Van Ystad naar Kalmar - Reisverslag uit Kalmar, Zweden van Maria en Lex - WaarBenJij.nu Van Ystad naar Kalmar - Reisverslag uit Kalmar, Zweden van Maria en Lex - WaarBenJij.nu

Van Ystad naar Kalmar

Door: Maria

Blijf op de hoogte en volg Maria en Lex

21 Juli 2013 | Zweden, Kalmar

Zondag 14 juli

We hebben Wifi gevonden bij Max, een hamburgertent en deze waren zelfs te eten. Nog wat door de stad gewandeld, deze was uitgestorven. Er stonden wel mooie gekleurde huizen. Erg afwisselend. Jammer dat je zoiets in Nederland niet ziet.
De kermis is alweer afgebroken.
Een beroemde watersportzaak met nieuw en oude artikelen was dicht, heel jammer.

Maandag 15 juli

Vertrokken 09.00 uur. We voeren in het begin met een zacht windje, genua en bezaan voor de wind. Na een paar uur wakkerde de wind aan tot 28 knopen. Hebben de genua ingerold. Bij het aanleggen in Simrishamn tegen de wind in waren er 4 man en vrouw om te helpen de boot naar de kant te trekken. Een vrouw ging bijna het water in toen het anker over de steiger kwam.
Zulk weer verbroedert wel. Er werd Duits, Engels en Zweeds door elkaar gepraat maar we begrepen elkaar. Er was een Duitser die geen Engels sprak. Kwam uit de DDR en de enige vreemde taal op hun programma was Russisch.

Dinsdag 16 juli

Er was een grote viszaak bij de haven. Daar hebben we een hele tas ingekocht.
Lex heeft de router aangesloten en een wifiontvanger in de mast gehangen. Ons internet is nu fantastisch en we kunnen er met 2 tegelijk op. Ook de buren hadden nu een goede wifi. Ik heb de boot schoongemaakt aan de buitenkant. Dat was nodig met al dat zoute water dat de laatste tijd is overgekomen.
De achterburen (Nederlanders) hadden de volgende dag dezelfde bestemming als wij. Utklippan. Zij zullen wel eerder aankomen, hebben een veel sneller schip.

Woensdag 17 juli

08.00 uur de lijntjes losgegooid en vertrokken naar Utklippan (52 mijl). Weinig wind en weer van achteren. 3 Keer de motor aangezet als we nog 3 knopen voeren. Bij het strijken van de zeilen kreeg Lex water over zich heen en was tot z’n nek toe nat. Bij het invaren werd ’t een beetje heftig. Had gelukkig de lijnen en stootwillen al in orde.
We liggen aan een betonnen steiger en konden er nergens af. Heb een wandeling gemaakt over ons stukje eiland. Deze was ongeveer 100 meter, verder kon je niet.
Utklippan is een eilandje, bestaande uit 2 kleine eilandjes (en onze betonnen kade er tussenin) waar je op het andere alleen met een bootje kunt komen. Er lag dan ook een roeibootje dat je om de beurt kon gebruiken of je eigen dinghy. Op onze helft was dus helemaal niks. Op het andere staan een paar gebouwen en een vuurtoren. Zie foto uit pilot. Toch is het een geliefde tussenstop, het was erg druk met boten.

Donderdag 18 juli

Om 08.00 zijn we naar Kristianopel gevaren. Prachtig windje. In het begin nog wel wat geschommel maar later sneed de Anaconda door een bijna gladde zee. We hebben geen motor bij hoeven zetten.
Aangekomen op onze bestemming stond de havenmeester te zwaaien dat we de niet de haven in konden, we waren te groot en moesten buiten aan een steiger gaan liggen. Het Engels van hem was niet te verstaan. Dankzij zijn heftige armbewegingen snapten we wat hij bedoelde. Hij had een heel kromme rug en was erg druk.
Het stadje besloeg ongeveer 2 straten en supermarkt en toeristenbureau zaten bij elkaar. Alles concentreerde zich rond de haven. Kraampjes, restaurant etc. Was ook nog een grote camping.
Bij het afrekening gaven we 13 meter op, maar de havenmeester rekende 12, scheelde veel kroontjes. Erg aardig.
’s Avonds nog hele discussies, vertrekken of niet. Er zou de volgende dag een depressie overkomen met harde wind. Op de weerprogramma’s zou deze echter net aan ons voorbijgaan.

Vrijdag 19 juli

We konden eerst prachtig zeilen met 7 knopen. Toen moest de motor aan, de wind pal van voren en kregen we toch nog een staartje van de depressie mee, 7-8 Bf. De boot ging aardig te keer met wind en golven van voren. Nog gekeken naar een andere haven waar we in konden want ’t was toch nog een heel eind naar Kalmar. Na een paar uur werd ’t minder en besloten we door te varen.
In Kalmar aangekomen was er geen plaats meer. Alle plaatsen met hekboeien waren bezet (hoera, hoef ik niet over de preekstoel te klimmen). Toen we aan wilden meren bij een grote boot zei de man al direct dat-ie de volgende dag om 05.00 uur wilde vertrekken. Wij: ‘Geen probleem, zijn we wel gewend in getijhavens’. Zijn vrouw kwam naar buiten en vroeg ons waarom we niet ergens anders konden gaan liggen. We waren dus niet welkom. Lex wilde toch aanleggen maar ik echt niet meer. Zulke buren wil ik niet, ik wil niet eens meer over hun boot klimmen.
Een ander schip gezocht van ongeveer onze grootte. Daar konden we naast liggen.
Naar de supermarkt geweest. Was een grote, maar ze hadden niet eens boontjes en ook het assortiment vleeswaren en vlees was erg beperkt. Wel veel in de diepvries, maar ons vriesvakje is te klein.
Lex kun je altijd bij de snoepafdeling vinden als je ‘m kwijt bent.
Ik ben gek op supermarkten, vooral in het buitenland. Vind ’t vaak nog leuker dan ’n museum. Carfour in Frankrijk en België, Tesco en Mark en Spencer in Engeland. De Duitse zijn ook goed. Maar als ik een Aldi of Lidl zie in het buitenland moet ik er heen. Lex waagde het eens een Lidl in Griekenland voorbij te rijden. Moet-ie toch onderhand weten. Gelukkig is dat op de terugweg goed gekomen. Had wel niks gekocht maar ik ben altijd nieuwsgierig naar het assortiment.
De wasmachine besproken voor morgen van 19.00 tot 23.00 uur. Dat is een goed systeem. Je vult de naam van de boot in op een lijst met de tijden. Geen wachttijd en je weet altijd wanneer je aan de beurt bent.
Onze buurman (solozeiler op een grote racer) wil om 06.00 uur vertrekken (oeioei).

Zaterdag 20 juli

Willen de stad bekijken. Eerst naar het kasteel. Prachtige locatie en ook heel mooi van binnen. Wat soberder dan in Frankrijk. Er was ook veel te doen voor kinderen. Zwaardgevechten met de zwarte ridder en schatkist open maken.
We wilden de volgende dag vertrekken naar Borgholm. Contact gehad met Thierry van der Zwan, van de werf in Kerkdriel waar onze boot 2,5 jaar heeft gelegen.We waren en zijn nog steeds heel blij met hem. Hij is met z’n vrouw Dyanne, kinderen Jelle en Jitte in Zweden en komt morgen bij ons langs. Leuk, blijven nog een dagje liggen.
Cake gebakken en de was nog gedaan. Het is hier trouwens om half 11 al donker, had ik niet verwacht. Ook zijn de terrasjes dan leeg, is er bijna niemand meer op straat en de boten zijn dan overwegend donker.

Zondag 21 juli

Natuurlijk wat opgeruimd en schoongemaakt want we krijgen gasten. Altijd een goeie drijfveer. Heb Thierry gebeld en zij zullen er rond half zes zijn en ja, ze willen graag blijven eten. Heb een ovenschotel met pasta gemaakt.
Zijn daarna nog gaan wandelen en met de kinderen naar een speeltuin geweest. Die zullen vannacht wel slapen.
Morgen gaan we samen nog een stukje varen en misschien later naar Borgholm of dinsdag. We zien wel. Het is hier nog steeds prachtig weer, al een hele maand geen regen over gehad, wel zout water.

Het was erg leuk zoveel reacties te krijgen vorige keer. Komen allemaal in ons reisboek.

• 22 Juli 2013 - 05:28

Shirlee:

What mean people who didn't want you to raft up with them! Their loss! You look so young in your photo, Maria. Cruising clearly agrees with you.

• 22 Juli 2013 - 08:59

Johan Van C:

Hei maria en lex

Weer een leuk verslag, mag je daar je cross nog wel aan ???

• 22 Juli 2013 - 10:51

Jony:

Je ziet er goed uit op de foto's Maria!
    Groetjes aan Thierry, mijn boot ligt nu in Kerkdriel... Andere motor en ander kleurtje op de romp! Maar ik wilde iets minder lang blijven liggen dan jullie ;-)

• 22 Juli 2013 - 18:55

Beste Martia en Lex,

Ik ziet hier met Fons jullie reisverslagen te lezen. Fons vond het leuk dat Lex nat was geworden.
    We hebben samen deze week in Fons oude buurt gelopen.
    De eerste keer zijn we de (buitenlandse) buurman tegen gekomen. Het bankje met 'Fons zat hier', staat voor zijn deur. Een oude buurman kwam langsgefietst en heeft een praatje gemaakt.
    De oude buurman gaf aan dat we 's avonds meer bekenden tegen zullen komen. Zaterdag zijn we bij het Fonspad wezen kijken en heeft Fons op het Fons bankje gezeten.
    De buren kwamen na buiten en ze hebben een glaasje wijn gedronken, Fons zelfs twee!
    Fons heeft er heel erg naar zijn zin gehad en bedankte mij na afloop.
    We wensen jullie heel veel plezier! En tot snel.
    Groetjes,
    Fons en Roxanne

• 23 Juli 2013 - 22:10

Jeanne Van Hout:

Mooie foto"s van Zweden. het ziet er allemaal zo netjes uit. Fijn dat jullie zo'n goed weer hebben. maia, je zier er heel ontspannen uit op de fotoos. xxxJeanne

• 23 Juli 2013 - 23:30

Soeraya:

Leuk om te lezen Maria en Lex. Vooral grappig "als je Lex kwijt bent is hij op de snoepafdeling" hahaha. Mooie foto's ook jullie staan er weer goed op.
    Heel veel plezier nog. x Soe en een knuffel van de katjes.

• 24 Juli 2013 - 10:49

Mariëtte:

Jullie zien er zo heerlijk ontspannen uit! Ja met de kippen op stok in Zweden hé, maar dan heb je de volgende dag vast veel energie. Wat grappig Maria van die supermarkten! Gaan we als je terug bent toch een rondje supermarkten houden! Liefs xxx Mariëtte

• 24 Juli 2013 - 16:40

Frans V/d Water:

.wat leuk jullie dagboek van dag tot dag te kunnen volgen.
    voor mij gaat er een wereld open,ik kom nu op plaatsen waar ik noot van gehoord heb
    ik hoop voor jullie een gunstige wind in de zeilen,om righting noorwegen te kunnen
    koersen dat was toch jullie bedoeling ron en jessica steken morgen van wal richting engeland
    voor een fijne vakantie,ze zijn er na een nare gebeurtenis,wel aan toe details zal je wel van hun
    zelf vernemen.
    behouden vaart en tot zies .FRANS.
    p s ik blijf jullie volgen

• 27 Juli 2013 - 12:23

Jan Lijs:

Hi Lex en Maria
    Zo te lezen gaat het jullie helemaal voor de wind.
    Jullie hebben het verdient na zo'n lange droge periode. Eindelijk weer zeilen.
    Geniet ervan samen en nog vele fijne en relaxte zeemijlen.

Groetjes