Van Dinteloord naar Oostende - Reisverslag uit Oostende, België van Maria en Lex - WaarBenJij.nu Van Dinteloord naar Oostende - Reisverslag uit Oostende, België van Maria en Lex - WaarBenJij.nu

Van Dinteloord naar Oostende

Blijf op de hoogte en volg Maria en Lex

16 Juni 2014 | België, Oostende

Van Dinteloord naar Oostende

Dinsdag 27 mei

Ron brengt ons naar Dinteloord waar de boot op ons wacht, weer fier met de masten omhoog. Ziet er weer uit als een zeilboot.
We hadden vrijdag willen vertrekken maar Bram, onze zwarte kat van 19 jaar, werd ziek. We hebben hem in moeten laten slapen. Dat heeft ons erg aangegrepen dus zijn we wat langer thuisgebleven.

Woensdag 28 mei

Geen mooi weer, regen. Zijn nog niet uitgevaren. Beetje gepoetst en geklooid op de boot.

Donderdag 29 mei

Vetrokken en ’s middags aan een boei gaan liggen bij St. Annaland. We hadden net de laatste te pakken. Het was erg druk op het water met het Pinksterweekend. Alle boten weer van stal. We voelen weer dat we op een boot zitten, schommelt lekker.

Vrijdag 30 mei

We liggen hier zo lekker en hebben geen zin om te varen. Het is ook een mooi uitzicht met het water dat stijgt en daalt. En iedere keer draait de boot met de stroom om zodat het uitzicht verandert.

Zaterdag 31 mei

Losgegooid en naar het Veerse meer gevaren. Aangemeerd aan een steiger. Een Duitser ving onze lijnen. Hij ligt het hele zomerseizoen in Zeeland met een kleine boot. Fiets op het dek, zonnecellen, windmolen. Zo komt hij de zomer wel door.
Friet en vis gaan eten en even naar het strand en de zee gekeken.

Zondag 1 juni

In Middelburg wilden we tanken maar ze waren gesloten. Hebben ’s nachts aan de wachtsteiger gelegen. Tot nu toe overal gratis! Nog even de stad ingegaan. Prachtig weer en Middelburg blijft mooi.

Maandag 2 juni

Door het Kanaal van Walcheren naar Vlissingen met de blauwe golf mee. Die gaat 3 keer per dag en dan openen alle bruggen snel om het konvooi door te laten. Ben je er met een uur doorheen. Daar hebben we wel eens 4 uur over gedaan. Heb toen een hele zak garnalen kunnen pellen voordat we er doorheen waren.
Zijn naar de buitenhaven gegaan. Moesten nog een kwartiertje wachten bij de brug omdat het water nog niet hoog genoeg was bij de drempel. Onze diepgang van 2,1 meter. Is toch vaak een probleem.
In de haven zagen we de Fiddlesticks liggen, de oude boot van Hans en Anja (vrienden van ons). Zij hebben haar verleden jaar verkocht voordat ze met een grote camper Zuid-Amerika gingen verkennen. De boot lag tegelijkertijd met ons in de werf van Hans dus is ons welbekend. Gezellig met de nieuwe eigenaren staan kletsen.
Boodschapjes gedaan in de stad. Prachtig weer.

Dinsdag 3 juni

Om 8 uur door de brug naar Oostende. Stond te weinig wind om te zeilen. Grauw weer. Dus op de motor. We kregen net een stortbui over ons heen toen we aanlegden. Even droog en toen begon het weer te stortregenen. Zijn shag gaan kopen, in Belgie goedkoper. Hebben ook nog accijnsvrije shag besteld bij de haven. 4,13 euro voor een pakje 50 grams Drum. In Engeland 25 euro per pakje. Ga je daar dus niet kopen.
We hebben vis gekocht, bot, 3 kilo voor 10 euro, 6 grote vissen. Ik moest een nieuwe grotere pan kopen anders kon ik niet eens 2 vissen tegelijk bakken. Was erg lekker.
Naast ons ligt Sander met een 7 meterboot en buitenboordmotor. Hij wil ook oversteken naar Ramsgate. Samen een biertje gedronken.

Woensdag 4 juni

De shag werd ’s morgens op de boot afgeleverd. 6 sloffen is teveel natuurlijk. Er kwam meteen douane bij de boot om te controleren maar zij hadden geen commentaar.
Stormwaarschuwing in district Dover. Hoop dat ’t morgen over is, anders vrijdag vertrekken. Heb nog 2 vissen gegeven aan Sander, was echt teveel voor ons.

Donderdag 5 juni

Nog steeds regen en harde wind. Iedereen blijft liggen.
De oplader van het notebook is kapot. Daar moeten we wel een nieuwe voor hebben. Gelukkig is het droog en gaan we de stad in. Met de bus naar de Mediamarkt. Daar hadden ze ‘m niet. Hij stuurde ons naar een zaakje dat alles zou hebben. Was gesloten vanwege vakantie!
Naar een ander zaakje gelopen en daar hadden we geluk.
Op de kade wat vis gekocht en op de trap opgegeten. Laatste stuk aan een meeuw gegeven.
Later zien we een bord met het verbod om meeuwen te voeren. 250 euro boete! Die hebben we mooi verdiend, maar we doen het niet meer…..
3 Uur gelopen vandaag.

• 16 Juni 2014 - 19:20

Bauk En Ank Koudenburg:

Goed om te horen dat jullie weer lekker aan het varen zijn. Jammer dat onze zoon niet in Middelburg was aan boord van zijn schip, want dan was hij zeker even naar jullie gegaan.
    Ostende roept bij ons vele herinneringen op, vaak daar met vrienden geweest, en lekker gegeten. Wat is jullie volgende bestemming waar de Anaconda ook heen gaat, een goede reis en misschien nog eens een keer tot ziens. Ank en ik worden wat ouder en dat merken we. We leren er mee te leven, dat heb je als je de 80 bent gepasseerd.
    Nogmaals een goede reis en behouden vaart,
    groeten, Ank en Bauke

• 17 Juni 2014 - 08:33

Doré Van Halder:

Lekker weer naar Engeland. Er is geen mooier land. Hopelijk hebben jullie een prachtige reis en veel zon. Fijn Maria dat jij ons weer op de hoogte houdt. Het is een beetje traditie geworden. En hopelijk liggen jullie overal gratis en eten jullie zelfgevangen vis. Om de reis te kunnen rekken. Oh nee, Fons wordt ergens in September 100 en dan moeten jullie terug zijn. Geniet nog en groetjes van ons drie. Doré, Anna en Frederique.

• 20 Juni 2014 - 11:54

Mieke:

Heerlijk Maria en Lex jullie weer, als vanouds, op de boot te weten.
    Geniet samen en tot over een maandje of 4!!!
    xx
    Mieke