Van Kiel naar Norderney - Reisverslag uit Norderney, Duitsland van Maria en Lex - WaarBenJij.nu Van Kiel naar Norderney - Reisverslag uit Norderney, Duitsland van Maria en Lex - WaarBenJij.nu

Van Kiel naar Norderney

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Maria en Lex

30 Augustus 2008 | Duitsland, Norderney

Dinsdag 26 augustus

Holtenau, bekend stadje bij de sluis van ‘t Kielerkanaal. We hebben ons rotgesjouwd met boodschappen, wel een tas met kleine wieltjes, maar die bezweken bijna.
We hebben ook een soort van Wibra gevonden met zomerkleren sterk afgeprijsd. Ik hoop dat ’t nog kortebroekenweer wordt, anders voor volgend jaar.

Woensdag 27 augustus

Het Kielerkanaal: ’s morgens om 9 uur vertrokken, half uur gewacht voor de sluis. De stootwillen moeten daar in het water hangen want de sluissteiger is erg laag. Je moet er ook betalen voor ’t kanaal. We waren iets korter dan op de terugreis en nu kostte ’t een stuk minder.
Naast ons lag een Zweeds schip dat op weg was naar de natte Hiswa. Die gaan we dit jaar niet bezoeken.
Het was miezerweer, geen buien maar genoeg om nat te worden en de zeilpakken te dragen. De Jannes bewees goede diensten. We hebben ’t sturen (9 uur, 60 mijl) verdeeld onder ons drieën, Lex, de stuurautomaat en ik.
We wilden halverwege bij het Giesenaukanaal weer aan de wachtsteiger voor de sluis overnachten, maar besloten om door te varen. Er komt een weergat van 2 dagen en daar moeten we gebruik van maken voor de Duitse Bocht. (een weergat is een rustig moment tussen 2 depressies in en nu ook nog de wind uit het oosten).
Het was erg mistig en vooral oppassen voor de veerboten die onverwacht en snel overstaken. Ze stoppen niet voor jachten.
Om 6 uur afgemeerd in de haven van Brunsbuettel die overvol was. Een plaatsje vinden voor ons bootje viel niet mee. De 1e keer gingen we naast een schip liggen dat toch een beetje te klein was. Dat was te link. De 2e keer lukte.
Opeens hoor ik ‘Maria’ roepen! Was Bauke van de Brandaan. Aleid was al van boord. Bauke vaart de boot terug met een zeilmaatje.

Donderdag 28 augustus
Naar het stadje geweest en een echt goede boodschappentas op wielen gekocht. De vakantie is wel bijna voorbij, maar die zal toch nog wel verslijten. De eerste keer dat ik in Brunsbuettel was kon ik niet van boord vanwege m’n gekneusde rug.
De grootste boten komen hier op een paar meter voorbijgevaren. Heel indrukwekkend! Maar een paar kleine bootjes aan de kant gingen bijna kopje onder toen een van die grote jongens zijn boefschroef aanzette om z’n punt van de kant te duwen. Ook daar gaat niet alles vlekkeloos.
We gaan vandaag nog niet weg, morgen naar Cuxhaven (17 mijl). Die kunnen we dan van onze tocht naar Norderney aftrekken. Blijven er toch nog 65 over.
Een pilsje gedronken met Bauke en zeilmaatje Wouter.

Vrijdag 29 augustus

Eerst een blikopener gekocht, onze was kapot en die kun je echt niet missen hier.
Vanmiddag begon rond half twee de exodus uit de haven voor de sluis. Het was windkracht 5 wind helemaal op kop, dus niet gezeild.
Onze Ana dook weer lekker met d’r hele neus in de golven. Vooral als er grote schepen langskomen kan ’t nog eens lekker extra golven. We zijn droog gebleven.
We liggen nu in Cuxhaven. Morgenvroeg om 4 uur gaan we de Elbe uit, stroom mee. Het weergat is nu 1,5 – 2 dagen, dus morgen wordt ’t Norderney. We gaan niet verder want we willen geen haven in ’t donker aanlopen en ik wil ook niet ’s nachts varen.
Het plan is dan zondag naar Borkum of Lauwersoog als de wind niet in een keer draait en dan hard toeneemt. We hebben van Lauwersoog geen kaarten en het is niet erg diep daar, dus ook weer rekenen met hoogwater etc.

Zaterdag 30 augustus

We liggen in Norderney! Vanmorgen in ’t stikkedonker de Elbe opgevaren met onze zeiljassen aan, was frisjes. De boeien zijn daar verlicht. Je ziet daar erg veel lichtjes. We zijn net buiten de vaargeul gaan varen.
Om 6 uur kwam de zon op en toen zagen we wat meer.
Het is prachtig weer geworden. Korte broeken aan gehad, maar totaal geen wind, dus weer op de motor. Heb nog wat geslapen.
Om 4 uur afgemeerd in Norderney. We konden bijna geen plaatsje meer vinden en kwamen terecht naast een stelletje zeer luidruchtige, dronken jongelui.
We zijn naar de stad gewandeld en toen we terug kwamen waren ze gelukkig weg. Ik word toch oud denk ik (en hoop ik).
We hebben hier dus weer een open wifi gevonden.

• 31 Augustus 2008 - 03:13

Mary :

Hoi Maria en Lex
    Hier zijn de vakanties al weer afgelopen.Iedereen weer werken en naar school.Hebben zaterdag een mooie zonnige dag gehad morgen word ook een mooie dag gaan even naar tonny kijken moet spelen op hartemert.Nog een goede vaart en tot mails.groetjes

• 31 Augustus 2008 - 09:55

Femke (van Stefan):

Hoi Maria & Lex,
    Hier is vandaag de laatste mooie zomerdag, aldus het KNMI, maar misschien kun je straks toch nog wat van je nieuwe outfit aan :)
    Stefan is nog niet helemaal gesetteld, want het schilderwerk (kasten) zat tegen, maar het einde is in zicht en dan kan alles uit dozen in kasten! Cleo en Bram doen het goed, ze zitten 's ochtends voor Steefs slaapkamer te wachten tot ie er uitkomt om eten voor ze te maken. Vooral Cleo en Steef zijn dikke maatjes geworden.
    We zien jullie eerdaags wel weer, nog een goeie vaart en tot dan dan! Groetjes ook van Steef!

• 31 Augustus 2008 - 15:46

Ivo En Ria:

Ik hoop dat jullie in het gat vallen zoals Jos altijd zegt. Wij hebben gisteren een fantastische dag op Sark gehad. Alleen vandaag is het weer pet met het weer.

• 03 September 2008 - 12:31

Duyffken Joop En E:

Reuze leuk om alles te lezen. Zijn sinds 17 aug thuis.Ons verhaal omt per e-mail