Van Kappeln naar Middelfart - Reisverslag uit Middelfart, Denemarken van Maria en Lex - WaarBenJij.nu Van Kappeln naar Middelfart - Reisverslag uit Middelfart, Denemarken van Maria en Lex - WaarBenJij.nu

Van Kappeln naar Middelfart

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Maria en Lex

07 Juli 2008 | Denemarken, Middelfart

Van Kappeln naar Middelfart.

30 juni
Geweldig gezeild, windkracht 6, met vlagen tot 8 op alleen genua en bezaanzeil, soms wat donkere wolken, waaruit de vlagen kwamen.
We wilden ankeren in een grote baai, maar er stond nog teveel wind en de baai was wat onbeschut. Dus naar de Horuplanhavn (de o met ’t streepje zit niet op ons toetsenbord). Toen we in de haven lagen viel de wind weg en zagen we een zeilboot op de ankerplek liggen, heel vredig op ’t gladde water.
Door ’t dorpje gewandeld, al weer prachtige pittoreske huisjes. Altijd weer leuk om te zien en vooral Lex ziet vele details.

Dinsdag 1 juli
Ik had een route uitgezet naar het eiland Aero, maar we kregen een SMSje van Dennis (Mitzi) dat zij ons wilden treffen in Sonderberg. We hebben de plannen veranderd en hadden daar geen spijt van. De wind was gedraaid en Aero zou pal tegen geweest zijn. We hebben daar midden in de stad aan de kade gelegen. Er lag een zeilboot, met een hele ijskraam erop (zie foto).
Prachtig stadje, heel kleurige huizen, een slot aan het einde van de kade en: een geweldige supermarkt.
Maar, alles omrekenen, van Kronen naar euro’s ( een kroon is 0,1342). Je moet t delen door 7. Nou is de tafel van 7 altijd m’n zwak geweest dus ik vermenigvuldig. We hebben boodschappen met Engeland gedaan en die waren weer aan het uitrekenen in ponden (: 9)
Dan ook nog die talen. De ene dag Duitse buren, gezellig kletsen, de volgende dag de Mitzi en weer Engels. Ik gooi soms alles door elkaar.
Weer is prachtig, echt zomer.
Voor morgen mooie tocht uitgezet van 45 mijl, goed voor oostenwind, maar de windkracht valt helemaal weg volgens de voorspellingen. 45 mijl varen met weinig wind duurt meer dan 10 uur of de motor moet bij. Nu, samen met de Mitzi een mooie ankerplek uitgezocht naar ongeveer hetzelfde doel, maar dan binnendoor.
(Weer) prachtige zeildag, bijna niet gemotord en ankeren ging goed, mooi plekje (zie video). De Mitzi een eindje van ons af zodat we niet in de knoop zouden komen als de wind ging draaien. ’s Avonds hebben ze ons een boei toegegooid met een lijn er aan en zichzelf naar onze boot getrokken zodat we weer gezellig de avond hebben doorgeborreld. Ze vinden cervelaat lekker.
Reisplan voor morgen met hen doorgesproken: Middelfart, bij slecht weer of weinig wind Assens.

Donderdag 3 juli
Om 9 uur vertrokken naar NO. Route 40 mijl. We hebben lekker rauw gezeild en gingen als een speer (8,5 nm) met halve wind en 7,2 aan de wind in vlagen van 6 Bf. Lekker ´rausen´, houd ik wel van als het niet al te schuin gaat of de golven je alle kanten heen gooien.
Om 3 uur in Middelfart. Beetje omgeving verkend. Ankeren of haven? Nog op de Mitzi gewacht, per marifoon geprobeerd. SMSje van hen: we liggen in Assens (communicatiestoornis?). We zien nu wel of we nog iets af kunnen spreken, we gaan morgen naar Kolding, is een goeie opstapplaats voor Jan die zaterdag komt.

Vrijdag 4 juli
Van Middelfart naar Kolding, weer helemaal bezeild (naar het westen). Kolding ligt aan het einde van een fjord en de oevers zijn prachtig. Hele mooie huizen, mooi groen en weer prachtige ankerplekjes. Wat doen we toch in een haven? We zijn waarschijnlijk te lui om onze rubberboot op te pompen om naar de kant te gaan. Dan moet je dat ding weer op het dek leggen, leeg laten lopen of achter je aan slepen en dat kost weer snelheid. We zullen ‘m toch maar eens een keer oppompen, het weer is nu fantastisch en dat nodigt ook meer uit om in zo’n bootje te stappen. Kunnen we een leuk ankerplekje uitzoeken en aan de kant bbq-en.
De Mitzi is ook weer hier aangekomen, wij bij hen aan boord.
De afstap naar de steiger is zo hoog dat ik er met m’n korte pootjes niet af kan. Iedereen heeft dan ook een opstapje op de steiger of een laddertje voor op de boeg (kan bij ons niet vanwege ’t anker en spitse boeg). Lex heeft er een gevonden dat niet verankerd was aan de steiger en dat hebben we dus tijdelijk geleend (eigenaar was er niet).

5 juli
Boodschappen gedaan bij de Aldi in de stad. Wat wij van de stad gezien hebben is niet veel. Alleen een industriehaven en –panden. Een beetje troosteloos. We zijn niet verder de stad in gegaan. Kan nog niet echt ver lopen en we moesten nog boodschappen sjouwen. Erg vervelend dat we de vouwfietsen niet kwijt konden. Ik ben ook blij dat de boot vol drank en blikken ligt. Als we daar nu mee zouden moeten sjouwen!
We hebben de was gedaan: 2 machines en een grote handwas. De wasmachine in de haven pompte niet goed af en de droger kreeg ’t niet droog. De hele boot hing dus vol. Nu heb je daar wel een hoop mogelijkheden om die op te hangen. Gelukkig zonnig en mooi windje, dus alsnog alles droog gekregen. Jan was er al om 2 uur. Eerder dan verwacht, dus natuurlijk niet helemaal op orde. Hij gaat een weekje meezeilen.
Hoop dat er in de loop van de week weer een beetje straffe wind uit de goeie hoek komt.
Vanavond is het onze beurt voor de Mitzi en ik denk dat het (weer) de laatste keer is.

6 juli
Tony vertrekt a.s. dinsdag naar huis. Dennis is dan alleen en wil Jan graag als opstapper overnemen. Met zijn nieuwe bemanning is het een beetje misgelopen, die konden niet overkomen. Eind van de maand komt zijn partner en tot dan is hij alleen. Hij is niet verzekerd wanneer hij solo zeilt, dus waarschijnlijk gaat hij ook naar huis tot eind juli.
Ze hebben koffie gedronken ’s morgens en nu is het echt de laatste keer. We staan nu bij Tony op z’n kerstkaartenlijst. Dennis verwacht ons in de loop van de zomer nog wel een keer te zien. We houden contact.
Wij zijn vertrokken naar het eiland Aero met een tussenstop in Assens.
Nu, Assens is geen goede keuze (er was niet veel keuze met tussenhavens), geen mooie haven en de duurste tot nu toe. Internet moet ook nog extra betaald worden met creditkaart.
Ook het stadje stelt niet veel voor volgens Jan en Lex.
Jan is nu een spannend boek aan het lezen, Lex doet de afwas en ik houd jullie op de hoogte.

7 juli
Half 11 vertrokken naar het noorden, de wind staat ZW, dus helemaal tegen als we naar Aero zouden gaan. En weer motoren hadden we geen zin in.
Nu, er stond wel een straffe wind (over de 9 knopen gelopen). Wel een paar zware regenbuien gehad, maar ik zat lekker binnen. We hoeven tenslotte niet alledrie nat te worden.
Weer naar Middelfart, nu aan de steiger midden in het stadje, prachtige plek, wel regen. Als die over is gaan we wandelen. Er is hier ook een viskraam, dus vandaag vis uit de Oostzee.
We hebben hier een open wifi gevonden, is nog niet eerder gelukt in Denemarken.

Tot de volgende keer.

P.S.
Reacties zijn erg leuk en we zijn iedere keer weer benieuwd.

• 07 Juli 2008 - 16:13

Peer Gynt:

Ha zeilers,
    Ik merk een andere toon: meer zeilen,minder slapen. Het komt dus toch nog goed met jullie!
    Geniet maar lekker, doen wij ook want de PG heeft een noodreparatie ondergaan en we kunnen a.s. zaterdag vertrekken. Wel moeten we voorzichtig zijn. Met harde wind kan, bij veel kracht op het dak van de achterkajuit, de hele handel uitbreken en dan is de verzekering niet thuis. Dus boven 7 alleen de genua of H.A op.
    Groetjes, Peter en Wilma

• 09 Juli 2008 - 14:14

Remko:

Haai Maria en lex ( zijn r nog meer bemanningsleden?)

Jaaaa, eindelijk jullie verhalen te pakken!!
    Vanaf nu wordt het smullen, dit vind ik zoo leuk! Hier geen bijzonderheden, oke, veel wind, maar dat hebben jullie ook hoop ik ook!
    Fijn met z'n 11-en naar Doe Maar geweest. Weer even 16 gevoeld, en verders....hele zomer doorwerken, nog 1 week naar oerol geweest dus heb mijn portie wel weer gehad...Jullie nog lange niet! Ik ga genieten van al het moois van jullie!
    Dike knuffels, Remko

• 09 Juli 2008 - 14:17

Remko:

O ja, Lieve Maria, ik ben helemaal vergeten je veel sterkte met je rug toe te wensen! Bij deze dan meid! Hoorde ik van Stefan. Rustig aan wanne, laat die mannen maar ff wat meer werken!
    XXX

• 09 Juli 2008 - 18:30

Anja:

Hallo Lex & Maria,
    Wat is het heerlijk om jouw reisverslag te lezen, regelmatig kijk ik of het vervolg er weer is. Zo te merken hebben jullie het prima naar jullie zin. Geniet ervan.
    Gr. Rob, Anja, Sjors, Loes

• 10 Juli 2008 - 14:07

Willeke:

Hallo genieters,
    Leuk om jullie op deze manier te kunnen volgen en dat doen we dan ook.
    Wens jullie nog een heel fijne reis. Liefs en dikke knuffel.
    Bob en Willeke

• 11 Juli 2008 - 12:17

Moeder:

net jullie reisverslag gelezen en zie dat jullie het heel fijn hebben dat vind ik fijn maar zal ook blij zijn om jullie weer te zien. Nog een hele fijne vakantie en veel plezier.Tot ziens en groetjes van je moeder.

• 11 Juli 2008 - 13:30

Ivo En Ria:

Lex Maria
    Leuk jullie reisverhalen te lezen daar in het noorden. Wij zijn na de Engelse zuidkust en de kanaaleilanden nu in Bretagne.

• 13 Juli 2008 - 07:38

Cees Manders:

Hoi Reizigers/Maria,

Ik lees nu voor het eerst jullie reisverhaal. De spannende en leuke dingen overheersen gelukkig de vervelende zaken. Maria, ik hoop dat het met je rug beter gaat/goed komt.
    Geniet heel veel en ik hoop nog veel van jullie mooie avonturen te kunnen lezen.

Cees,
    "geniet van elk moment, elke dag weer"