Van Middelburg naar Zierikzee - Reisverslag uit Zierikzee, Nederland van Maria en Lex - WaarBenJij.nu Van Middelburg naar Zierikzee - Reisverslag uit Zierikzee, Nederland van Maria en Lex - WaarBenJij.nu

Van Middelburg naar Zierikzee

Door: Maria

Blijf op de hoogte en volg Maria en Lex

11 September 2009 | Nederland, Zierikzee

Vrijdag 4 september
Goes

Om half 10 door de brug van de haven naar het kanaal van Walcheren. Gemotord naar Goes. Onderweg nog een zware regenbui gehad tijdens mijn stuurbeurt op de Jannes (stuurstoeltje dat Jan voor mij gemaakt heeft). Ik was zeiknat. Lex nam de beurt over toen de regen opgehouden was. Is niet nodig dat we allebei nat worden. Na 3 sluizen en verschillende bruggen kwamen we om kwart voor 3 in Goes aan. Onderweg hoorden we op de marifoon dat het kanaal naar Goes morgen gestremd was i.v.m. roeiwedstrijden. We kunnen dus niet met de familie gaan varen.
Maar het weer morgen wordt toch niet al te florissant.
Gelukkig is het hier kinderweekend en allerlei voor de kinderen te doen. De binnenstad is afgesloten. We liggen wederom midden in de stadshaven, mooier kan niet.

Zaterdag 5 september
Goes

Ilse komt met de kinderen en Judith komt later ook met Marco en de kinderen.
Gelukkig is Goes kinderstad vandaag en hebben we ons prima vermaakt. Er waren allerlei (gratis) attracties, schminken, trommelen en een treintje etc.. De hele familie is blijven eten, pasta is dan het gemakkelijkste met m’n 2 pitjes en de magnetron doet dan ook goede dienst.

Zondag 6 september
Goes

Ilse en de kinderen zijn blijven slapen en Marco is met z’n kinderen mee gaan zeilen. We hebben fantastisch gezeild alhoewel Lex zich vergist had in de diepte van een zandbankje. De hele zomer niet vastgelopen op kritische punten en nu op de Oosterschelde! Het kostte toch nogal wat moeite en 3 kwartier om los te komen.
Ilse nam het roer over tijdens het zeilen en hoewel ze het bijna 20 jaar niet gedaan had stuurde ze feilloos met de voor haar onbekende boot! Ik benijd haar stuurmanskunst en gevoel voor zeilen.
Nu gaan we wat afspraken maken met vrienden die even mee willen zeilen, we hebben er nu de tijd voor.
We liggen nog in Goes. De havenprijzen zijn hier heel wat vriendelijker dan Engeland en Frankrijk.

Maandag 7 september
Veerse Meer

’s Middags hebben we de lijnen losgegooid en zijn naar het einde van het Veerse Meer gemotord. De vaargeulen in het meer zijn voor ons te smal om te kruisen. Het was prachtig zomerweer en echt genieten. We hebben op de Jannes zitten sturen.
Daarna nog even naar het strand gewandeld. Het was erg druk.
Afspraken gemaakt voor het weekend: vrijdagmorgen komen Jeanne en Willem, zondag stappen Mieke en Jan aan boord. We hopen dat ’t dan een beetje zeilweer wordt met de wind uit de goeie hoek.

Dinsdag 8 september
Veerse Meer

Nog een strandwandeling gemaakt en pootje gebaad. Het was een van de mooiste zomerdagen van onze vakantie. Blijkbaar vonden meer mensen het een mooie dag. Het was druk aan het strand. Het weer zal minder gaan worden volgens de voorspellingen.

Woensdag 9 september
Veerse Meer

Jammer genoeg hebben de weermannen/-vrouwen gelijk. Het is vandaag een stuk grijzer en de wind komt nu uit ’t noorden, achterin onze boot. De anderen hebben hun boot omgedraaid, maar wij kunnen hier niet draaien, dan lopen we vast.
Klein wandelingetje gemaakt, de zee zag er een stukje ruiger uit nu.
Het is zo tijdloos hier, ik moet op de kalender kijken welke dag het is; ze gaan allemaal in elkaar over. Wel zie je hier dat het grootste deel van de vakantie er op zit. Vinden jullie de zomers ook zo kort? Ik zou de seizoenen niet willen missen, ze hebben allemaal hun bekoring, maar een beetje herfst en winter mogen voor mij aan de zomer geplakt worden.
We hebben vandaag voornamelijk gelezen.
Morgen gaan we naar Zierikzee waar we de gasten oppikken.

Donderdag 10 september
Zierikzee

Het losgooien ging vanmorgen niet zomaar. Achter ons lag een boot en draaien konden we daar moeilijk omdat het (wederom) niet diep genoeg was. Bovendien stond er een flinke wind. Onze achterbuurman heeft losgegooid, is even gaan varen en andere buren hebben ons met lijnen om het hoekje van de steiger geleid.
Zonnetje scheen soms, behoorlijk windje, maar was toch de hele tijd motoren. We misten net de Zeelandbrug, die ging te vroeg open en net voor onze neus dicht.
We liggen nu als derde afgemeerd in Zierikzee. We hebben eerst boodschappen gedaan.
Opeens staan Jeanne en haar vriend Willem op de kade. Even raakte ik in de war. Zouden we een dag te laat zijn? Maar nee hoor, zij waren naar de stad en gingen even kijken of wij er al lagen.
Nu blijken we Willem te kennen: ik vanuit Schijndel en Lex van de vakbond.
Morgen om 10 uur stappen ze op en dan gaan we een eind zeilen. Weer belooft goed te worden.

Vrijdag 11 september
Zierikzee

Om 10 uur koffie gedronken met Jeanne en Willem. Hadden genoeg bij te kletsen en iedereen die Lex kent weet dat dat geen probleem is.
Even later de haven uit gevaren en zeiltjes gehesen. Afhankelijk van de wind zouden we besluiten waar we gingen zeilen. Dat werd dus de Roompot. Er zou minder wind staan dan gisteren, maar daarin hadden ze weer geen gelijk. Vlagen van 6 en we speerden vooruit. Op de terugweg aan de wind en de boot hing tot 30 graden op een oor. Jeanne zat te genieten en ook Willem vond ’t leuk. Omdat er donkere wolken kwamen en de vlaagjes bij tijd en wijle best hard hebben we besloten terug te varen. Toch nog bijna 4 uur gezeild.
Terug in Zierikzee voelde het net of er geen wind meer stond en het zonnetje liet zich weer regelmatig zien. Hebben nog koffie gedronken, een wijntje en spaghetti gegeten. En het dagje zat er weer op.
Grad en Marjon (vrienden van ons) legden een paar boten van ons aan en die komen vanavond een borrel drinken. Man, wat hebben we ’t toch slecht.......

• 13 September 2009 - 21:14

Shirlee:

Sounds like you're having a wonderful summer in September. Finally!

• 14 September 2009 - 13:21

Wilma En Peter:

ja zit er weer bijna op, jammer he, maar wat je gehad heb pikken ze je mooi niet meer af, op naar de volgende vakantie.
    wij zijn as. zaterdagmiddag in BRU (vrijdag maritiem) dus wie weet zien we jullie wel ergens, laat het even weten.

geniet nog even.

groetjes en kus van ons
    wilma en peter

• 18 September 2009 - 07:30

Patrick Lijdsman:

Een thuiskomst aanstaande. Ik zie nog bekende kusten voorbijkomen in verhalen en op foto's.
    Enkele jaren geleden heb ik een expositie gehad in Goes. Een Galerie aldaar had vernomen dat ik als kunstproject Zeeuws Meisje had gepimpt. Keramische replica's van het bekende boterpakje pronkten dan ook gedichten met aan zout en meisjes gerelateerde sferen:

Haar borsten
    dragen de avondzon
    in zilt katoen.
    Eindelijk zomer.

Maar het brakke water neemt intussen bezit van jullie leven, wen er maar aan. Het huis staat stil, geen deining, onkruid en verkeersgeraas. De horizon is nu nabij, geen zilten einder.

• 09 Oktober 2009 - 10:25

Jeanne Van Hout:

Hoi Maria en Lex,
    Wij vonden het allebei een heerlijke dag vorige week vrijdag. Ik heb genoten van een dag op het water en het heerlijke weer. Ik heb als een blok geslapen ,s-avonds.
    Ik hoop dat jullie nog een aantal fijne dagen hebben in zeeland. Tot gauw ziens maar weer.
    Groetjes van Jeanne en ook van Willem.