Van Amsterdam naar Dinteloord - Reisverslag uit Dinteloord, Nederland van Maria en Lex - WaarBenJij.nu Van Amsterdam naar Dinteloord - Reisverslag uit Dinteloord, Nederland van Maria en Lex - WaarBenJij.nu

Van Amsterdam naar Dinteloord

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Maria en Lex

22 September 2008 | Nederland, Dinteloord

Vrijdag 12 september

Nog even naar AH geweest voor een paar laatste boodschapjes en een waterdicht oprolbaar toetsenbord gekocht.
’s Middags nog afscheidskoffie met Shirlee en John. We hebben ze gevraagd om eens een keer een wedstrijdje mee te varen bij de winterwedstrijden hier in Den Bosch en uitgenodigd voor carnaval. Ze verheugen zich daar op. Dan zwaaien ze ons uit als we voor de staandemastroute bij de spoorbrug gaan liggen totdat-ie vannacht opengaat.
Toch maar voor deze route gekozen om 2 redenen: er waren nogal wat stormwaarschuwingen de laatste dagen en het leek me leuk om dit deel van Nederland een keer met onze boot te doen. Om 7 uur liggen we voor de brug. We moesten weer betalen omdat onze pas maar tot de 12e geldig was en de brug ’s nachts (de 13e) pas opengaat.
De brugwachter vertelde dat de brug waarschijnlijk om 01.00 uur open zou gaan, maar het kon ook half 3 worden. We moesten met de marifoon stand-by blijven.
Heb nog gekookt, toen gegeten en we hebben wat vooruit geslapen.
Om kwart voor 12 worden we opgeroepen: de brug werd gedraaid. Dat was erg vroeg want tot 12 uur kon je je melden. Het duurde even voordat we door alle bruggen waren, soms een half uur of langer wachten. We kwamen dan ook om half 4 bij de Schipholbrug aan die ’s morgens om 7 uur zou draaien. Nog een paar uurtjes geslapen.

Zaterdag 13 september

De wateren waren hier diep genoeg zodat we gewoon om ons heen konden kijken zonder angstvallig de dieptemeter in de gaten te moeten houden.
We wilden in Gouda in de stad gaan liggen maar de sluis draaide niet op zondag, zodat we dan niet weg konden, dus zijn we daar aan de steiger gaan liggen.

Zondag 14 september

De route hervat. De bruggen gingen soepel en bij een brug waren we net op tijd anders hadden we weer 2 uur moeten wachten. Dat heb je dus niet altijd in de hand. Maar op ’t water is alles veel relaxter. Daar raak je vanzelf onthaast.
Op ’t Hollands Diep hebben we nog lekker gezeild en bij het aanleggen bij de Volkerak knapte de gaskabel. Gelukkig stond er niet veel wind en aanleggen ging goed. Wel fijn dat ‘t niet onderweg, wachtend voor een brug gebeurd is.
Bij zo’n wachtsteiger mag je aan de achterkant afmeren voor de nacht (3 x 24 uur). Er zijn mensen die daar bijna wonen. Ze moeten dan wel iedere drie dagen verhuizen naar een andere plaats. Sommige buren ruilen dan. Het kost niks. Je hebt dan ook geen voorzieningen, maar op de boot heb je meestal alles. Zo heb je behoorlijk wat waterzwervers in Zeeland.

Maandag 15 september

Lex is lang bezig geweest om de kabel er uit te krijgen: dat is niet gelukt. Hij heeft nu de gashandel op de motor verbonden met een paar touwtjes zodat we toch vanuit de kuip gas konden geven.

Dinsdag 16 september

Naar de haven van Dintelmond gevaren. Het ging goed met de touwtjes. Met Roon van de Vijla samen een nieuwe kabel gekocht en die zat er in no time in. Nu liggen er nog wel 2 losse kabels onderin die moeilijk te verwijderen zijn: de koppelingskabel die gebroken was in Ballen in Denemarken en de gaskabel. Ze zijn toch allebei maar een paar jaar oud.
Nog wat boodschappen gedaan in Dinteloord en daarna vertrokken naar de Krammersluizen. Daar ook weer gratis overnacht. Zo is ’t wel te betalen.

Woensdag 17 september

Weinig wind op de Krammer en de wind kwam pal van achteren, dus het zeilen ging erreg langzaam. We zijn toen naar St. Annaland gegaan. Het was laag water en veel land was drooggevallen, net de wadden. We hebben zelfs een zeehond gezien. Ze willen daar trouwens ook een soort van wadlopen op gaan starten. Er liggen daar boeien om aan te ankeren (ook weer gratis).

Donderdag 18 september

We hadden afgesproken met Jan dat we naar Ooltgensplaat zouden gaan waar we naast zijn boot zouden afmeren. Dit omdat Lex en Jan Roon zouden helpen zijn motor in de Vijla te bouwen. Dat afmeren is echter niet gelukt. Het was daar zo ondiep dat we niet bij zijn boot konden komen en we liepen doorlopend aan de grond. We konden zelfs niet meer draaien dus Lex is er helemaal achteruit uitgevaren naar het Volkerak, ook door een heel smal sluisje. Weer aan de sluis gaan liggen en daar is Jan ’s avonds gekomen. Gezellige avond gehad.

Vrijdag 19 september

’s Morgens zijn de twee heren vertrokken naar hun klus en ik heb wat gepoetst op de boot. Verder eigenlijk niks gebeurd.

Zaterdag 20 september

We zijn naar Den Bosch vertrokken omdat de vader van Lex zondag zijn verjaardag viert. Hij wordt 94 en mag nu dus ook een beetje meepraten.
We zijn nu dus flink aan het wassen. Bram was blij dat we thuis waren, maar Cleo is boos en verstopt zich (Bram en Cleo zijn onze katten).
Wat is dat toch lekker thuiskomen als overal zo goed voor gezorgd is en je weg kunt gaan zonder dat je je zorgen hoeft te maken (met ddank aan Stefan!).
Ik had trouwens nog een prijs in de postcodeloterij: een digitale camera.
Het is natuurlijk meteen thuis als je weer hier bent, maar ik heb wel dubbele gevoelens: ik wil terug naar de boot!

Zondag 21 september

De hele familie en de kleinkindertjes van Lex weer gezien bij opa en oma. Morgen gaan we voor de laatste week nog een beetje in Zeeland rondvaren en dan roept de plicht en real life weer.
We komen volgende week nog een keer op visite bij jullie (via deze site) en dan zit ’t er echt op. Maar, dit is voor herhaling vatbaar.

• 22 September 2008 - 16:00

Wilma En Peter:

Hallo luitjes, leuk dat jullie er weer zijn, dn kunnen jullie ons "kleintje"zien ze is 5.70 lang en weegt 700 kilo ze heet Saskerlei, ja we gaan weer meedoen op de Viking.
    Maar wij zijn blij dat jullie er weer zijn, Pter dacht afgelopen zondag dat hij jullie zag op de Grevelingen, we hebben nog gebeld maar geen gehoor.

We zien jullie binnenkort en zijn benieuwd naar de verhalen.

Groet en dikke kuss
    Peter en Wilma

• 22 September 2008 - 18:44

Ytrroro5p3okeiwjmime:

9wiA(m f hgjuijfoijf iijf jfdfjzidjizjg iujzizgd j jsdjkdiojidjj iejif ifj gjjSJU Ow ui h hf he u udjfdf8 f fi ifyiuf fhuf fhu
    groetjes Freekje

• 22 September 2008 - 21:21

John:

Welkom op de rede. Geniet maar na van een prachtige reis.

• 23 September 2008 - 21:24

Mieke Van Zandbeek:

Hallo Maria en Lex,
    Ja, ik geloof goed dat het na zo'n super trip toch best heel erg fijn is om terug te zijn.
    Tot ziens weer eens!!!!
    Kus, Mieke

• 25 September 2008 - 14:01

Remko:

Haai Lex en Maria!

Welkom thuis!
    Jammer dat jullie er weer zijn...hahaha, ik heb zo genoten van de verhalen en ken nu ook wat 'zeejargon"!

"i wish you were a sailboat"( katie melua)

Veel liefs, Remko

• 26 September 2008 - 01:12

Gijs & Paula:

Geweldig leuke reis en leuk om jullie verhalen te volgen op de site!
    Veel plezier in jullie "laatste week" en tot ziens in Nederland!!

• 28 September 2008 - 10:55

Maaike:

Hoi Lex en Maria,

Eindelijk terug van weggeweest! Ik heb genoten van jullie verhalen. Nu weer met beide benen op grond?! Of is het wennen?
    Hoop jullie gauw te zien,

Groeten,
    Maaike

• 02 Oktober 2008 - 14:25

Koos Maria:

Hardstikke toffe tocht die jullie hebben gemaakt! Tijdens mijn vakantie (met Theo Ebben) kwamen wij Ivo en Ria tegen in Nieuwpoort. Zij vertelden al over jullie beleveneissen en dat zij dezelfde site gebruikten. Overigens zagen wij jullie vrijdag 19 september nog liggen voor de Volkeraksluis, nu begrijp ik waarom