Van Norderney naar Groningen - Reisverslag uit Groningen, Nederland van Maria en Lex - WaarBenJij.nu Van Norderney naar Groningen - Reisverslag uit Groningen, Nederland van Maria en Lex - WaarBenJij.nu

Van Norderney naar Groningen

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Maria en Lex

04 September 2008 | Nederland, Groningen

Zaterdag 30 augustus

We hebben Norderney nog maar eens verkend en dit keer van een heel andere zijde gezien. Het is er echt heel mooi. Mooie huizen, leuke wandelpaden, mooi park.
Op een plein in de stad staat een grote kiosk waar een orkest klassieke muziek speelt. Het doet me denken aan Wenen in de vorige eeuw. Heel sfeervol. En de terrasjes vol mensen (doet Lex denken aan Italië). Iedereen profiteert van deze zonnige dag, met de voorspelling van maandag in het vooruitzicht.
Nog lekker gegeten in een restaurantje. Het eten is hier erg goedkoop. Voor 20 euro heb je een volledige maaltijd met een drankje er bij voor 2 personen.

Zondag 31 augustus

We zijn ‘ s morgens om 09.00 uur naar Borkum vertrokken. Een grote 45 mijl. Dit vooral omdat we toch een eind uit de kust willen blijven en op safe willen varen. Plaatselijke zeilers nemen een kortere route, maar wij gaan voor zeker bij de wadden; zeker met onze diepgang.
We hebben bijna helemaal kunnen zeilen totdat de wind wegviel en de motor toen bijgezet.
We kregen de stroom tegen toen we de hoek rondden naar Borkum. Dan gaat ’t niet zo snel meer.
De stuurautomaat ging onderweg dansen (draaide ineens 45 graden om). Waarschijnlijk vanwege een hoogspanningskabel die over de bodem lag. Daar kan een kompas niet tegen. Zet ook geen blikje bier in de buurt van je kompas want daar zit nu ijzer in, dan ga je ineens een heel andere richting uit.....
We waren weer in de haven met het artistieke stel. Maar we legden pas aan om 19.30 en toen was het ‘kantoor’ gesloten. Er wordt daar van alles verkocht, van taart tot alcohol en treinkaartjes. Ze hebben er ook maar meteen een internet café van gemaakt. Waarschijnlijk heb ik ze op dat idee gebracht toen ik de site daar bijgewerkt heb.
Er kwam een Duitse boot naast ons liggen in Borkum.

Maandag 1 september

We zijn ‘s morgens naar het havenkantoor gegaan. Ze willen hier een nieuwe jachthaven bouwen, maar partijen ruziën nog hoe het moet worden. Er staat ook al in de havengids, dat hier een nieuwe is met plaats voor 250 boten en een nieuw restaurant. Er is echter nog alleen die oude verwaarloosde steiger. Gemma (de havenmeesteres) was stomverbaasd en helemaal niet op de hoogte.
Later, na diverse regenbuien weer met ’t treintje naar de stad gegaan. Toen ging de zon schijnen en we hebben nog een flinke strandwandeling gemaakt. We konden met de verrekijker veel zeehonden zien liggen, maar daar mocht je niet bij.
We ontmoetten de Duitse vrouw die naast ons aan boord was bij de bushalte toen we teruggingen.
We kletsen wat met elkaar en ik vertel dat ik ook 5 jaar in Duitsland gewoond heb. Zij vraagt: Waar? Otterswang. Nu kent zij dat goed want haar oom woont daar. Niet te geloven toch. Bijna geen Duitser heeft ooit van die plaats gehoord (252 inwoners).
Ook heeft zij een opleiding gevolgd in Aulendorf waar wij eerder gewoond hebben. En: zij heeft in het ziekenhuis gewerkt waar mijn zoon Jeroen geboren is, Ze was nog net niet bij de bevalling. Zij kende ook mijn gynaecoloog Dr.Beckman goed. En..... zij heet Maria.
Hoeveel toeval kan er zijn? Ik ben er nog helemaal beduusd van.
Ze hebben ’s avonds nog wat gedronken bij ons. Ulie, de schipper (een vriend van Maria), haar zoon Michael en Maria.
Ullie was voor zijn pensionering chirurg en heeft als scheepsarts een half jaar meegezeild naar de carribian met een opleidingsschip vol jongeren.

Dinsdag 2 september

Vanmorgen hebben de buren bij ons ontbeten en adressen uitgewisseld. Op de Duitse eilanden is de regeling dat je de 2e nacht dat je er ligt toeristenbelasting moet betalen en dan met terugwerkende kracht voor 2 nachten; dit geldt niet als er een officiële stormwaarschuwing is want dan is Borkum vluchthaven; en dat was nu het geval. We zijn tegelijk vertrokken, maar een andere richting uit en onderweg foto’s en filmpjes van elkaar gemaakt. We liggen nu met rotweer in Delfzijl, dus we zijn vanmiddag weer in Nederland aangekomen. We hadden natuurlijk de stroom mee en de wind zwaar tegen, dus een beetje hobbelen. Ook was ’t weer erg grauw. Deze keer zijn we nat geworden. Windkracht 6, in vlagen 7; en dan echt pal tegen. Wij zijn erg blij met onze goede motor.
Het weer voor de Elbemonding en de Duitse bocht was windkracht 8, in buien 10. We zijn daar net op tijd weg. Daar is de Duitse bocht nu berucht om.
We hebben in Delfzijl getankt en de diesel kostte ‘maar’ 1,33. Weer (droog) wat inkopen gedaan.

Woensdag 3 september.

Om 12.00 uur vertrokken. De sluis ging meteen open en onderweg ook alle bruggen meteen. Ze zijn hier erg watersportvriendelijk.
We liggen nu in Groningen en hebben de stad bekeken. Is eigenlijk maf. Onderweg in Denemarken en Duitsland bekijken we iedere plaats en hier zouden we de Nederlandse steden overslaan. Flinke wandeling door Groningen gemaakt. We zijn door een wijk gelopen met een groot studentengehalte. Er waren ook veel coffieshops en heel mooie winkeltjes. In die straten geen Kruidvat of Wibra.
We kruipen dus nu terug naar het zuiden.

Donderdag 4 september

We gaan straks nog even naar de stad en morgen weer varen. We komen dan weer over de Dokkumer Ee (waar we op de heenweg vastgelopen zijn). Ik hoop dat ’t water hoog genoeg staat. De weerberichten voor de komende dagen zijn hetzelfde; harde zuidwestenwind met veel regenbuien. Het lijkt wel herfstweer.

• 04 September 2008 - 21:15

Cor:

ben blij dat je weer in holland ben je heb veel plezier gehad en veel gezien dat nemen ze je niet meer af goed de vaart nog een wel thuis
    cor

• 05 September 2008 - 08:48

Toon:

He lex & Maria
    hoe is ie
    We volgen je vaart routes wel mee
    leuk om jullie reisverslag te volgen
    zie jullie snel weer terug in het Computerhuis

Groeyjes Toon

• 05 September 2008 - 10:26

Remko:

Haai!!

Jammer dat het er weer (bijna) op zit! Voor jullie maar ook voor mij! Zoo lekker genoten van jullie verhalen!!
    C U in de graafseweg?
    Liefs, Remko
    O ja, vergeet ik iedere keer, maar het liedje if you are a sailboat van katie Melua moet je maar 's downloaden= prachtig!

• 05 September 2008 - 13:00

Ivo En Ria:

Nou mooi dat jullie veilig in den Lande zijn. Wij hebben vanochtend in de haven met gale 8 hard moeten werken om de vingersteigers bij elkaar te houden. Verder alles kids maandag is het lage druk gebied gepasseerd en kunnen we weer verder.
    houdou en goede vaart

• 12 September 2008 - 10:49

Ad Vd Breekel:

hoi Maria en Lex,

Jammer dat jullie niet twee weken eerder in Groningen waren, toen waren wij daar nl. ook ivm de tentoonstelling over Chineese kust (erg mooi by the way). Blij dat jullie reis zo voorspoedig is verlopen en hoop to see you soon!

groet, Ad