Van Borkum naar Helgoland - Reisverslag uit Helgoland, Duitsland van Maria en Lex - WaarBenJij.nu Van Borkum naar Helgoland - Reisverslag uit Helgoland, Duitsland van Maria en Lex - WaarBenJij.nu

Van Borkum naar Helgoland

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Maria en Lex

20 Juni 2008 | Duitsland, Helgoland

Vanaf Borkum naar Helgoland.

10 juni
Om 10.00 vertrokken vanuit Borkum naar Norderney. We moesten snel weg omdat de wind en golven snel zouden toenemen en het weer daarna alleen maar slechter zou worden. Maar, we hebben gezeild!!!! Echt lekker gezeild, vooral in het begin. Wat later werd het echt zwaar sturen (voor Lex) omdat de wind erg wisselend werd, vaak van achteren kwam en dan de giek kan gaan gijpen.
De boeienlijn op ons elektronisch navigatieprogramma klopte niet helemaal. De aanloopboei lag op een andere plek, de zandbanken hadden zich verplaatst, maar het ging allemaal goed. We hoorden van onze buren dat op de nieuwste kaarten de boei ook niet op z’n plek lag.
De haven is goed, maar nogal duur. We liggen met de punt naar de steiger zodat het afstappen voor mij een beetje moeilijk is, ik moet over de preekstoel en ’t anker klimmen. We liggen nu verwaaid en dat zal nog wel een paar dagen duren. De navtex (een weerberichtontvanger die uitprint) geeft voortdurend stormalarm.
Dus lekker lezen en wat klusjes doen.
We hadden een kaartje voor internet gekocht, maar een kwartier te laat geactiveerd, dus het werkte niet meer, maar Lex heeft een open wifi gevonden zodat we de hele dag konden internetten. Op de staatsloterij gekeken, en we hebben gewonnen….. € 3,00! Lieve collega’s, ik kom dus terug eind september. En Rene, jammer he?
Ondanks de harde wind ligt de Anaconda als een huis, schommelt alleen een beetje. De wind giert door de masten.

12 juni
Naar het stadje geweest. Weer veel kuurhuizen en hotels. Ook veel toerisme. Langs het strand gewandeld, mooie boulevard. Maar hier helemaal geen kraampjes, winkeltjes etc. Alleen strandstoelenverhuur. En bijna geen kip op ’t strand of bij de zee. Wel het hele winkelcentrum vol toeristen. Volgens mij willen de mensen toch naar een eiland voor de zee en lopen dan de winkelstraten plat. Kunnen ze thuis toch ook?

13 juni (vrijdag!!)
’s Morgens vetrokken. We dachten dat ’t rustiger zou zijn, maar er stonden toch hoge golven. Heel imponerend, heel mooi en soms een beetje eng. Flinke rollers, met af en toe een breker(tje). Met de zon op het water is het helemaal prachtig. De stuurautomaat leert aardig bij en houdt zich goed. Binnenkort krijgt-ie zijn diploma als-ie zo z’n best blijft doen..Toen we Helgoland naderden en de golven minder werden ging ik op de kaart kijken om de haveningang te bekijken. Komt er nog een onverwachte roller die me door de boot lanceert en me met m’n rug tegen een balk smijt. Ik kon even geen adem halen en alleen maar piepend praten. Altijd ben ik er bij als er iets gekneusd moet worden. Ook op de eerste zeskamp bij WSD was ik de eerste ‘gewonde’ op de zeephelling. Zal ik me toch maar bij puzzelsport gaan houden? Het is me nog gelukt de haven in te sturen en een lijntje naar de buurman te gooien want Lex moest nu natuurlijk de boot klaarmaken om aan te leggen. Ben toen gaan liggen.

14 juni
Lig nog steeds, kan nog niks. We liggen in een haven met weinig voorzieningen. Ongeveer 30 boten en 4 stroomaansluitingen, ver van ons vandaan. Maar, we hebben 90 meter kabel en toen er een vrij kwam was Lex op tijd erbij. Verschillende andere boten hebben intussen van onze kabel gebruik gemaakt. Lex moet nu alles doen. Hij leert nog koken!
Het bezaanzeil is gescheurd. We hadden eigenlijk een nieuwe moeten laten maken, maar dachten dat deze nog wel een jaar zou meegaan. Lex heeft ‘m gerepareerd.

15 juni
Helgoland is een eiland boven Duitsland, links van Denemarken. Hier zijn alle luxegoederen belastingvrij, het is net Schiphol. Hele straatjes vol met drank, parfum en tabak. Een fles Johnnie Walker kost hier nog geen 10 euro. Jammer dat je maar 2 liter mag meenemen. Maar ik heb nog wel wat lege flessen waar ik wat in kan overgieten. Hier is ook de diesel veel goedkoper, maar onze tanks zitten vol, jammer.
Er varen hier de hele dag ferries af en aan met dagjesmensen die hier hun slag komen slaan. Ze worden dan met kleine bootjes naar de kant gebracht en met tassen vol stappen ze weer in.
Het eiland is bijna helemaal natuurgebied. Alle wagens rijden hier op elektromotoren. Alleen de ambulance, de brandweer en een enkele vrachtwagen rijden op diesel.

In zo’n haven liggen is eigenlijk ook wel gezellig. Heel aardige Nederlandse buren waarmee we aardig wat geklets hebben en enkele borreltjes gedronken. Er komen hier veel Nederlanders, Duitsers en Engelsen. Er is een dag geweest die ideaal was om uit te varen, maar met mijn rug was dat niet verstandig. De meeste boten zijn toen ook vertrokken, want er werd weer zwaarder weer voorspeld.

17 – 18 juni
Voorzichtig een paar wandelingetjes gemaakt, gaat steeds beter met m’n rug.

19 juni
Moeten nu weer blijven liggen want het is nu windkracht 6-7 met vlagen van 8. Het is hier nu echt druk en niemand gaat weg. Gelukkig staat de wind nu zo dat de golven niet verkeerd binnenkomen, anders wordt het hier een gekkenhuis met die zwiepende masten. Elke boot heeft z’n eigen reactie op een windvlaag. Het is net dansen, maar niemand houdt de maat. De Anaconda deint weer rustig op de wind. Er liggen nu 4 schepen naast ons te swingen. ’s Avonds bij gezellige Engelse buren op visite geweest. Komen vanavond hier een borrel drinken.

Morgenvroeg vertrekken we naar Cuxhaven.

• 20 Juni 2008 - 13:08

Ron :

Je zult wel blij zijn als je je pijn in je rug achter de rug hebt(geintje).
    Lieve maria, ik hoop dat jullie snel verder kunnen.
    O ja ik ben op het moment Wilco aan het helpen met het inbouwen van zijn motor maar hij moet ook nog nieuwe kussens hebben.Jij had nog een adresje???
    Groetjes en goede reis verder.

• 20 Juni 2008 - 13:40

Bauke:

Dit is de 2de keer dat de Anaconda verwaaid ligt op Helgoland, 4juni 1995 staat in het journaal: 19.30 uur afgemeerd binnenhaven Helgoland. Heerlijk gezeild, 7 Juni windZW6 toenemend Z7 tot 8 bft. temperatuur 13 graden, kachel aan! 11 Juni vertrokken vertrokken om 14,00 uur, afgemeerd in Cuxhaven om 21.15 uur, liggeld toen DM 32,-
    Wij wensen jullie verder een goede vaart.
    Ank en Bauk

• 20 Juni 2008 - 14:47

Hans & Anja:

Gaat allemaal goed, als we het zo lezen. En ja, je weet het, een hand voor jezelf en een voor het schip, val je niet zo gauw. Ach, we maken allemaal van tijd tot tijd wel eens een smakker, en dan? Dan weten we het weer eventjes. Ja, die Duistse bocht, het wil er nog wel eens waaien. Ik heb er niet zo'n mooie ervaringen mee opgedaan. Inmiddels zitten we zo ongeveer aan de andere kant van de wereld, maar zoals in de Duitse Bocht? Gelukkig nooit meer zo'n slecht weer meegemaakt. Dus wat let jullie? Gewoon oversteken naar de warme eilanden, heb je meteen de mooiste tocht van je leven!
    Een zonnige groet uit Bonare!!!

• 20 Juni 2008 - 15:15

Csluijter:

hou je taai oud wort je van zelf beter schap met je kneuzing. en profiteerd er maar van nog veel plezier en heel goede vaart. tot september cor

• 20 Juni 2008 - 15:17

Cor:

hij ik bedoel niet profiteren van je kneuzing

• 20 Juni 2008 - 18:27

Erik:

Ik blijf het vreemd vinden heb je eindelijk wind om te zeilen, blijf je in de haven liggen nou ja veel sterkte met je rug (tobbert) en misschien is een motorpak in de boot wel iets voor je. Klinkt wel erg avonturlijk allemaal.

• 20 Juni 2008 - 19:10

Mary:

Ga maar zeilen als het niet meer zo gevaarlijk is.Tijd zat.Geniet maar lekker van jullie vakantie en voorzichtig aan.Groetjes van ons.

• 20 Juni 2008 - 20:16

John Blankers:

Lekker om te zeilen, maar niet leuk zo'n smakkerd. Dan liever een pakkerd. Ik hoop dat jullie ondanks toch genieten en vooral een goede vaart. Groet.

• 23 Juni 2008 - 07:21

Jade:

Leuk jullie even gesproken te hebben op Helgoland. Wij zijn op de terugweg maar we weten wat jullie tegemoet gaan, het is het waard, het wordt een mooie tocht en het slechte weer is maar tijdelijk.
    Onze verhalen kan je lezen op www.gbyachting.nl/Jade heb je iets te lezen nu je verwaaid ligt.
    Groet, Esther en Peter

• 23 Juni 2008 - 08:29

Peter En Wilma:

Zo,... toch al een eind gekomen, maar ja, wat Hans en Anja schriven klopt wel!. Koers naar het zuiden en dan naar het westen. Wij vertrekken over 3 weken richting Lands End, daar staan palmbomen! Groetjes en veel plezier v.a. de Peer Gynt

• 25 Juni 2008 - 19:34

Gijs & Paula:

Lieve mensen,
    Verwaaid in Helgo land, we kennen het gevoel!

Hopen op betere tijden maar.
    Gaan jullie nog naar Silt?

Even een vraagje, waarom varen jullie eigenlijk steeds tegen de wind in?

Groetjes vanuit Curacao,

Paula en Gijs

• 27 Juni 2008 - 08:25

Stefan:

Wauw, je weet op zo'n vaartocht echt niet waar je op kunt rekenen zeg... In ieder geval fijn dat jullie goed voor de inwendige mens hebben gezorgd, dat komt soms wel van pas denk ik. Sterkte met je rug Maria. Als ik dat zo hoor, kun je dat nog wel ff blijven voelen. Vaar ze, en tot het volgende bericht!

PS: groetjes en kopjes van Bram en Cleo, ze missen jullie wel 'n beetje...

• 28 Juni 2008 - 15:31

Adriaan:

Maria en Lex. Wat leuk dat jullie Henk, Hans en Rob in Holtenau hebben ontmoet. Op grond van hun verslag kwam ik op het idee om te kijken of jullie ook iets hadden. Leuke site. Zeker daar het over dit seizoen gaat. Heel veel zeilplezier en hopelijk niet nog meer van die opvliegers door de kajuit. Groet Adriaan.