Van Oolgensplaat naar Blankenberghe - Reisverslag uit Blankenberge, België van Maria en Lex - WaarBenJij.nu Van Oolgensplaat naar Blankenberghe - Reisverslag uit Blankenberge, België van Maria en Lex - WaarBenJij.nu

Van Oolgensplaat naar Blankenberghe

Door: Maria

Blijf op de hoogte en volg Maria en Lex

29 Mei 2009 | België, Blankenberge

Zaterdag 23 mei
Volkeraksluis
Na het ontbijt is Ilse naar Dintelmond gereden en wij met de kinderen gevaren naar de werf Stevens waar ze naar de hydrauliek van het stuursysteem zouden kijken. Ilse ging even boodschappen doen en de man van de werf keek naar ons systeem: hij zag het meteen: De slangen waren veel te zwak voor onze boot. Hij haalde ze er altijd meteen uit bij boten en verving ze dan door een zwaarder systeem. Hij gaf Lex een adres waar ze nieuwe slangen met stalen binnenmantel op maat maken en nieuwe koppelingen aan persen. Deze kunnen 300 bar aan en de oude maar 24. Het bedrijf was in Steenbergen. De monteur had echter helemaal geen tijd en Lex moest dus alles zelf gaan doen. Hij kon de slangen het weekend uitbouwen en maandag naar Akkermans brengen.
Afscheid genomen van Ilse en de kids (die meteen voor ons wat boodschapjes hebben gedaan) en weer naar Ooltgensplaat gevaren. Daar staat de auto nog. Lex gaat nu alles uitbouwen en merken.
We zagen Bob en Willeke nog op de haven. Hun boot komt hier in Ooltgensplaat liggen. Ze moesten hun zelfwerkzaamheid doen bij de vereniging en Willeke zweette van het onkruid wieden. Ze hebben nog even gezellig bij ons in de kuip gezeten.

Zondag 24 mei
Ooltgensplaat
Handwasje gedaan, kon mooi drogen. Lex heeft de leidingen uitgebouwd. Daarna heeft hij een stuk van de opbouw kaal gemaakt dat ingewaterd is, waarschijnlijk door ’t afbreken van de overloop vorig jaar. Moet straks als ’t droog is even met epoxy behandeld worden, geplamuurd en even geschilderd. We hebben al ’t materiaal bij ons.
Na de middag kwamen Jan en Bea, Grad en Marjon terug van hun weekendje varen en hebben nog even koffie gedronken voordat ze naar huis gingen.

Maandag 25 mei
Ooltgensplaat
Lex heeft bij het bedrijf in Steenbergen de leidingen laten persen. Dat was echt een leuk bedrijf! Verschillende spullen waren er niet; hij heeft z’n fietsje gepakt en is ’t bij een ander bedrijf gaan halen. Hij is wel 2,5 uur bezig geweest en heeft een echt mooie rekening gemaakt.
Ik ben ’s morgens het dorpje ingegaan. Is een klein Zeeuws dorpje. Het prachtige gemeentehuis staat te koop.
’s Middags heeft Lex de nieuwe slangetjes ingebouwd. ’s Avonds nog bezoek gehad van Ron en een vriendin.
’s Nachts werden we wakker van oorlog in de lucht!!!! Man wat ging het te keer. Het werd niet eens donker tussen de lichtflitsen door. Ik vind dat weer heel erg leuk, houd ook erg van vuurwerk, maar toch blij dat ik nu niet op zee zat. Jullie hebben dat natuurlijk ook allemaal meegekregen, maar op een bootje is het allemaal veel dichter bij, net zoiets als in een tent of caravan.
Wel goed om de lekjes te ontdekken die nu behandeld kunnen worden.
We hopen dat ’t weer snel beter wordt want op 2 juni komt Jeroen naar Londen met Stanley en het wordt dan wel erg krap. Je kunt ook nooit een afspraak maken als je met een boot onderweg bent.

Dinsdag 26 mei
Ooltgensplaat
Lex is nog bezig geweest met de hydrauliek, ontluchten, sturen, ontluchten en alles natrekken. Ook de stuurwielautomaat weer aangesloten want de hydraulische moet opnieuw afgesteld worden. De lekken verholpen etc. Ik heb wat gepoetst en gelezen.

Woensdag 27 mei
Krammersluis
Nog een paar flessen rosé naar de werfbaas gebracht en bedankt voor zijn gastvrijheid want we hebben daar al die tijd gratis gelegen en stroom en water mogen gebruiken. Daarna weg proberen te varen. Ging niet zonder problemen. De boot had zich aardig ingegraven en de wind duwde ons de verkeerde richting uit.
Naar Stevens gevaren die de hydrauliek nagekeken heeft en Lex de complimenten gaf: helemaal goed nu.
Het weer is triestig, het waait erg hard en het is koud. We zullen vandaag niet erg ver komen.
Toen we in de Krammersluis lagen duurde ’t wel erg lang: storing! Kostte meer dan een uur. Opeens klinkt in de sluis muziek en niet zomaar uit een installatie. Een jongen zit in de kuip van zijn boot met een gitaar en zingt ‘Wish you were here’ van Pink Floyd. Ik moest eerst goed luisteren want ’t klonk zo goed. Hij kreeg een spontaan applaus van de 6 boten die in de sluis lagen. Hij ging door met zingen en de wachttijd leek een stuk korter.
We leggen aan achter de sluis aan de wachtsteiger. De wind giert door de masten en het is koud.
Dan pompt de wc niet meer leeg en Lex barst van de koppijn en gaat zonder eten naar bed.
Jullie kennen dat vast ook wel: Allerlei kleine pechjes, rotweer en dan doet de wc ’t niet meer. Dan is ’t wel even genoeg.
De Navtex geeft voor de volgende dagen gelukkig beter weer aan. Is het goed genoeg om onze afspraak in Londen nog te halen?
Ik kijk nog een dvdtje van Inspector Morse en ga slapen.

Donderdag 28 mei
Vlissingen
WC doet ’t weer!! Op zo’n puts (een bootemmer met touw er aan) is ook niks.
Het is ’s middags nog mooi weer geworden en later konden zelfs de mutsen af.
We zijn op de motor naar Vlissingen gevaren, de wind was pal tegen. In Middelburg nog even getankt.
Van Middelburg naar Vlissingen is ong. 5 mijl en we hebben er zeker 2,5 uur over gedaan vanwege de bruggen. We voeren daar in het spitsuur en dan zijn er tijden dat de bruggen niet open gaan, zeker niet voor 1 jacht.
We liggen afgemeerd aan een kade waar ‘t niet mag. Een politieboot stopte voor ons maar liet ons liggen. Tot nog toe nergens havengeld betaald!
Morgen gaan we naar Oostende, dan Ramsgate, Sheerness en Londen. Zullen we ’t dan toch gaan halen?

Vrijdag 29 mei
Blankenberghe
Nog politie bij de boot gehad in Vlissingen, we moesten weg, mochten daar niet liggen. Zei dat we over een half uurtje zouden vertrekken en dat was goed. Broodjes gebakken en losgegooid. Om 9 uur waren we door de sluis.
Ik heb ’t grootzeil gehesen. Is toch wel even wennen die nieuwe huik. Ook de genua hebben we nog bijgezet, maar weer ingerold (wat is dat toch lekker dat we niet meer naar voren hoeven om het voorzeil te hijsen).
Er stond te weinig wind, dus steeds de motor bijgehad, wel snel gevaren met de stroom mee. Na 3,5 uur meerden we af in de haven van Blankenberge i.p.v. Oostende. Die was berekend op 1,7 meter diepte bij laagwater en dat was ‘t. We hebben weer flink aan de touwtjes getrokken, maar liggen nu netjes aan een steiger.
Nog even het stadje in geweest. Het is prachtig weer.
Morgen niet veel wind voorspeld uit het noordoosten. Ben benieuwd of we de oversteek naar Ramsgate kunnen zeilen.

Het volgende verhaaltje komt hopelijk uit Engeland.

• 30 Mei 2009 - 10:47

Frans Hermans:

Goede oversteek, het wordt een mooi en warm weekend.

• 02 Juni 2009 - 09:19

Lonneke Van Den Berk:

Fijn dat alles weer gerepareerd is en de tocht nu echt begonnen is! Jullie zullen vast een lekker overtochtje hebben gehad en vele dolfijnen van het dek hebben moeten slaan;-)

x Lonneke

• 03 Juni 2009 - 20:07

Bianca:

Wowwwwwwwww !!!!!
    En...nog Belgische pintjes gedronken??
    prooooooost en op jullie gezondheid.
    Met mij gaat het stukke beter, eindelijk, ik ben er weer bijna.
    dikke kusss
    Bianca

• 03 Juni 2009 - 20:09

Bianca:

oh ja......
    leuke site man...ik hou jullie in de gaten.
    XXXXXXXXXXXXXX
    kus