Nederland is ook mooi..... - Reisverslag uit 's-Hertogenbosch, Nederland van Maria en Lex - WaarBenJij.nu Nederland is ook mooi..... - Reisverslag uit 's-Hertogenbosch, Nederland van Maria en Lex - WaarBenJij.nu

Nederland is ook mooi.....

Blijf op de hoogte en volg Maria en Lex

15 Juni 2013 | Nederland, 's-Hertogenbosch

Nederland is ook mooi……

Vanwege het rotweer in mei zijn we veel later vertrokken dan gepland.
Lex heeft nog wel aan de boot geklust. O.a.de windgenerator in de mast gehangen en aangesloten, maar deze geeft geen stroom door. Hij moet dus weer opnieuw de mast in en alles nakijken. (doen we later samen met nog diverse andere klusjes…….)

Vrijdag 7 juni
Jessica en haar vader hebben ons in de auto van Lex naar de boot gebracht. We hebben ingeladen en ik kon ’t bijna niet kwijt. Heb weer eten meegenomen voor een heel weeshuis….. We kunnen zo de oceaan over. Ook bier, wijn, andere drankjes en shag hebben we genoeg aan boord.

Zaterdag 8 juni
Losgegooid en op het Volkerak de windmeter ingesteld (die gaf telkens de verkeerde richting aan). Ook het log afgesteld zodat deze de juiste snelheid aangaf. naar Hellevoetsluis gevaren. Op het Haringvliet nog prima gezeild met genua en bezaan. De wind wisselde tussen de 9,5 en 23 knopen. We gingen soms als een speer, heerlijk. Hebben aangelegd aan de steiger bij het winkelcentrum, is voor niks en een prachtig plekje.

Zondag 9 juni
’s Middags visite van Roon, Bea en de kinderen, vrienden die wij in 2002 hebben leren kennen toen wij onze boot pas gekocht hadden. Zij zijn intussen enkele jaren op reis geweest met een ferrocement schip naar de Carieb.
Daarna nog wat door het winkelcentrum geslenterd.

Maandag 10 juni
Omdat de weersvoorspelling nogal heftig was en de wind uit de verkeerde hoek kwam hebben we besloten binnendoor te varen. Via Haringvliet, het Spui, en de Oude Maas naar Dordrecht. Wij dachten veel stroom tegen te hebben met al die waterlozingen vanuit Duitsland maar hadden stroom mee. Dat kunnen we nu zien: we hebben een log. Voor de onwetenden onder jullie: het verschil tussen log en GPS is de stroming. Het log geeft de snelheid door het water aan en de GPS over land.
In Dordrecht aangemeerd en nog even door de stad gewandeld.

Dinsdag 11 juni
Een heel mooie tocht met lekker weer. We zijn aan een kade in Oude Wetering gaan liggen.
’s Avonds is de dochter van Lex, Ilse nog langs geweest met Thomas. Zij woont daar vlakbij.

Woensdag 12 juni
Na diverse bruggen om 3 uur aangekomen bij de Schiphol spoorbrug waarvan ik dacht dat-ie tot 4 uur zou draaien (vergissing!). We voeren achter een vrachtschip door de eerste brug, maar de brugwachter stuurde ons snel terug. De brug vlakbij er achter opende niet en het vrachtschip kon er onderdoor.
Dus snel achteruit naar de wachtsteiger, hij draaide om half acht. Kwamen nog 6 boten bij ons liggen die ook de Staande Mastroute zouden doen door Amsterdam. Daar openen alle bruggen eenmaal per 24 uur ’s nachts voor het konvooi zeilbootjes. Wachten is helemaal niet erg, we zitten lekker in ons eigen huisje.
Na weer een tocht door heel mooi watergebied afgemeerd bij de Nieuwe Meersluis. We gingen ons aanmelden bij de sluismeester en betalen. Hoefde niet: door Amsterdam is voortaan gratis. Bij de sluis moesten we weer wachten tot +/- 24.00 uur. We zouden opgeroepen worden via de marifoon. Daarna konden we doorvaren.

Donderdag 13 juni
We hebben 3 uur gedaan over ong. 6 km! Was weer voor iedere brug even wachten. Het miezerde ook, de eerste nacht dat het regende. We zijn toch flink nat geworden, maar dit was ook weer leuk om te doen. Het was nog even spannend toen ons een vrachtschip tegemoetkwam onder de brug en wij moesten uitwijken. Met de mast in een boom! Gelukkig nog op tijd losgekomen om de brug te halen.
Even na 3 uur afgemeerd aan de Westerkade. Daar mochten we blijven liggen tot 10 uur. Om ong 11 uur zijn we naar de Sixhaven aan de overkant van het IJ gevaren. Er waren nog 2 bootjes bij ons clubje die naar Monnikendam gingen. Wij niet! Er was weer een serieuze stormwaarschuwing. Schiet niet echt op zo, maar we hebben nog tijd. Er zal toch wel een keer beter weer komen.
De (nieuwe) wc lekt, hij zuigt buitenwater aan en stroomt dus over als de kranen niet dicht zijn. Dat is een klusje dat niet kan wachten dus Lex is weer aan het sleutelen. Intussen kan hij (bijna) alles. Geeft toch een veilig gevoel.
We worden geholpen met aanleggen in de Sixhaven; altijd fijn als mensen de lijntjes aan willen pakken en ik me kan concentreren op het voorkomen van schade aan de mooie nieuwe blinkende laklaag. Een uur later zijn we helemaal ingebouwd door boten. Vanwege de harde wind vlucht iedereen de haven in. Als wij zouden willen vertrekken moeten 5 grote motorboten eerst weg.
De wind giert door de masten en de windmeter geeft een dikke7 bf aan met vlagen van 8.De windmolen draait fanatiek rond, jammer dat-ie geen stroom geeft.
Heb een brood gebakken voor morgen.

Vrijdag 14 juni
Na het ontbijt op het pontje gestapt om naar de stad te gaan. Ik wilde het nieuwe Rijksmuseum zien. Vorige keer dat we in Amsterdam waren was het gesloten. Lex had er niet zo’n zin in maar ging toch mee. We kregen 50% korting omdat Lex een ING pasje had. Weer mazzel. Het museum is echt prachtig geworden. Was ook een leuke, flinke wandeling. Niet echt warm, maar de wind was een stuk minder. Het is en blijft een leuke stad.

Zaterdag 15 juni
Nog steeds in de Sixhaven. Vanmorgen regen en nu weer veel te harde wind. De lijn van de vlag is in de windmolen gekomen en die moet heeeel voorzichtig losgemaakt worden anders zijn we de vlaggenlijn kwijt en kan de vlag daar niet meer in. Dus niet in de mast voor de windmolen maar voor de vlaggenlijn. Lex wacht even tot de windstoten voorbij zijn. Is toch niet z’n hobby, in de mast.
Maar: de wc lekt niet meer, heeft-ie toch maar weer mooi opgelost. Mogen willen we echt weg! Hoop dat onze achterburen ook vertrekken want er liggen weer 5 boten in de weg.

Onze plannen:
Het IJsselmeer op en dan via Kornwernerzand en Harlingen naar buiten. We kunnen met onze diepgang op weinig plaatsen liggen op de Wadden en nu met Oerol zal het helemaal een gekkenhuis zijn. Maar de staande Mastroute door Friesland en Groningen gaan we niet meer doen. Daar zijn we in 2008 3 keer vastgelopen. Een keer zo erg dat er een lijn brak toen iemand ons los wilde trekken. Gelukkig was er een motorboot met een vasthoudende kapitein die nog verstand van zaken had ook. De route is gegarandeerd tot 1,8 meter diepgang en wij zijn 2,1 meter. Ik heb toen ook weinig naar buiten kunnen kijken, alleen maar naar de dieptemeter waarvan we ’t alarm uitgezet hadden. Dus het wordt u toch weer getij- en stroomberekeningen maken.

• 15 Juni 2013 - 21:22

Shirlee:

So nice to read your post and learn that some things about cruising never change. There's always something to fix, and good wi-fi is in short supply. We ran aground in Friesland too, and our draft is just under 1.9. Pretty as it is, you're wise to avoid it.
    Virtual hugs and kisses,
    Shirlee and John

• 16 Juni 2013 - 07:38

Jan:

Geniet ervan !

• 16 Juni 2013 - 10:34

Hans En M Aria:

Ha Lex en Maria .Een hele mooie reis toegewenst .Met vele zuidwesten winden.4 bf zodat jullie lekker kunnen zeilen,Hebben jullie wel verdiend na al dat klussen .nu lekker genieten!! groetjes uit boxtel Hans en Maria

• 16 Juni 2013 - 20:57

Ageeth:

Hai Lex en Maria,
    We komen net uit zeeland en waren bij Louis a/b van de Silverfox met Mirjam.
    Gisteren poeierde het inderdaad zo'n 6 a 7 uit het zuidwesten op de oosterschelde, we voeren van St. Annaland naar Goes. Vandaag via het Engels vaarwater weer terug, gelukkig een normale deining. Nu hangen we lekker op de bank en kijken naar een Deens / Noorse detective.
    Een fijne reis en veel plezier, ook van Aukje
    Liefs Ageeth

• 16 Juni 2013 - 22:37

Doré:

Hé Lex en Maria,
    Leuk hoe Maria helemaal in zeiltermen schrijft. Voor de niet-zeilers zoals ik soms niet te snappen (ondanks haar uitleg) maar het geeft goed weer wat er allemaal komt kijken bij zo'n vaarreis. Als het weer, de techniek, de gezondheid, de boot en alle mogelijke andere stoorfactoren jullie gunstig gezind blijven, bereiken jullie eerdaags de plek van bestemming. En dan wordt al jullie werken en wachten beloond. Maar het gaat natuurlijk niet om de bestemming maar om de reis itself. Enjoy!
    liefs Doré, Fréderique en Jan

• 17 Juni 2013 - 10:35

Saskia:

Nederland is zeker mooi en wat een luxe dat al die bruggen opengaan, hebben 2 jaar terug de staande mastroute gedaan en voelde me toch wel aso toen ik een 'file' op de a2 zag ontstaan. Mochten jullie een hele rare bocht maken wij zijn naar sail Den Helder dat is van donderdag tot zondag maar jullie zullen wel de andere kant opgaan. Geniet!!!
    Groet, Sas

• 17 Juni 2013 - 13:58

Linda:

Hai Maria en Lex,

Fijn om te lezen dat jullie zo van alles kunnen genieten wat op je pad komt. Het is een eigenschap die absoluut te benijden is...en niet iedereen heeft 'ie...
    We denken veel aan jullie en Matthijs heeft al helemaal zin in een bootweekendje later dit jaar..Geniet van de grote en de kleine dingetjes en van elkaar, we keep in touch xxx Linda, Erik en de kids

• 18 Juni 2013 - 08:08

Natasja:

Hoi Lex en Maria,

Vanmorgen even met vader over jullie tocht gesproken., jullie plannen verteld en we gaan jullie volgen. Leuk om deze mogelijkheid te hebben.

Groetjes, Natasja