Eindelijk varen - Reisverslag uit Zeeland, Nederland van Maria en Lex - WaarBenJij.nu Eindelijk varen - Reisverslag uit Zeeland, Nederland van Maria en Lex - WaarBenJij.nu

Eindelijk varen

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Maria en Lex

02 Juni 2008 | Nederland, Zeeland

Eindelijk varen.

Woensdag 21 mei
Zo, de motor was gemonteerd, nu alleen de stuurautomaat nog.
Dat had meer voeten in de aarde dan verwacht. Er moesten onderdelen besteld worden om de hydraulische leidingen aan te sluiten en die waren niet op voorraad.

Vrijdag 23 mei
Ben het weekend mee naar de boot gegaan om te foerageren. Heb zoveel boodschappen gehaald dat we wel enkele maanden op een onbewoond eiland kunnen stranden zonder te verhongeren; hoeven we alleen nog wat visjes te vangen. Ook nogal wat drank ingekocht, is daar\aardig duur in het noorden. Maar…. Niemand kan beter stuwen dan ik. Ongelooflijk wat je kwijt kunt in allerlei kleine kastjes. Er staan nu ook ong. 100 boeken en 100 DVD’s We kunnen vooruit… En dan kan ik als chaoot alles in een keer vinden. Je hoeft maar te vragen: waar staat de ketchup? Achterste kastje bakboord bovenin.

Dinsdag 27 mei
De onderdelen zijn binnen! Nu kon er verder gewerkt worden.
Duurde ook iets langer, was minder simpel dan verwacht. Jan heeft wederom een paar dagen geweldig geholpen.
Maar, elk nadeel hep z’n voordeel: Jeroen en Kate kwamen samen met Stanley (m’n jongste kleinzoon) ’s avonds vanuit Engeland een dagje over voor een concert. Heb dus het kleine manneke weer gezien, gebeurt niet zo vaak.

Woensdag 28 mei
Gezellig met de kinders nog op visite geweest bij m’n moeder. M’n zuster vergeleek me al met Heintje Davits, zo vaak hadden ze al afscheid genomen. Maar nu was het dus echt de laatste keer.

Donderdag 29 mei
De familie ’s morgens om 7.00 uur weer op de trein gezet.
Lex komt ’s avonds thuis: de stuurautomaat werkt! Moet alleen nog wat afgeregeld worden, hij luistert niet altijd even goed. Is best een geavanceerd apparaat met veel mogelijkheden en instellingen. Moet ook op iedere boot anders afgesteld worden, is dus nog een beetje zoeken.

Vrijdag 30 mei
We gaan nu echt vertrekken. Even afscheid genomen van oma en opa, de katjes en Stefan die in huis woont en nu dus ook voor de katten zorgt.
Naar de boot! Wederom vol bepakking. Kleren, linnengoed, zeekaarten en allerlei andere zaken waarvan we denken dat we daar niet zonder kunnen.

Zaterdag 31 mei
De trossen los!!!!!!
Niet echt ver gevaren: Op het Haringvliet werd slecht weer voorspeld dat binnen het uur zou overkomen, zware windvlagen, komende vanuit Brabant. Een paar kleine zeilbootjes vroegen een sleep want die zagen het volgens mij ook niet helemaal zitten terug te zeilen met zwaar weer op komst. Dat niet is gekomen. Vlakbij Stellendam hebben we een ankertje uitgegooid. Wat is dat toch lekker en rustig op het water op eigen anker. ’s Avonds even gekeken wanneer we ’t beste konden vetrekken om stroom mee te hebben. Was geen echte optie. We zouden ’s nachts om 1 uur of de volgende middag pas kunnen vertrekken. ’s Middags was te laat omdat we Erik, Linda en de kindertjes nog even wilden zien. Die wonen dicht bij Scheveningen.

Zondag 1 juni
’s morgens om half acht door de sluis naar buiten op zee gegaan. Doel: Scheveningen. Is maar 30 mijl, maar stroom tegen en geen wind. Dus op de motor. Onze motor verbruikt ongeveer 4 liter per uur en daar varen we dan 6,5 mijl mee (stroom tegen). Dat is ongeveer 12 km per uur. En van de dieselprijzen word je ook niet vrolijker. Maar voorlopig is er weinig wind, of pal tegen dus wordt er weer weinig gezeild.
Aankomst Scheveningen 14.20 uur. Met de kindertjes naar Sealife geweest om te zien wat er allemaal in het water leeft.
Doel morgen: IJmuiden.

Wordt vervolgd.

• 02 Juni 2008 - 16:36

Mary:

Eindelijk is het er toch van gekomen. Heel veel plezier en hopen dat jullie geen pech meer hebben met de boot.Fijne vakantie en mooi weer. Ik laat ons moeder al jullie mails zien.Groetjes van ons.

• 02 Juni 2008 - 17:42

Matthijs En Eva:

Lieve Oma en Opa,
    Fijn dat we jullie nog even hebben gezien, zondag! We vonden Sea life echt helemaal super en hebben genoten! Veel plezier met varen en doe Berend Botje maar de groetjes; we zullen jullie wel missen de komende tijd!! :-(
    XXX (ook van papa en mama)

• 03 Juni 2008 - 10:55

Jeroen:

Eindelijk dan toch nog aan het "reizen".... En hopelijk doet de stuurautomaat het goed anders moet je toch nog sturen...als we het dan toch over een sprong in het diepe hebben......kan me geen betere situatie bedenken. Hele fijne reis toegewenst van de hele familie hier in Norfolk...

• 03 Juni 2008 - 11:18

Jos En Leni:

Hoi genieters,

Heerlijk,nu eindelijk op pad!
    Heel veel vaarplezier.En we hopen dat het weer snel wat bestendiger wordt.
    Groetjes!

• 04 Juni 2008 - 08:26

Ilse:

He Lex en Maria,

Veel plezier op jullie reis.
    Jammer dat we jullie niet meer gesproken of gezien hebben maar dat komt wel weer in het najaar.
    we houden deze site in de gaten en hebben skype geinstalleerd! Doen jullie een beetje voorzichtig?
    X Ilse, Marijn, Youri en Sacha

• 05 Juni 2008 - 09:22

Manolito:

Hoi Maria en Lex,
    Ik wens jullie bijzonder veel plezier en een behouden vaart zonder pech. Het is jullie van harte gegund.
    Heel veel groetjes,
    Manolito

• 09 Juni 2008 - 07:57

Leslie:

Hallo zeerovers!Heel veel plezier saam !Met veel mooi weer en ....een bietje wind om te zeilen.xox Liefs Leslie