Van Fecamp naar Boulogne - Reisverslag uit Boulogne, Frankrijk van Maria en Lex - WaarBenJij.nu Van Fecamp naar Boulogne - Reisverslag uit Boulogne, Frankrijk van Maria en Lex - WaarBenJij.nu

Van Fecamp naar Boulogne

Door: Maria

Blijf op de hoogte en volg Maria en Lex

28 Augustus 2009 | Frankrijk, Boulogne

Donderdag 20 augustus
Saint Valery –en- Caux

Vanmorgen om 8 uur de lijnen losgegooid en naar de pomp. Die werkte niet op onze pasjes, dus we konden nog niet tanken.
Het weerbericht beloofde een 3-4 oplopend naar 5-6. We wilden dus ‘s morgens weg. Nou ja, we moesten dan toch vertrekken om het tij te halen.
We hebben de bezaan en de genua gehesen, maar het was niet te zeilen; er stond geen wind. We kwamen toch aardig vooruit met de stroom. We liepen op een gegeven moment 8 knopen! St. Valery is maar een goeie 17 mijl, dus we waren er om 11.00 uur. Net te laat voor de brug die op het halve uur draait.
We werden bij de brug al begroet en er stond al een heel aardige man bij de steiger te wachten. Hij sprak Engels en bewonderde ons schip. Later bracht hij een tasje met foldertjes van de streek en Valery; zelfs eentje in het Nederlands! We krijgen hier de 3e nacht gratis. Ligt er natuurlijk aan wat het weer gaat doen. Onze volgende stop is Dieppe en daar kunnen we toch pas de 22e heen. Dan is het afgelopen met pittoreske plaatsjes want er komen dan alleen nog grotere kuststeden. Totdat we in Zeeland zijn, daar zijn genoeg kleine vissersplaatsjes, maar die hebben we al vaker gezien.
Ik ga straks een vis bakken die we gisteren gekregen hebben van een aardige Fransman die even aan onze boot vastmaakte om op de sluis te wachten in Fecamp.

Vrijdag 21 augustus
Saint Valery–en- Caux

Het was markt, maar we kwamen te laat, ze waren al aan het opruimen. Beetje door het stadje gewandeld en naar het strand.
SMSje van Jan B. gehad dat Dieppe goed te doen was en erg gezellig met de Figaro regatta. We twijfelden, ze zouden nog een dag blijven, maar we besloten hier nog wat te gaan zien.
Toen ik een SMSje terug wilde sturen gaf mijn simkaart te geest. Mooi lastig. Weet niet of mijn nummers in m’n telefoon staan en het duurt nog wel even voordat we thuis zijn. Ik ben dus even niet te bereiken en kan niet bellen. Was vorig jaar ook al toen Rabomobiel op een andere provider overging. Gebruik mijn mobieltje zelden, hoofdzakelijk tijdens de vakantie. Dan merk je hoe snel je went aan de mogelijkheden die communicatie nu biedt.
Nog even naar het laagwater gekeken. Onvoorstelbaar zoveel getijdeverschil. Bijna 9 meter met spring (met spring is er groot verschil en met neaps is dat minder, heeft met de maanstand en de aantrekkingskracht te maken). Je moet dus overal rekening mee houden.

Zaterdag 22 augustus
Saint Valery –en- Caux

´s Morgens koffie gedronken bij Twan en Tony, een stel uit Waalwijk die vertrekken wanneer de sluis en brug opengaat.
´s Middags weer eens gewandeld.
We kregen een uitnodiging om vanavond een borrel te komen drinken in het clubhuis en er was een muziektent op de markt.
Kwam in gesprek met de voorzitter van de club (sprak goed Engels) en het bleek dat we in Yarmouth dezelfde dag in de haven hebben gelegen. Hij had ook de Fastnet uitgezwaaid. Was erg gezellig en we kregen nog een zak pruimen uit eigen tuin mee.
Het muziekfestival bleek een talentenjacht te zijn en er waren echte talenten bij. Ook erg onverwacht. Soort soundmixshow. Later een band, maar toen zijn we naar huis gegaan. We hoorden ze trouwens in onze boot net zo goed als op de markt.

Zondag 23 augustus
Dieppe

Was weer markt en nu waren we op tijd. Lex heeft dezelfde winddichte kiel gekocht die hij al in het blauw had. Toen supermarkt, stokbrood en paar boodschapjes.
Straks gaan wij ook door de sluis en brug om naar Dieppe te vertrekken.
Om half een losgegooid en nog gezwaaid naar de mannen op de brug. Er stond een 4tje, alleen bezaan en genua gehesen en het wakkerde vaak aan tot 5 met vlagen van 6. De zon scheen volop en de boot liep als een trein. We hebben genoten! De Stones op de buitenboxen in de kuip (zien jullie ’t voor je?) We wilden alleen dat het langer duurde, maar de wind hoorde ons en viel bijna weg. Zo konden we nog een half uur langer varen voordat we er waren. Zou prachtig weer geweest zijn om naar Boulogne te varen, maar dat is 54 mijl verder en dan wordt ’t nachtwerk. Morgen wordt er noord voorspeld, maar daar zijn de geleerden het nog niet over eens.
Het is hier in Dieppe hartstikke warm en druk op het strand (weer kiezels) en er is een grote kermis. Niet druk, iedereen was op ’t strand.

Maandag 24 augustus
Dieppe

Een beetje een grauwe dag met miezer en soms iets hardere regen. Toch de stad in geweest en daar riepen Twan en Tony (die we al eerder in Saint Valery gezien hadden) vanaf de trap. Je blijft elkaar tegenkomen. Er ligt hier ook een Engels schip met jongeren zoals we al eerder in Engeland hadden gezien. Ze kwamen gisteravond heel laat binnen en Lex wilde helpen met aanmeren maar hij zag dat iedereen daar zijn eigen taak had en dat wilde hij niet verstoren. Dat moesten de jongeren dus zelf doen. Ze hadden geen code van de douche, die heeft Lex gegeven, ze konden nu allemaal douchen. We hebben vandaag met de schipper staan kletsen en het schip bekeken. Zij gaan morgen ook naar Boulogne.
Naast ons ligt een stel uit Luxemburg. Ze spraken Frans, maar ze vroegen ook we Duits verstonden. Dat ging een stuk beter! Ze hadden net een nieuwe Jeanneau gekocht. We hebben er een paar glaasjes roze Luxemburgse champagne gedronken en gezellig gekletst (van onze leeftijd en we zijn ’t helemaal met elkaar eens dat je het er nu van moet nemen voor het te laat is). Wat zag die boot er nieuw uit! En alle luxe, echter helemaal geen sfeer, zo van de fabriek. Erg mooi allemaal, maar ik heb liever iets doorleefders of in ieder geval een boot met een eigen stempel.

Dinsdag 25 augustus
Boulogne

’s Morgens om 10 uur vertrokken. We hebben meteen de zeilen opgezet en konden aardig zeilen. De stroom stond in het begin tegen, later mee dus we maakten nog een aardige snelheid. De golven waren niet echt prettig, de boot schommelde nogal. Ik was een beetje katterig en heb een paar uur op de bank gelegen.
We liggen nu in de haven, allemaal Nederlanders aan de steiger, behalve de Engelse boot met de scouts.
’s Avonds nog lekker biefstuk gegeten op een terrasje. Leek een klein beetje op de Parade, terrasjes op ’t kerkplein.

Woensdag 26 augustus
Boulogne

We hebben de weerberichten gekeken en we denken dat we hier nog een paar daagjes blijven liggen. Windkracht 6-7 voorspeld vanuit ’t zuidwesten.
Een Nederlandse boot met 2 kleine kinderen aan boord blijft ook nog liggen.
We hebben een wandeling langs het strand gemaakt. Hier is een zandstrand, maar het water is nu weer te vies om in te zwemmen.
Langs de kade tegenover ons staan een hele rij viskramen die bezet worden door de vrouwen van de vissers. De kraam heeft de naam van de vissersboot. Er liggen alle soorten vis en betaalbaar. Gaan we morgen eten.
Boodschappen doen we bij hoog water want de trap is erg steil en hoog bij eb en dan is een wieltjestas even lastig.
De Engelse boot gaat vertrekken, ze moeten op tijd in Londen zijn. Daar zal weer behoorlijk gekotst worden aan boord. Niet alle jongeren waren helemaal zeevast.
We hebben een supermarkt gevonden met redelijk normale prijzen!. Engeland was veel goedkoper dan Frankrijk met z’n boodschappen. Hier is wel de wijn voordeliger.

Donderdag 27 augustus
Boulogne

’s Morgens vis gekocht. Weet niet precies wat ’t is maar zag er goed uit. Heb ‘m in de oven gedaan en smaakte goed. Moet toch een boek kopen waar al die vissen in staan. We (ik) willen toch eens vis gaan vangen volgend jaar.
Na de middag zijn we naar de oude stad gegaan achter de stadsmuren. Prachtige kathedraal en heel mooi oud kasteel met verschillende tentoonstellingszalen. Egyptisch, Grieks, Romeins, Afrikaans etc. (ja de Fransen zaten overal). Vooral de kelders waren interessant. Ook nog een kerker met ringen aan de muur. Dat was geen pretje daar opgesloten te worden. Er stond een mooi zonnetje.
In een parkje stonden grote ‘bloembakken’ van oude auto’s. Zitjes van autostoelen, een serre van autoruiten en allerlei auto-onderdelen verwerkt tussen de planten. Het voetpad was van gemalen autobanden, liep lekker.
Terug op de haven zagen we dat bijna de hele steiger leeg was. Alleen de Eos uit Waalwijk lag er nog. Het weer was vandaag nog redelijk, morgen gaat ’t spoken. We ligger liever hier hier verwaaid dan in Calais of Duinkerken. Deze stad is leuker.
Twan en Tonny hebben nog een pilsje gepakt bij ons in de kuip.

Vrijdag 28 augustus
Boulogne

Het stormt nu op zee. Er staat nu een dikke 9 bij Dover, dat zijn geen grappen. De zee is een echt beest, soms zo mak als een klein poesje, soms een woeste leeuw. Die leeuw houdt ons nu gevangen in Boulogne, wat geen straf is.

We laten weer van ons horen.

• 28 Augustus 2009 - 18:51

Mary:

Hoi Maria en Lex
    Leuke fotos van die autos.Wij zijn nu in duitsland op vakantie zitten in de hoge eifel leuke dorpje en mooie natuur.Volgende week vrijdag gaan we weer naar huis,dan is het nog maar een week voordat Linda is uitgeteld.Zal weer leuk zijn een kleintje er bij kijk er erg naar uit.Nog een fijne vakantie en een behouden vaart.Groetjes van ons Ad en Mary.

• 29 Augustus 2009 - 14:40

Wilma En Peter:

hallo leuk boulogne, maar moet geen 9 dagen duren zoals wij hebben meegemaakt dan is de stad niet zo mooi meer, verder let op voor de netten ze gooiebn ze daar gewoon overboord in de haven, en in de stad zit een winkeltje met hele lekkere kaas, pate en wijn maar erg duur.
    geniet van jullie reis en misschien tot in zeeland we contacten nog

groetjes, kus en een dikke stomp voor lex

wilma en peter

• 03 September 2009 - 08:41

Jan Klerks:

Maria ik zat zojuist te denken dat je al weer een tijdje weg bent en dat het niet lang meer duurt voordat je terug komt. Storm en slecht weer lijkt me wel indrukwekkend op zee. de foto's en reisverhalen zijn altijd leuk om te kijken/lezen.