Van Boulogne naar Middelburg - Reisverslag uit Middelburg, Nederland van Maria en Lex - WaarBenJij.nu Van Boulogne naar Middelburg - Reisverslag uit Middelburg, Nederland van Maria en Lex - WaarBenJij.nu

Van Boulogne naar Middelburg

Door: Maria

Blijf op de hoogte en volg Maria en Lex

09 September 2010 | Nederland, Middelburg

Vrijdag 03 september 2010
Calais

Het was de bedoeling dat we vanuit Boulogne naar Duinkerken zouden varen. We vertrokken om 16.15 uur zodat we daar in de nacht aan zouden komen. Voor Calais riep Dahlio op of we toch niet beter Calais binnen konden varen omdat de wind weer tegen was en we maakten ook niet echt snelheid. Donderdag was ook al een lange dag van 12 uur varen.
We zijn aan een boei gaan liggen voor de haven en zouden de volgende dag vertrekken naar Nieuwpoort.

Zaterdag 04 september 2010
Oostende en Blankenberghe

De trossen los om 07.00 uur en op naar Nieuwpoort. Ik heb een kou gevat en de halve dag geslapen. Onderweg werd besloten maar meteen door te varen naar Blankenberghe. Lex kon niet overleggen met mij want ik sliep. Toen ik wakker werd waren we Nieuwpoort al voorbij. Weer via de marifoon contact gehad dat ’t toch Oostende werd voor een tijstop omdat er bij Blankenberghe niet genoeg water stond. Bij Oostende waren veel zeilbootjes en surfers. Vooral zij hadden een mooi windje. Uitkijken geblazen dat er niet vlak bij de boot eentje om zou slaan. Was een mooi gezicht.
In Oostende hebben we bij een muur aangelegd om te wachten.
Om half 9 zijn we weer vetrokken. Het werd al snel donker en we moesten dus goed op de lichtjes letten. Ik hou niet echt van nachtvaren. Er stonden ook nogal wat golven zodat de lichtjes ook regelmatig verdwenen.
In Blankenberghe was geen plekje te vinden, het lag er bomvol. Vol met Nederlanders die nog een weekendje met mooi weer mee wilden pikken. Dus naar de naastgelegen haven; er was een mooie kopsteiger vrij. Daar hebben we een rustige nacht gehad.

Zondag 05 september 2010
Zeebrugge/Brugge

’s Morgens het kleine eindje naar Zeebrugge gemotord. Daar in de jachthaven aangelegd om te wachten tot de Van Dammesluis zou gaan draaien zodat we verder kunnen over het kanaal naar Brugge.
En daar is-ie weer: 13.00 uur douanecontrole. Vorige week zeiden we nog tegen elkaar dat we niet eens onze paspoorten mee hoefden te nemen. Nog nooit gecontroleerd. Nu alleen gelukkig de papieren en niet alle kastjes.
De sluis zou eerst draaien om 10.30 uur, toen om 14.00 uur en uiteindelijk mochten we er om kwart over 4 doorheen. Een grote sluis voor zeeschepen. Daarna nog 2 bruggen die ook nogal even duurden. Uiteindelijk waren we om 19.30 op het haventje van de Treffleclub. We waren de 3e boot die in het haventje lag. Later kwamen er een paar meer bij. Er mogen maar 8 boten liggen. Het is een oude werf waar de leden veelal aan hun boten werken. De club bestaat uit 12 leden waaronder ook het bestuur. Iedere dag is het druk op het haventje en het clubhuis is ook goed bezet.
’s Avonds zijn we uitgenodigd bij Dahlio en Bianca om scampi’s te eten. Het was heerlijk.

Maandag 06 september 2010
Brugge

We hebben van Eddie en Marjan een rondleiding door Brugge gehad. Een erg mooie stad met een groot historisch centrum. Het zonnetje scheen lekker.
Dahlio en Bianca hebben ons opgehaald voor een etentje bij Eddie en Marjan. Die had een geweldig diner met 5 gangen voor ons klaargemaakt en de avond was dus ook een groot succes en heel gezellig.
We hebben ze uitgenodigd in Den Bosch als er bij de Viking een winterwedstrijd is.

Dinsdag 07 september 2010
Brugge

Koffie gedronken bij de mannen op ’t clubhuis, verder niet veel gedaan.

Woensdag 08 september 2010
Brugge

Het regende verschrikkelijk en wij hadden geen zin om te gaan varen. Rond het middaguur staat Eddie helemaal verzopen aan de boot met een grote zak (kleine) garnalen. Hij was ’s morgens al gaan vissen. De garnalen hebben me bijna de hele middag bezig gehouden. Ik heb ze gewogen: 10 garnalen (gepeld) wegen 4 gram, ik had 368 gram over, dus 920 garnalen gepeld! Op het laatst ging het natuurlijk sneller, maar het was toch nog een heel karwei. Eddie: hartstikke bedankt!
’s Avonds natuurlijk garnalencocktail (recept Marjan van Eddie) en garnalensalade voor op ’t brood. Daar zitten er meer in dan in reguliere salade.
’s Avonds weer naar het clubhuis voor een drankje en een beetje klets. Daar liet Dahlio mij zien hoe je garnalen pelt. Dat lukte me niet zo goed, maar mijn methode werkte bijna net zo snel.
Later kwam Dahlio me weer een zak garnalen brengen. Ik kan morgen weer vooruit. Blij dat we een klein vriesvak hebben.

Donderdag 09 september 2010
Middelburg

Ja, het Belgische gastenvlaggetje kan er af, we zijn weer in Nederland. Vanaf nu zijn de zeeavonturen afgelopen, maar ik ga nog even door met de site, vooral ook voor het boek dat er later van gedrukt wordt en omdat de vakantie dan compleet is.
Dahlio heeft met een paar andere clubleden om 10.45 uur de trossen losgegooid en we hebben het meest unieke haventje uit onze vaargeschiedenis verlaten. Was erg leuk, als we weer in de buurt van Brugge zijn....
De bruggen ging goed en de sluis duurde ook niet zo lang. We konden niet aan de muur aanleggen vanwege het schroefwater van het vrachtschip voor ons, maar die vroegen of wij bij hen wilden aanmeren. De schutting duurde nogal even dus de hele Belgische en Nederlandse economie weer besproken (wij wisten het allemaal beter natuurlijk).
Op zee was het bijna niet te zeilen, we hadden de wind van achteren en erg veel stroom mee. We zijn naar Vlissingen gespoeld, met even 10,2 knoop op de GPS.
Daar ging de sluis meteen open en de bruggen lieten ook niet al te lang op zich wachten. In de sluis ontmoetten we Kees, die in 2005 samen met Peter en ons op de Peer Gynt mee naar Engeland is gevaren. Tijdens de vaart op het Kanaal van Walcheren heb ik de nieuwe lading garnalen gepeld.

We liggen nu in Middelburg en hebben hier internet, vandaar dit verslagje nu.

Tot volgende week!

Bemanning Anaconda

• 09 September 2010 - 20:21

Anja En Hans:

Welkom in Nederland.
    Nog een heerlijk weekend met mooi weer. Leuk thuis komen.
    Zien jullie weer snel.
    Dikke kus

• 09 September 2010 - 20:31

Shirlee & John:

How exciting that you went all the way in to Brugge! We loved that city, but we left Solstice in Oostende and took the train to see it.

• 15 September 2010 - 06:38

Paul En Marianne:

Wauw, een prachtige vakantie!!! En nu afkicken? Zoen!

• 15 September 2010 - 09:58

Frans En Karen:

Wij zijn net terug van Brugge.(met de auto). Jammer dat het afgelopen is maar ook weer fijn dat jullie terug zijn.
    Tja als iedereen zoenen en kusjes geeft dan geven wij maar een knuffel.

• 16 September 2010 - 18:16

Yvo:

maria en lex,mooie side,tot nog eens in brugge

• 17 September 2010 - 16:41

Mariëtte En Adri:

Hallo Maria en Lex,

Welkom terug in Nederland! het is hier misschien minder spannend ,maar vast niet saai,mooie plekjes en leuke mensen genoeg.
    Even de boel laten bezinken van jullie mooie en enerverende reis,je hebt er in ieder geval een leuke hobby aan over gehouden (garnalen pellen)Dus ik kom voortaan bij jou als dat klusje gedaan moet worden.
    Maar leuk dat ik jullie met de Bossche vijf weer zie,wat gaat de tijd toch snel hé?
    Nou lieve Lex en Maria geniet nog maar lekker even saampjes,en nog veel plezier op het omafeest,wat leuk dat iedereen er dan bij is

liefs van ons