Van Heiligenhaven naar Ystad - Reisverslag uit Ystad, Zweden van Maria en Lex - WaarBenJij.nu Van Heiligenhaven naar Ystad - Reisverslag uit Ystad, Zweden van Maria en Lex - WaarBenJij.nu

Van Heiligenhaven naar Ystad

Door: Maria

Blijf op de hoogte en volg Maria en Lex

14 Juli 2013 | Zweden, Ystad

Maandag 8 juli

We hebben de havenmeester van Heiligenhaven nog gewezen op het feit dat de Nederlandse vlag ondersteboven hing. Was niet de onze vlag, was van hun provincie. De Nederlandse vlag scheen gestolen te zijn.
’s Morgens vertrokken naar Warnemünde. We hadden de wind pal van achteren en de zeilen klapperden. Bijna helemaal gezeild. De boot schommelde aardig. Prachtig weer, met korte broek in de kuip. Met de wind van achteren lijkt-ie niet zo hard. Van voren komt er een windkrachtje bij. Denk maar aan fietsen tegen de wind in of de wind van achteren.
Het was Warnermünde Woche en een gezellig boel met braderie, muziek en volle terrassen. Het was die dag prachtig weer en we zaten in korte broek in de kuip. De kleine haven was gesloten vanwege de zeilwedstrijden, maar wij zijn aan de kade in de stad gaan liggen. Dat mocht voor een dag tot de wedstrijdzeilers terug zouden komen.

Dinsdag 9 juli

De havenmeester kwam ’s morgens geld innen en vroeg ons tijdig te vertrekken. We zijn naar Rostock gevaren, ong. 6 mijl het land in. De boot moest aan de zij- en voorsteiger. Omdat onze boot redelijk lang is moesten we ook een boei pikken en achter mee vastleggen.
Zijn Rostock ingegaan. Prachtige stad met verschillende waterpartijen en mooie gekleurde panden.
We hebben wat zitten tobben over ons nieuwe doel. Om via Rügen naar Bornholm en Zweden te gaan zouden we de Boddengewässer in moeten. Er ligt geen haven aan zee. Er was een vluchthaven maar die is weg. Dat betekende dat we weer binnen de boeien moesten gaan motoren. Misschien op de terugweg. We besloten via Gedser in Denemarken te gaan de volgende dag. Heb met een Zweeds echtpaar gepraat die ook woensdag zouden vertrekken met hetzelfde doel. Vanaf nu wordt de windsnelheid in meters per seconde aangegeven en niet in knopen. Even wennen en weer omrekenen.

Woensdag 10 juli

De wind heeft wederom roet in het eten gegooid. Het poeierde ’s morgens weer en iedereen bleef liggen. De wind was ook deze keer pal noord (ons doel). Maar er zijn slechtere plaatsen om te liggen. Weer de stad ingegaan en veel rondgewandeld. Nogmaals de Mariën Kirche bezocht. Vooral het uurwerk blijft indrukwekkend. We vonden een wifi in een koffiebar met lekkere ijskoffie.
Bij de havenwinkel een haak gekocht waarmee je een boei kunt vangen en die makkelijker losgaat.
Heb Ria van de Spica gebeld. Zij liggen in Strahlsund aan de oostelijke kant van Rügen. Aan het begin van hun tocht hadden ze helemaal geen wind en ze dachten er aan bij Warnemünde binnen te lopen waar wij toen lagen, maar hebben besloten om verder te varen. Toen kregen ze windkracht 6 en na 28 uur waren ze op hun bestemming. Was geen leuke tocht en Ria is ziek geworden. Ook zeilen wisselen in zwaar weer is geen pretje. Hier hebben wij dus echt geen zin in, moet wel leuk blijven, we zijn bezig echt mooiweerzeilers te worden.

Donderdag 11 juli

Een hele hoop gedoe voordat we los waren. De wind drukte ons tegen de steiger. Was een hele berekening hoe we ’t beste los konden komen zonder onze boot of die van de buurman te beschadigen. Ook moesten we dan die boei nog losmaken.
Rechts van ons lag een catamaran. Lex heeft daar achter een lijn opgelegd. De voorlijnen losgemaakt en ik moest dan de boot naar de catamaran trekken. De boot voorzichtig van de steiger getrokken en vlug naar achteren om de boei los te maken. De lijn loswippen van de cat lukte me niet. Lex zou het wel even voordoen, maar gelukkig ging dat ook niet van een leien dakje. Zo zie je maar, het lijkt erg op werken.
Terug naar Warnemünde gevaren en afgemeerd in de grote jachthaven. De grootste aan de Noord Duitse kust met een heel resort er omheen. Leek wel een dorp.

Vrijdag 12 juli

07.30 uur losgegooid, doel Gedser, 25 mijl. Het was zo prachtig zeilen dat we Gedser en de volgende haven overgeslagen hebben en direct naar Klintholm zijn gevaren (Denemarken). Het was jammer om te stoppen. Hebben naast een boot afgemeerd. Het is voor mij iedere keer weer spannend wat we aantreffen in een haven: vaak tussen palen zonder zijsteiger. Dat betekent over de preekstoel en anker klimmen, wat voor mij een heel gedoe is met m’n korte pootjes. Aan het einde van de vakantie zal ik het wel onder de knie hebben. Hier hebben de boten voor allemaal afstapjes en trapjes. Ook het anker zit meestal achter.

Zaterdag 13 juli

Weer een prachtige zeildag waar we ook weer de doelhaven hebben overgeslagen en zijn naar Ystad gevaren. De stad waar de detectiveserie Wallander speelt. Er is zelfs een Wallanderroute.
We zijn uiteindelijk in Zweden!
Hier is het kermis en er was een goede band. We hadden echter geen enkele Zweedse kroon en konden niet eens een ijsje kopen, vreemd gevoel, geen geld op zak. Blijven morgen liggen, willen de stad bekijken en de wind gaat weer aanwakkeren.

Tot volgende keer en bedankt voor de reacties. Vinden we heel leuk.

• 14 Juli 2013 - 16:31

Doré Van Halder:

De Lange Anna-kaart ontvangen. Leuk. Nu gaan wij op vakantie. Landkamperen. Blijf op koers op jullie boot! groet Doré

• 14 Juli 2013 - 18:14

Shirlee:

Always nice to see another post from you. Glad you're having such a good voyage. We spent last night on the boat for the first time in more than two years and slept very well. Groetjes ook van John.

• 14 Juli 2013 - 18:53

Gijs En Paula:

Leuke verslagen, ziet er uit als een heweldohe tocht.
    Groerje van de Sortilege!

• 14 Juli 2013 - 18:56

Gijs En Paula:

We bedoelden uiteraard "geweldige".
    Moet noch even aan de toetsen op de tablet wennen.

• 14 Juli 2013 - 19:05

Johan:

Eindelijk komt er schot in,nog heel veel mooi weer , en blijven schrijven maria,
    Je verhalen zijn kei leuk

• 14 Juli 2013 - 22:48

Linda:

Heej dekzwabbers, ik lees jullie verhalen nog steeds...veel plezier!liefs X

• 15 Juli 2013 - 00:10

Hans & Anja:

Kijk, jullie zijn toch maar mooi in Zweden!!!!!!!!! Daar zijn wij nog nooit geweest.
    Ga zo door
    Hans & Anja.

• 15 Juli 2013 - 00:36

Tonnie T:

Hoi Maria en Lex,
    Leuk om jullie reisverslag te lezen,en blijven schrijven hoor!
    Groetjes.

• 15 Juli 2013 - 07:21

Maaike:

Hey Lex & Maria, zo te lezen hebben jullie het prima naar je zin. Geweldig om zoveel nieuwe indrukken op te doen ...tot de volgende krabbel, groetjes

• 15 Juli 2013 - 11:10

Natasja:

Hallo Lex en Maria,

Wat een belevenissen en dan eindelijk in Zweden. Volgens Fons maken jullie hele tochten. Geniet ervan. Ikzelf ben volgende week met vakantie, heb gevraagd of de collega`s met vaders meelezen.

Groetjes, Fons en Natasja

• 15 Juli 2013 - 12:05

Hanny En Jan:

Hallo Lex en Maria,

fijn dat jullie na zo'n lange voorbereiding in Zweden zijn met jullie eigen Ananconda. Dat geeft een bijzonder gevoel om op eigen kiel daar aan te komen. Wij zijn daar in 2003 geweest met onze Cloud Nine en we horen van de winter wel de verhalen om onze herrinneringen weer op te frissen. Intussen hebben ook wij wat last van de aanhoudende wind en liggen in Saeby Denemarken (zo'n 30 mijl onder Skagen.) Op zichzelf geen straf maar we schatten in dat we ook pas dinsdagmiddag verder naar het zuiden kunnen. In de Belts is het zowiezo en altijd wat rustiger om te varen dan hier bij het open Skagerak.
    Groeten Hanny en Jan, ab Cloud Nine.

• 15 Juli 2013 - 15:16

Bob A.:

Hallo luitjes,

Mooie fotos zeg, leuk jullie verhalen te lezen, leuke belevenissen .
    geniet ervan ik blijf jullie volgen groetjes

• 15 Juli 2013 - 18:51

Frans Hermans:

Whow, mooie reis, wil ik ook nog eens doen.
    Speelt die zweedse serie Wallander zich niet af in Ystad?
    Daar kijk ik altijd erg graag naar.

• 15 Juli 2013 - 20:01

Leni En Jos:

Hy genieters,
    Keileuk om jullie verslagen te lezen ! En vooral dat jullie zo genieten!
    Toch al mooi in Zweden aangekomen. Veel plezier samen ,liefs van de Lotus

• 16 Juli 2013 - 09:59

Aukje En Ageeth:

Hai globetrotters,

Met un ☕ in de tuin en nu al 20

• 16 Juli 2013 - 10:08

Ageeth:

Jullie schitterend verslag gelezen en de reactie van vele vrienden (waar dan ook ter wereld)
    Gisteren hebben Aukje en ik met de e-bikes (een geweldige ondersteuning/uitvinding trouwens) de Bommelerwaard / omgeving 's-Bosch gefietst, de VAKANTIE is begonnen.
    Komende de 3 weken heerlijk in Nederland 'n beetje rondtrekken en om maar met de woorden van Maria te spreken " wat is Nederland mooi".

Goede reis verder, we blijven jullie volgen
    Liefs Aukje en Ageeth
    Vanuit Tuinesië hahaha

• 16 Juli 2013 - 10:37

Jony:

Mooie foto's. Leuk hoor in Zweden nu met de Anaconda!
    En nog mooi weer ook daar nu. Geniet ze!

• 17 Juli 2013 - 08:58

Ivo En Ria:

Hoi Lex en Maria

Goed dat jullie nu in Zweden zijn.
    Vanuit Frankrijk houden wij jullie belevenissen bij.
    Leike verhalen.

• 17 Juli 2013 - 16:49

Saskia:

Hoi Maria en Lex,

Ik kan uit jullie verhalen en berichtjes op Facebook halen dat jullie ontzettend aan het genieten zijn.
    Dit is waar je het uiteindelijk allemaal voor doet : )
    Grappig heb ook een foto van de Loveboat van 2 jaar terug met de Engelandtocht gespot in Dover.

Genietze!!!!

Liefs, Sas

• 18 Juli 2013 - 22:18

Jos En Miek:

He lieverds, wat een mooie reis! We volgen jullie:-) onze vakantie zit er bijna op. Nog genieten van
    Nederlands zout water onder de kiel, morgen op zoet, de mast plat en de sloot op naar huis........kreun

• 20 Juli 2013 - 00:45

Jangreetje:

hallo Lex Maria,

Leuk lezen en prachtige foto's! onze Jantje en Annemiek zijn ook al een eindje weg zij zijn bij Skagenrak ,luitjes veel goed weer en veel plezier,

Gr
    Greetje en Jan H

• 21 Juli 2013 - 21:04

Jeanne Van Hout:

Hoi maria en Lex,
    Leuk om jullie verhalen te lezen. Je zou zo mee willen varen. Je bent een goede schrijfster. Nou,ik zal jullie blijven volgen. Als je weer in zeeland bent moet je dat maar laten weten. Speken we iets af. Ik wens jullie nog veel vaarplezier en geniet van het prachtige zweden. liefs, Jeanne