Van Salcombe naar Falmouth - Reisverslag uit Falmouth, Verenigd Koninkrijk van Maria en Lex - WaarBenJij.nu Van Salcombe naar Falmouth - Reisverslag uit Falmouth, Verenigd Koninkrijk van Maria en Lex - WaarBenJij.nu

Van Salcombe naar Falmouth

Door: Maria

Blijf op de hoogte en volg Maria en Lex

04 Augustus 2014 | Verenigd Koninkrijk, Falmouth

Dinsdag 22 juli

Lex heeft vanmorgen een heel grote zeehond gezien naast de boot, te laat om een foto te maken.
Weer naar et stadje gegaan, helemaal naar boven gewandeld. Wat een geklim! Lijkt me niet leuk hier te wonen. Vooral niet als je wat slechter ter been wordt. Je kunt vaak niet eens je auto bij je huis parkeren. De paadjes zijn smal, veel trappen voor de huizen. Er is alleen een supermarkt in Kingsbridge, niet in Salcombe.

Woensdag 23 juli

Zijn een eindje gaan varen met de bijboot. De rivier op om te kijken of er leuke ankerplekken zijn. Het is ontzettend druk met boten. Er lag bijna niks voor anker, allemaal aan boeien. Wel onze buurman uit Brixham met z’n ophaalbare kiel. We kregen nog een mailtje van hem dat het blok van Lex het prima deed en dat alles gerepareerd was.
Nu liggen we mooier. We wilden toch naar Kingsbridge (stad aan het einde van de rivier), was een beetje te ver met de dinghy dus hebben we de ferry genomen. Die gaat soms maar eenmaal per dag vanwege het tij. Nu konden we om 13.20 uur mee en moesten alweer de ferry om 15.30 terug nemen. Daarna voer er niks meer. De 1e keer moest hij ons een eind voor de stad afzetten (water nog te laag), ophalen kon in de stad. Het was prachtig weer zo’n 25 graden en zon. De natuur is prachtig, we hebben genoten.
Kingsbridge is toch wel een behoorlijk stadje met een (alweer omhooglopende) winkelstraat. Hier is wel een grote supermarkt. Er was ook een grote kermis.
Terug op onze boot kregen we buren. Zijn nemen het hele uitzicht weg, jammer. Morgen gaan we naar Fowey (spreek uit Foi).

Donderdag 24 juli

Mooi weer voorspeld op de radio maar het is donker en miezerig. We wachten nog ’n dagje. Even later barsten de buien los. Bijboot ligt al op het dek, alles was klaar voor vertrek. ’s Middags schijnt de zon.

Vrijdag 25 juli

De zon schijnt, we vertrekken om 09.00 uur naar het westen. De route uitgezet naar Fowey, 40 mijl. De windrichting was goed en als er ook wind kwam zouden we helemaal gelukkig zijn. Met zeilen is het niet veel geworden. Hebben maar een paar uur de lappen er op gehad. De accu’s zijn nu in ieder geval weer vol. Elektriciteit kunnen we wel gebruiken, we liggen u steeds aan boeien en de zonnecellen en windmolen leveren niet genoeg op. We hebben de laatste weken maar een keer walstroom gehad. Om 16.00 uur pikten we een boei op in Fowey, op de weer wonderschone rivier de Foy. Uitzicht weer fantastisch!

Zaterdag 26 juli

De koelkast staat op -9 graden en stopt niet meer en heeft een groot deel van de accu’s leeggetrokken.. Ontdooien dus. Gelukkig zit er op ’t moment niet veel bederfelijke waar in. Kan nu ook de kipfilet uit het vriesvak halen, die was totaal dichtgevroren.
Lekker in het zonnetje gezeten met ’n boekje en rondkijken naar zeilwedstrijdjes. Die kleine bootjes hebben niet veel wind nodig.
Later legt nog een grote Bavaria naast ons aan. De boei oppikken was een probleem voor hen. Een jongen zal er wel blauwe plekken van overhouden. Hebben hen onze boeienvanger laten zien. Die gaan zij ook bestellen. Leuk volk.

Zondag 27 juli

Weer was iets minder, temperatuur goed, beetje grauw. Luie dag. Hebben vandaag de kip gegeten die bevrijd was uit de koelkast.
Maandag 28 juli
Met de watertaxi naar de kant. Rondgewandeld in de stad. Weer geen normale supermarkt. Morgen naar Falmouth.

Dinsdag 29 juli

We hebben gezeild!!!!!! Zelfs de hele route van 23 mijl. Mooi windje uit (bijna) de goede richting. We haalden zelfs andere boten in. Om 2 uur aangelegd bij een oud omgebouwd vissersschip aan de steiger. Moet nog erg veel aan gebeuren. Jong stel met kinderen. Gezellig gekletst. Zij bleven maar een paar uur voor stroom en water. Om in havens te liggen hadden ze geen geld. Zelfs geen geld voor diesel. Zijn de haven binnengezeild. Hij heeft ons nog een oude kaart gegeven van de Fal en mooie gratis ankerplekjes aangewezen. Hier betaal je in de havens ook voor ankeren. Dan mag je ook je boot niet langer dan 2 uur onbeheerd achterlaten.
Vind ’t toch wel lekker weer aan een steiger te liggen. Boeien zijn ook leuk maar je bent wel geïsoleerd. Bovendien, gewoon naar de kant kunnen lopen, water en elektriciteit heeft ook z’n voordelen. Het is hier een gezellige drukte. En wie komt er langs bij onze boot! Tony Steer. Zijn we een week mee opgevaren in Denemarken in 2008. In 2009 kwam hij ons ook tegemoet op de steiger in Yarmouth. Lijkt wel of we ‘m achtervolgen.
Woensdag 30 juli
Boodschappen en ’s avonds gegeten op een terras langs de haven. Hebben we in 2009 ook een paar maal gegeten. Goed voer en voor de prijs je kunt er zelf bijna niet voor koken.
Er lag ook een catamaran voor ons. Nederlanders. Kwamen net terug van de Azoren. Was geen leuk tochtje. Lange tijd geen wind en dan erg veel met hoge golven. Ik benijdde ze niet.

Donderdag 31 juli

Lex gaat sleutelen onder in de bakskist. Het hydraulisch stuursysteem lekt olie en hij wil zo beslist niet gaan varen. Je verliest dan druk op het roer en wordt de boot onbestuurbaar. Hij heeft cilinder er uitgehaald. Die lekte olie. Probleem! Monteur gebeld. Die zou het onderdeel bij de havenmeester op gaan halen. Als hij onderdelen moest bestellen zou het natuurlijk volgende week worden.
Nu hadden wij al voor 2 nachten betaald en het zou waarschijnlijk dus wel een week worden. Dan krijg je korting. Dat moet je echter meteen bij aankomst regelen, later is niet mogelijk. Ben naar het grote havenkantoor gegaan, heb al m’n charmes in de strijd gegooid en kreeg alsnog die korting.

Vrijdag 01 augustus

De monteur belde vanmorgen. Met de cilinder is nu niks mis meer, hij heeft hem helemaal gereinigd en een nacht onder druk laten staan. Vandaag kunnen we ‘m ophalen bij het havenkantoortje. Valt dus gelukkig mee. Een nieuwe cilinder zou een zwaar gat in ons budget geslagen hebben. Als hij straks terugkomt gaat lex hem monteren en het systeem weer vullen met hydraulische olie en dan natuurlijk testen op lekkage. Nu blijven we hier dus tot volgende week dinsdag. Is geen straf. Er is hier genoeg te zien in de buurt Nu is het weer kil en met stevige buien, dus we blijven even binnen.
Heeft heel de dag zwaar geregend.
Zaterdag 02 augustus
Lex heeft de cilinder weer ingebouwd, olie ververst en de leidingen ontlucht. Alles schijnt nu weer in orde te zijn.
Half 2: De Mss. Jones wordt binnengesleept!!!!! Hebben lucht in de bradstofleiding en de motor is ermee gestopt. Ze zijn met Engelse vrienden onderweg. Is gelukkig geen grote pech.
Hebben nog een borrel gepakt op hun boot samen met de buren en wat bijgekletst.
’s Avonds zijn Tony Steer en Leonie op visite in hun bijbootje. Ze hebben voor de hele maand augustus een boei gehuurd in de haven. In de kuip een paar glaasjes gedronken. De hele dag feest hier. Ze stelden voor ons morgen op te komen halen en een eindje mee te varen naar een leuk dorpje lans de rivier. Ze zouden daar ook de lekkerste pasteitjes hebben. Oké, doen we.

Zondag 03 augustus

Tony en Leonie komen ons ophalen met hun boot. We hebben gezeild naar St. Mawes. Stond een mooi windje. Zijn daar voor anker gegaan en de wedstrijdbootjes voeren weer vlak langs ons. We gingen met de dinghy naar de kant. Tony bracht mij eerst. Had een natte kont toen we de boot op het strand trokken.
Onderweg kwamen we een bootje tegen van de jachthaven die wat wedstrijdzeilers op ging halen. Gevraagd of die Leonie en Lex ook op konden pikken. De zaak met de lekkere pasteitjes was gesloten. Hebben toen wat genuttigd in het clubhuis van de jachthaven. Nog wat rondgekeken in het stadje, erg mooi. Met z’n vieren terug in het rubberbootje. M’n kont was net droog, nu opnieuw overal nat van de golfjes. Wel erg leuk allemaal. Na wat drinken op hun boot en een soort van cake met aardbeien en dikke room teruggevaren naar onze boot.
De buurman Jip is nog even op visite geweest. Hij heeft een sabbatical en vaart solo. Zijn vrouw stapt af en toe op. Hij kende ook nog mensen van de Engelandtocht.

Maandag 04 augustus

Internet is een crime hier! In de haven kunnen we niks ontvangen en in de kroeg aan de kant is-ie te zwak. Ook de telefoon valt regelmatig weg. Ze willen nu hier de infrastructuur verbeteren.
Naast ons ligt nu een boot met een jong stel met een baby en een meisje van 2. Zij hebben hun baan opgezegd, huis verkocht en gaan de wereld rond.
We hebben net ook pascontrole gehad (voor de 1e keer in Engeland). We kregen een foldertje van de douane om op te lette bij verdachte zaken zoals het filmen van militaire objecten, bruggen, elektriciteitscentrales etc. (er ligt hier een groot militair schip in de haven waar ik foto’s van gemaakt heb!). Of wij hen dan willen waarschuwen. Lijkt me redelijk paranoia.
In principe is het onze laatste dag hier in Falmouth, maar het is hier zo leuk……

Volgende keer meer. Reacties op de site vinden we erg leuk.

• 04 Augustus 2014 - 17:10

Johan:

Leuk verhaal weer,ga zo door

• 04 Augustus 2014 - 19:32

Doré:

Oh het lag niet aan jullie dat we zo lang niets hoorden. Gelukkig maar! Cornwall is prachtig. Als jullie aan de noordkust komen, zeker naar St Ives gaan. Maar weet niet of je om Land's End heen komt met een zeilboot.

• 04 Augustus 2014 - 21:55

Jeanne Van Hout:

Hoi maria enn lex,
    leuk om te lezen dat jullie het leuk hebben. Je kan goed schrijven Maria. Geniet nog van de komende tijd en het mooie weer.

• 05 Augustus 2014 - 11:09

Bauk En Ank Koudenburg:

Dit roept voor ons weer vele herinneringen op. Wij zijn ruim een week in Falmouth geweest, zeil vrienden van onze oudste zoon woonden daar. Na Falmouth zijn wij naar de Helford river gevaren, veel gewandeld, een heel mooie omgeving. In die tijd was er nog geen internet en ook hadden we geen PC,
    maar gelukkig hebben we nog wel foto,s.
    Varen is er or ons niet meer bij, we fietsen zo veel mogelijk, op onze E-Bikes! De leeftijd gaat mee tellen, Ank is bijna 80 en ik hoop over een maandjes 84 te worden.
    Wij wensen jullie nog veel zeilplezier en een goede vaart, Als jullie naar Bretagne gaan, dan moet je beslist naar Vannes gaan, daar hebben wij overwinterd.
    Nogmaals onze groeten,
    Bauk en Ank

• 11 Augustus 2014 - 22:59

Linda Melchers:

Volgens mij hebben jullie een fantastische reis..heerlijk dat jullie zo genieten! We missen jullie wel hoor..snel weer eens bellen! Volgende keer camera bij de hand voor al het wildlife!! Veel liefs xx