Van Helgoland naar Kappeln - Reisverslag uit Kappeln, Duitsland van Maria en Lex - WaarBenJij.nu Van Helgoland naar Kappeln - Reisverslag uit Kappeln, Duitsland van Maria en Lex - WaarBenJij.nu

Van Helgoland naar Kappeln

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Maria en Lex

29 Juni 2008 | Duitsland, Kappeln

Helgoland tot Kappeln

Vrijdag 20 juni
Nog een dag blijven liggen om de golven wat meer tot rust te laten komen (is beter voor m’n ruggetje, daar wil ik nog lang mee doen).
Weer een leuke avond met Dennis, Spike en Tony gehad.

Zaterdag 21 juni
De langste dag! De zomer begint. Er is al afgesproken met de boten naast ons dat wij om 7.00 uur willen vetrekken. Ook de Engelsen gaan gelijk met ons weg.
Het is altijd een hele rommelige pantomime en leuk om te zien wanneer alle boten los moeten maken omdat er een vertrekt. Vanuit een rij achter ons vertrok het 2e schip en dan moeten er 5 losmaken om dat schip er uit te laten. Daarna gaan ze weer terug op hun plek.
Onze Duitse buurtjes waren nog even douchen en toen ze terugwaren kon onze rij losgooien. 2 Schepen zijn ook maar vetrokken omdat ze toch los waren. Voor de achterblijvers is uitslapen er dan niet meer bij.
We hebben het grootzeil in de haven gehesen en zijn naar buiten gevaren. Er stonden nog wel golven, zoveel dat ik niet op de bank kon liggen, maar in bed ging het goed, kon ik niet uitvallen. Het in- en uitklimmen ging wel moeizaam.
We zijn meteen doorgevaren naar Brunsbuttel en door de sluis van het Kielerkanaal gegaan.
Net voorbij de sluis is een heel klein haventje zonder faciliteiten (geen stroom, water toiletgebouw). We hebben daar aan een steiger gelegen en op enkele meters van ons vandaan kwamen grote flatgebouwen van schepen voorbij. Heeeeel indrukwekkend. Er was feest in het plaatsje met een muziektent bij de haven, maar ik kon niet over het schip naast ons klimmen en dus niet naar de kant. “Mitzi’, het schip van de Engelsen arriveerde eventjes later en ging naast ons liggen.

Zondag 22 juni
Het Noord- Oostzeekanaal (Kielerkanaal) is 100 km lang en daar moet stuurboord op de motor gevaren worden, of zeilen met motor aan. Alle bruggen zijn minimaal 38 meter hoog en de schepen die er varen zijn gigantisch. Na 41 km zijn we een kanaal ingevaren waar we aan een steiger bij de sluis hebben afgemeerd (weer samen met Mitzi). Aan het begin van het Gieslaukanaal stonden grote borden dat je niet teveel belastingvrije goederen aan boord mag hebben.
Het was een prachtige avond, lekker rustig, drankje in de kuip. Heb gin en tonic gedronken bij de buurtjes en daar sliep ik erg goed op. Later begon het harder te waaien en regenen.

Maandag 23 juni
Om 10 uur weer samen het kanaal opgegaan Er stond een heel harde wind, tot 8 bft en het regende. Afgesproken dat we bij Rendsburg naar de haven zouden gaan. Volgens de pilot een leuk oud vestingstadje. Er stond een harde wind uit de verkeerde hoek in de haven en het afmeren tussen 2 palen viel niet mee. Ons schip is zowiezo moeilijk afmeren met die lange kiel. Gelukkig kwam een vriendelijke Duitse buurman met verstand van zaken ons helpen. Vooral gelukkig omdat ik nog niet echt lenig ben en niet vooraf van de boot zomaar de kant op kan.

Dinsdag 24 juni
Rendsburg bekeken. Inderdaad leuke oude huizen en oude kern. Wat boodschappen gedaan en op een terrasje gezeten. Nog steeds beetje wisselvallig weer.
Ik wilde ’s middags weer wegvaren en een end verderop ankeren (was geen goedkope haven). De Mitzi wilde blijven en Lex vond het wel weer gezellig (ik ook). Is trouwens ook goed voor ons Engels.
Heb nog verschillende keren met de Poohsticks (schip van Henk van IJzendoorn, lid van de Viking en oud-collega) gesmst. We hebben elkaar tijdens de reis regelmatig op de hoogte gehouden. Zij lagen in Holtenau, daar zouden we woensdag heengaan. Leuk hen weer te ontmoeten.

Woensdag 25 juni
Vroeg vertrokken naar de sluis bij Holtenau. Daar moest betaald worden voor de doorvaart van het Kielerkanaal. De Mitzi kostte 9 euro en wij 35. Ja, het is leuk een groter bootje te hebben, maar de liggelden en doorvaartgelden zijn navenant.
In Holtenau aangekomen, wel de Poohsticks, maar geen bemanning. Heb Henk gebeld, maar antwoordapparaat stond aan. We zijn het stadje ingewandeld: prachtige huizen en bosrijke omgeving. Hier een geweldige supermarkt. In tegenstelling tot veel medemensen doe ik heel graag boodschappen en vind ik supermarkten helemaal geweldig. We hebben alleen bijna niks nodig dan brood, vers vlees en groente. De hele boot ligt vol. We kunnen ’t wel weken zonder boodschappen volhouden, kan ook brood bakken. Henk, Hans en Rob kwamen pas ’s avonds om 8 uur terug vanuit Kiel met enthousiaste verhalen over de Kieler Woche, een groot botenfestijn met 3.500.000 bezoekers. Zullen daar toch morgen eens heengaan met de bus.
’s Avonds in onze kuip een 5 litervaatje Heineken leeggemaakt. Henk en Dennis van de Mitzi hadden genoeg te praten, zij hebben dezelfde boot. Hans en Rob hebben vol bewondering de motor bekeken die Lex zo mooi heeft ingebouwd.

Donderdag 26 juni
’s Morgens koffie met de Poohsticks voordat zij weer het kanaal op zouden gaan om langzamerhand huiswaarts af te zakken.
We zijn met de bus naar Kiel gegaan om het spektakel met eigen ogen te bekijken. De grote klassieke schepen lagen niet meer in de haven omdat die met gasten het water op waren. Er lag wel een grote Russische viermaster, een enorm zwart schip, een voormalig opleidingsschip voor de Russische marine. Honderden tentjes rondom de haven en in zijstraten. Hoofdzakelijk eet- en drinktentjes, kermisattracties zoals botsbootjes, waterglijbaan etc. Ik heb een broodje gekocht dat een beetje te groot was en de rest aan de meeuwen gevoerd. Dat is echt leuk om te doen. Die beesten gaan tekeer! Er waren een paar mooie zwartkopmeeuwen bij die het brood in de lucht opvingen.
Na verloop van tijd kwamen de grote twee, driemasters en stoomboten weer de haven binnen. Het is een hele belevenis om die boten te zien aanmeren.
Het lopen gaat steeds beter met nog wel een paar pijnstillers, maar: it’s getting better all the time. De avond weer afgesloten op de Mitzi. We zouden morgen naar Maasholm vetrekken.

vrijdag 27 juni
Het regende ontzettend vanaf 6 uur ’s morgens en zag er zeer triestig uit. De havenmeester klopt hier ’s morgens om 7 uur op de boot om het havengeld op te halen, dus je bent vroeg genoeg wakker.
Ik had helemaal geen zin om te vertrekken met dat weer. Lex vond het wel erg jammer. Hij zegt dat je met varen met de windkracht en –richting rekening houdt en niet of het regent of niet. Hij heeft natuurlijk wel gelijk, want er stond wel een mooi windje in de goede richting.
Morgen is hetzelfde weer voorspeld, met in de buien tot zwaardere windstoten. Van de Mitzi hebben we een smsje gehad dat ze op Maasholm liggen en morgen weer vertrekken. We zullen ze dus misschien niet meer zien. Best een raar gevoel, je trekt een hele week met elkaar op en dan is het ineens goodbye en zie je ze misschien nooit meer. Maar zo gaat dat met reizen, je ontmoet mensen en zegt weer goede vaart, het beste, misschien tot ziens. Wisselt adressen en telefoonnummers uit maar meestal blijft ’t bij leuke herinneringen.
Een traditioneel schip heeft hier met heel veel moeite aangelegd. Nu kan er niemand meer in of uit. De boot komt uit Kappeln, een stadje op 27 mijl van hier.

Zaterdag 28 juni
10.30 uit de haven gevaren. Om 11 uur was er een parade van klassieke schepen in de Kieler Bocht (i.k.v. Kieler Woche). Fantastisch: honderden boten en bootjes die meevaren om het spektakel te bekijken. Heel mooi die oude schepen onder zeil te zien.
We zijn daarna naar Maasholm gevaren ( +/- 25 mijl). Regenbuien met zware windvlagen en soms helemaal geen zicht (lang leve de radar). Niet gezeild omdat m’n rug nog niet goed genoeg is.
Nog steeds rotweer, maar we liggen weer lekker met ons huisje in de haven. Het plaatsje Maasholm nog bekeken: 5 straten, wel leuke huisjes.

Zondag 29 juni
Vanuit Maasholm naar Kappeln naar de brug, die ieder uur opent. Konden nergens de dieptes van de havens vinden, dus weer eens vastgelopen in de Museumshaven. Gelukkig op eigen kracht weer los en aan de kade aan de andere kant van de brug gaan liggen. De Duitsers zijn ontzettend behulpzaam bij het aan- en afmeren. Zodra ze een boot binnen zien komen springen ze op de kant en helpen fantastisch. Kappeln is een grotere plaats en er is braderie. Hartstikke gezellig rondgewandeld. Niet geregend. Wordt trouwens beter weer voorspeld, hebben we gehoord ook in Nederland (we houden alle weerberichten bij). Vanavond is de finale EK Duitsland-Spanje. Tegenover ons is een loods vol met stoelen waar de wedstrijd bekeken kan worden. Ik hoop voor hen dat ze winnen. Zal dan wel weer een kabaal worden.
Morgen gaan we naar Aero of het Flensburger Fjord. Daar kunnen we ankeren. We hebben nu stroom en water genoeg.

Tot de volgende keer.

P.S.
Wij kunnen niet zo vaak op internet. Veel havens hebben het niet en open wifi’s hebben we niet meer gevonden. We proberen in ieder geval eenmaal per week op internet te kijken.

• 29 Juni 2008 - 20:10

Ronald, Ted, Bea, :

Hee, super leuk om jullie verhalen te lezen en zo herkenbaar!
    Hoe vinden jullie het om nu zo weg te zijn en de vrijheid te voelen, alleen rekening houdend met het weer?? Dikke kussen van ons uit Hellevoet Goeie wind war!! Houdoe

• 29 Juni 2008 - 21:43

Peer Gynt:

Als het weer nog wat beter wordt, en dat wordt het op de Oostzee, gaat het helemaal perfect met jullie. Bij ons nog niet helemaal. Hebben vandaag de kortste wedstrijd van mijn leven gevaren. 2 minuten. Toen kwam er een schip die uit zijn roer liep,bij ons naar binnen en was het over met de pret. We hopen maar dat over 2 weken, als we richting Cornwal willen vertrekken, een noodreparatie voltooid is zodat we toch kunnen gaan. (Bij ons kun je met roodband niks uitrichten.) Voor de rest is alles goed. Veel plezier en tot mails.
    Peter en Wilma.

• 30 Juni 2008 - 04:07

Hans & Anja:

Leuk dat Kielerkanaal. En een goeie motor dus! Maria, met je rug ben je niet meer alleen. Anja is van de trap gevallen en heeft 3 (zegge drie) ribben gekneusd! Dus je bent niet meer alleen. Verder hier alles Oke en voor jullie: "lekker varen en genieten, en het weer wordt wat mooier. Op betere tijden!"

• 07 Juli 2008 - 09:25

Johan Van Coenen:

Hoi Lex en maria

leuk jullie avonturen te lezen.
    Ik hoop dat je gauw weer een wifi point tgenkomt ben benieuwd waar jullie nu zijn en hoe het is

veel [plezier en goede vaart

groetjes johan van Coenen