vallen allemaal hier. Het komt met bakken uit te hemel. Ik zal maar weer een brood bakken want van boodschappen doen komt voorlopig niks. De bellen op het water door de grote druppels. Voor morgen ook nog regen voorspeld, maar we vertrekken toch. We hebben hier in Plymouth alweer een week gelegen.

• 14 Augustus 2014 - 16:50

Pijnenburg:

Nog veel vaarplezier ⛵️

• 14 Augustus 2014 - 19:38

Jeanne Van Hout:

Hoi maria en lex,
    Als de dolfijnen met je mee zwemmen, lijkt me prachtig om te zien. Prachtig zo'n mooi vuurwerk. Ik hoop met jullie op beter weer. Nog wat zomerweer zou niet verkeerd zijn. Wacht ik ook op want ik heb volgende week vakantie en ben dan in zeeland. geniet nog van het varen. xxxJeanne

• 15 Augustus 2014 - 01:06

Steven U:

Hoi Lex en Maria,

Mooie verhalen en leuk dat jullie dat bijhouden.
    Veel plezier samen!

• 15 Augustus 2014 - 09:03

Luz:

Leuk om te lezen. succes met het slechte weer! Liefs luz

• 18 Augustus 2014 - 22:27

Hans En Maria:

Hallo Maria en Lex. leuk weer om jullie avonturen te lezen. En je moet maar denken na regen komt zonneschijn!!! een hele mooie reis nog en de groeten uit de viking!

• 19 Augustus 2014 - 22:37

Kapt Ron:

Life is better on flipflops,

Geniet en blijf gezond.

Gr. Uit Zeeland ((vakantie)