Van Dinteloord naar Dieppe - Reisverslag uit 's-Hertogenbosch, Nederland van Maria en Lex - WaarBenJij.nu Van Dinteloord naar Dieppe - Reisverslag uit 's-Hertogenbosch, Nederland van Maria en Lex - WaarBenJij.nu

Van Dinteloord naar Dieppe

Door: Maria

Blijf op de hoogte en volg Maria en Lex

16 Juni 2010 | Nederland, 's-Hertogenbosch

Donderdag 10 juni 2010
Sluis Veere

We zijn gisteren weer aan boord gekomen nadat we onze stem hebben uitgebracht. Hebben alle politieke debatten kunnen volgen de laatste week.

2 bruiloften van onze beste vrienden zijn er oorzaak van dat we zo laat vertrokken zijn. Intussen hebben we ook nog een heel gezellig feest mee kunnen pikken met collega’s waarvan ik 5 weken geleden al afscheid van genomen had. René, mijn baas werd 50 en trad er met zijn vroegere band op. Was hartstikke leuk.

Op dinsdag 1 juni zijn Hans Mombers en Anja van der Walle een geregistreerd partnerschap aangegaan. Daarna een etentje in een restaurant met een klein gezelschap, meestal zeilers dus er was genoeg gesprekstof.

Het weekend hebben we op de boot doorgebracht en op zaterdag nog veel geklust. De bijboot geplakt en gepoetst. Lex heeft nog wat onregelmatigheden op de romp bijgewerkt. Het was erg warm, ik ben zelfs verbrand. Er was weer water via de ankerkluis binnen gekomen en de halfwinder en het stormzeil hebben roestvlekken. De roest in de bak behandeld en met bilgeverf geschilderd.

Zondag zijn Erik, Linda en de kinderen nog aan boord geweest. Het regende tijdens het varen. Zelfs Matthijs hield het niet zo lang vol achter het stuur met een te grote regenjas van mij aan.

Maandag 6 juni hebben Jan van der Wansem en Bea van der Einde elkaar het jawoord gegeven. Heel leuke dag gehad, gelukkig zonder regen, hebben en rondvaart gemaakt op de Dieze, daarna een heerlijke lunch in een restaurant en een borrel bij hen thuis.

Op donderdagmorgen konden we de trossen losgooien en zijn onder een grijze hemel naar Zeeland gevaren. Het was niet koud, maar erg triestig. Later ging het miezeren en regenen. We hebben allebei met natte broeken aangelegd bij de sluis van Veere.

Vrijdag 11 juni 2010
Vlissingen

Na wat gewinkeld en getankt te hebben in Middelburg zijn we naar Vlissingen gevaren. We hebben 2,5 uur over de bruggen gedaan in het Walcherenkanaal. Het weer was opnieuw koud met een grauwe lucht. Waar blijft de zomer?

Zaterdag 12 juni 2010
Duinkerken

De eerste zeetocht! We vertrokken om 5.30 uur (op spiegelglad water) om de stroom mee te hebben. Werden met 10 mijl de Westerschelde uitgespoeld.
Voorspeld: NO 3-4 (mooi windje om te zeilen), maar het werd bijna geen wind vanuit het zuiden, later vanuit ZW trok de wind aan.
Het hele stuk dus gemotord.
Bij de banken van Duinkerken werden de golfjes erg vervelend. We schommelden 20 graden met stroom tegen. Lex kreeg nog een golfje over hem heen (natte broek en sokken).
Ik werd er een beetje katterig van en lustte nog geen sigaret meer. Jammer dat-ie zo lekker is als we weer stilliggen.
Aankomst 14.30 (57 mijl). Het heeft toch z’n voordelen als je vroeg vertrekt.
Ik heb ’s avonds het eerste brood gebakken in de machine en dat is fantastisch gelukt.

Zondag 13 juni 2010
Boulogne

We mochten uitslapen! Hoefden pas om 6 uur te vertrekken naar Boulogne (44 mijl). In het nauw van Calais stroom tegen is niet leuk.
Voorspeld NO 2, werd bijna west, geen wind. We hebben wel het grootzeil bij gezet. Heb de nieuwe genua nog steeds niet gezien.
Ik heb m’n zeeziekte weer opgepakt en uren geslapen tijdens het varen. Slaperigheid schijnt ook een vorm van zeeziekte te zijn.
Lex heeft geprobeerd de AIS te installeren op Maxsea, maar dat is (nog) niet gelukt. Met AIS zie je op de elektronische kaart de grote schepen.
De winkels waren gesloten, maar ’t zelfgebakken brood smaakte nog goed. Nog een borrel gedronken bij onze buren Kees en Rigtje, een gepensioneerd echtpaar uit het Noorden van Nederland.

Maandag 14 juni 2010
Dieppe

Om 6 uur vertrokken. Weer op de motor. Buiten in het zonnetje gezeten in de kuip. Lex heeft ook een uurtje geslapen tijdens ‘t varen. Was erg rustig op zee, geen land te zien en maar een paar zeilbootjes op ’t water.
De wind is weer zwak, maar nu uit de voorspelde richting NNO.
Voor later op de dag werd er harde wind voorspeld met vlagen oplopend tot wk 8 (storm). De laatste uren trok de wind aan en hebben we eindelijk met vol tuig kunnen zeilen. Prachtige genua met die zwarte UV rand en strepen. De zeilen gestreken voor de haveningang. Hobbelde nogal maar ik kon de boot goed in de wind houden. Het valt me trouwens erg mee, ik dacht dat ik meer aanloopproblemen zou hebben met sluizen en aanleggen, maar ik heb nog niet een keer een bolder gemist. Goed hè?
We leggen om 15.00 uur aan. Hartstikke warm in het zonnetje uit de wind.
’s Avonds zijn Kees en Rigtje nog een borrel bij ons komen drinken. Zij zeilen al erg lang en hebben dus ook de nodige verhalen. Ging vroeger toch heel anders zonder al die apparatuur. Was een hoop rekenwerk.

Dinsdag 15 juni 2010
Dieppe

Er staat veel swell in de haven en de boten gaan erg te keer. Vannacht om 3 uur wakker gemaakt door de buren. Anaconda raakte bijna hun boot. Er was bij ons een lijn gebroken. De voorkant raakte ook bijna de elektriciteitspaal. Zwaardere lijn aangelegd en weer gaan slapen.
We blijven natuurlijk voorlopig hier liggen zoals iedereen totdat de storm (uit het noorden) over is. Volgens de berichten is dat pas donderdag. Ik ben niet jaloers op onze verschillende buren die snel naar huis moeten (tegen de wind in) om weer aan het werk te gaan.
Zijn naar de haveningang gelopen en hebben ze zee bekeken (nogal ruw). Binnenlopen is nu geen pretje.
Alle boten liggen behoorlijk te hobbelen en soms raken de masten elkaar bijna. We houden een onbemand motorbootje in de gaten naast ons die met heel dunne lijntjes vastligt waarvan er al een half door is. Die gaat straks op hol!
De touwenboer doet goede zaken. We zagen op veel boten nieuwe veren en lijnen zitten.
’s Avonds mosselen gegeten; het was te koud om buiten te zitten. Mijn pinpas deed ’t vandaag niet, kon geen geld pinnen en niet betalen in het restaurant, Lex z’n pasje deed ’t wel.
Na het eten een borrel gedronken bij Kees en Rigtje. Dat is altijd het voordeel bij slecht weer, iedereen blijft liggen en je hebt dan contact met elkaar.
De trap was weer erg hoog (eb). Ik heb nogal last van hoogtevrees, dus niet naar beneden kijken.

Woensdag 16 juni 2010
Dieppe

Vannacht heeft ’t weer gespookt (bij hoog water is ’t veel erger). De lijnen hebben ’t gehouden.
Het weerbericht bekeken; de zee is agité (ruw) tot zondag. Balen want ’t is hier een dure haven.
Naar het havenkantoor geweest en Lex z’n Rabopasje doet ’t ook niet meer. Hoop dat we nog kunnen internetbankeren. Gelukkig heeft-ie nog een pasje van ING dat werkt. Zo zie je maar weer, allemaal lekker makkelijk maar je wordt aardig afhankelijk van al die dingen.
Vanwege verbouwing van het havenkantoor hebben we hier geen internet. We moeten naar een internetcafé.

We zien jullie reacties met plezier tegemoet.

Tot volgende week, hopelijk uit een andere plaats.

• 16 Juni 2010 - 12:17

Judith Van Grinsven:

Ik hoop dat het zeil-weer snel wat mooier wordt. Gelukkig hebben jullie genoeg borrels aan boord om de ruwe nachten in de haven door te komen!
    Groetjes Judith

• 16 Juni 2010 - 12:35

Wilma En Peter:

he he eindelijk op weg, na veel leuke obstakels.
    ik zit alweer helemaal te genieten van jullie reisverhalen, over paar weken gaan wij ook die kant op, kunnen niet meer naar engeland vanwege gezinsuitbreiding, dus nu volg ik jullie verhalen en weet dan wat ons te wachten staat.

heel veel plezier en tot schrijfs.

en lex een dikke stomp van mij.

groetjes
    wilma en peter en sam

• 16 Juni 2010 - 13:43

Jony Van Beers:

Arme Lex maar pinnen... haha!

Ik hoop dat het snel wat beter weer wordt voor jullie. In ieder geval kun je even verplicht uitrusten en boeken lezen. Veel plezier met het vervolg van jullie reis!!

Groetjes Jony

• 16 Juni 2010 - 20:09

Maaike:

hai Maria en Lex,

Mooi jullie verslag! Ik zal jullie trip weer met plezier volgen. De halfwinder ziet er bekend uit: zo zag ik die wapperen in Dinteloord de avond dat ik jullie daar toevallig trof!

Maria heb je nieuwe Crocs bij je op vakantie??

Hele fijne vakantie,
    liefs, Maaike

• 18 Juni 2010 - 14:39

Jan Lijs:

Het gaat lekker op de boot lees ik. Hier in Den Bosch ook alles goed. Met de katten ook alles goed.
    Hoop dat je snel weer een beetje kan zeilen want daar gaat het toch allemaal om.

Groetjes, Jan

• 18 Juni 2010 - 15:10

Frans Hermans:

Leuk om julie reisverslag weer te lezen, het is of jezelf meezeilt. Heb vertrouwen in het weer, uiteindelijk wordt het weer beter. wees gegroet Frans Hermans

• 19 Juni 2010 - 21:13

Ivo & Ria:

Leuk dat jullie er aan komen. Nou we zijn weer on route. motor gerepareerd. Nu vrijwel alles solo. Ria kan maar een arm gebruiken en moet erg voorzichtig zijn. Liggen nu in L-Aber Wrach na een ruw tochtje. tot ziens

• 20 Juni 2010 - 08:14

Ron:

Lekker dat jullie weer aan het varen zijn he.
    De zeekapitein die ik op kamers had is tijdelijk vertrokken naar aberdeen voor een klus maar komt over twee maanden weer terug.Voor het weer hadden jullie ook niet in Holland hoeven te blijven want hier is het ondertussen ook weer aardig afgefrist en lijkt het nog niet op zomer.
    Veel plezier!

• 21 Juni 2010 - 09:11

Peet:

In mn vorige bericht stelde ik volgens mij een domme vraag, natuurlijk komen jullie niet terug voor t feest, ik las net dat jullie er op de dag zelf al bij waren.
    Dikke kus!!!!